Za ľudí bez PZP platia škody ostatní vodiči. NBS chce presadiť efektívnejšie pokuty

Centrálna banka chce prekopať sankcie voči nepoisteným vodičom a tiež systém bonusov a malusov. Ten totiž v súčasnej cenotvorbe povinných poistiek nie je dostatočný. Ide o stanovenie zliav a prirážok k cene poistného podľa toho, koľko škôd poistenec spôsobuje a ako často. Majitelia vozidiel bez nehody by tak v praxi platili za povinné zmluvné poistenie (PZP) menej. Pre poisťovňu je to napriek tomu výhodné, pretože ušetrí na uhrádzaní škôd.

02.04.2021 07:00
debata (38)

Aj dnes sa pri určovaní ceny musia zohľadňovať predchádzajúce škody. A to buď zľavou za bezškodovosť, alebo prirážkou za škodovú minulosť. Spravidla sa to ale deje len pri uzatváraní novej poistky a poisťovne si zľavy určujú individuálne. „Systém bonus-malus treba nastaviť tak, aby mal jednotné pravidlá pre celý poistný trh,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) Imrich Fekete.

Autá bez poistky

Sektor v neposlednom rade zápasí s nepoistenými vozidlami. Tých je podľa odhadov okolo 60-tisíc. V konečnom dôsledku na to doplácajú ľudia, ktorí si poistenie platia. Časť poistného totiž odchádza do poistného garančného fondu, ktorý spravuje Slovenská kancelária poisťovateľov. Z neho sa potom uhrádzajú škody spôsobené majiteľmi nepoistených vozidiel. SKP si to od nich neskôr musí vymáhať.

Podľa návrhov zmien v poistení by to mohol vyriešiť efektívnejší systém sankcií voči nepoisteným majiteľom. Dnes v podstate dostávajú pokuty len od policajnej hliadky, ktorá sa odvíja od výšky poistného a času, kedy malo byť poistné zaplatené. Podľa hovorcu Národnej banky Slovenska Petra Majera sú ukladané pokuty často v nižšej výške než ročné poistné PZP. „To časť motoristov finančne motivuje neuzatvoriť zmluvu o PZP,“ dodal Majer.

Špekulovanie s čelným sklom?

Fekete tvrdí, že treba upraviť aj pravidlá pri uhrádzaní škôd na čelných sklách. Súčasné podmienky podľa neho umožňujú ľuďom špekulovať. Najvyšší súd totiž pred niekoľkými rokmi rozhodol o precedense, podľa ktorého povinné poistenie kryje aj spôsobené škody na sklách iných áut. Poisťovne sa napriek tomu ich uhrádzaniu bránia.

Podľa finančného analytika z OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika je to práve kvôli nízkym cenám povinných poistiek na vozidlá, čo poisťovne núti hľadať úsporné opatrenia. „Jedným z nich je striktné trvanie na preukázaní zavinenia,“ vysvetľuje analytik. Ako dodal, v prípade kamienka, ktorý odletí spod kolesa jedného auta a rozbije sklo iného auta, je to veľmi problematické. A nemusí tomu pomôcť ani videokamera vo vozidle.

Niektorí ľudia sa tak snažia pri podobných škodách špekulovať. V minulosti sa objavili takzvané „kamarátske podvody“. Poistenci sa s niekým dohodli na priebehu udalosti – napríklad tak, že prechádzali okolo seba a kamienok vystrelený spod kolies jednému z nich poškodil čelné sklo. Väčšina poisťovní ale škodu pri týchto škodách neuhradí bez kamerového záznamu z auta.

© Autorské práva vyhradené

38 debata chyba
Viac na túto tému: #poistenie #Poisťovne #NBS #povinné zmluvné poistenie #poistka #Národná banka Slovenska #poistenie áut