Šrotovné predaje áut nezachráni. Na Slovensku sa ho nedočkáme

V mnohých európskych krajinách má pomôcť zvýšiť predaj áut aj "šrotovné". U nás je zatiaľ jednoznačne odmietané politikmi a aj väčšinou odborníkov.

, 10.04.2021 06:00
10

Vráti sa štátna dotácia na kúpu nového vozidla? Nateraz nie. Ministerstvo hospodárstva totiž nad zavedením šrotovného neuvažuje. „Minister hospodárstva Richard Sulík už viackrát avizoval, že ak chceme dlhodobo znižovať množstvo odpadu, tak by sme nemali platiť za jeho produkovanie,“ informoval tlačový odbor rezortu hospodárstva.

V krízovom roku 2009 to bol práve príspevok od štátu, čo povzbudzoval nákupy nových áut. Zaviedol ho vtedajší minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek. A to vo výške tisíc eur, ak predajca prispel zo svojho 500 eurami, štát pridal ďalšiu päťstovku. Auto sa tak dalo kúpiť aj o dve tisícky lacnejšie. Kúpiť sa takto dalo vozidlo do ceny 25-tisíc eur, pričom to staré sa „zošrotovalo“.

Nesystémové a diskriminačné?

Štátna dotácia na nové auto by však podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja domácim výrobcom nepomohla. „Zavedenie šrotovného by neznamenalo podporu našich výrobcov automobilov. Nedá sa totiž viazať len na autá značiek, ktoré majú výrobu u nás,“ hovorí. Išlo by tak o jednorazové zvýšenie predaja áut od ktoréhokoľvek výrobcu, vysvetľuje Matej. „Stimulovať štátnymi dotáciami predaj jedného typu výrobku – v tomto prípade podľa pohonu auta, je nesystémové a diskriminačné,“ hovorí.

Šrotovné ako nástroj podpory automobilového trhu odmieta i dopravný analytik Jozef Drahovský. „Vyzerá to tak, že všetky finančné rezervy podnikatelia, ale aj domácnosti minuli. Podnikatelia, ale aj občania sú v dlhoch. Spustiť teraz podporu na kúpu nových vozidiel vo forme šrotovného by mohli chápať ako výsmech,“ hovorí.

Naopak, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) Ján Pribula tvrdí, že podpora predaja a ekologický prístup sa dajú skombinovať – a to i v prípade šrotovného. „Viaceré európske krajiny majú zavedenú aj šrotovaciu prémiu, ktorú môže dostať nový majiteľ vozidla s nulovými alebo nízkymi emisiami, ktorý dal trvalo vyradiť a ekologicky zlikvidovať svoje staré vozidlo,“ hovorí Pribula.

Dotácie len na elektromobily

Ministerstvo hospodárstva sa namiesto plošnej podpory rozhodlo zadotovať elektrické autá. „Rezort hospodárstva by chcel v tomto roku získať financie na podporu rozvoja elektromobility z európskych prostriedkov,“ potvrdil jeho tlačový odbor. A dodal, že systém dotácií bude nastavený inak ako v minulosti. Výška príspevku má byť nižšia, no na pridelenie dotácie by mal mať nárok každý záujemca, vysvetlil tlačový odbor ministerstva hospodárstva.

Elektromobilitu ministerstvo podporuje aj iným opatreniami. Podarilo sa mu napríklad presadiť zrýchlené odpisy a minimálnu sadzbu registračných poplatkov pre elektromobily. A to bez ohľadu na výkon motora. V prípade plug-in hybridov je zase registračný poplatok znížený o 50 percent. Ministerstvo dopravy sa tiež snažilo pomôcť, hoci automobilový priemysel nepatrí do jeho kompetencie.

„Vyšli sme bez zbytočného naťahovania v ústrety importérom pri priebežnom predlžovaní lehoty na takzvané dopredaje vozidiel,“ povedal hovorca rezortu dopravy Ivan Rudolf. To znamená, že na autá, ktoré by sa už museli prestať predávať ako nové z dôvodu, že nespĺňajú požiadavky z aktualizovaných predpisov, bola predĺžená lehota na dopredaje. A to tak, aby dovozcom neostávali veľké počty nepredaných áut, vysvetlil Rudolf. Okrem toho ministerstvo dopravy pripravilo schému pomoci pre osobnú a nákladnú dopravu, taxislužby a autoškoly.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #šrotovné #predaj áut #nové autá #benzínové autá
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy