S obmedzením dovoleniek mala byť ohlásená aj podpora pre cestovky, tvrdí Fórum cestovného ruchu

Pri tak vážnom kroku, akým je zákaz dovoleniek v zahraničí, musí byť zároveň ohlásené aj to, ako budú cestovné kancelárie, agentúry, dopravcovia či sprievodcovia efektívne štátom podporení, aby sa predišlo ich kolapsu a poškodeniu klientov. Upozornila na to predsedníčka Fóra cestovného ruchu (CR) SR Zuzana Ballaschová.

22.03.2021 16:23 , aktualizované: 16:36
debata (1)

Zákazom cestovania do zahraničia s cieľom rekreácie podľa nej štát opäť znemožnil podnikanie cestovným kanceláriám. „Veľká časť z nich však doteraz, po 12 mesiacoch od začiatku pandémie, nedostala vyplatené ani kompenzácie časti nákladov na prevádzku, na základe kompenzačnej schémy Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR. Cestovné kancelárie pritom majú z minulej sezóny záväzky voči klientom vo forme odložených a náhradných zájazdov, ktorých realizácia je opäť v nedohľadne,“ podotkla Ballaschová.

Doterajší spôsob kompenzácií je zároveň podľa jej slov výrazne oneskorený a nie je v dostačujúcej výške. „Záväzky cestovných kancelárií voči klientom s ohľadom na vývoj situácie predstavujú ťažké bremeno na ich pleciach a je otázne, či bude bez efektívnej podpory štátu ďalej únosné,“ poznamenala. Cestovky podľa nej trápi aj možná strata dôvery klientov v dôsledku rušenia a predkladania už presúvaných zájazdov.

„S rešpektom k potrebným opatreniam na ochranu verejného zdravia vyzývame vládu, aby postupovala konzistentne, aby ruka v ruke s nevyhnutnými opatreniami išli efektívne opatrenia na záchranu sektora cestovného ruchu a aby mediálnymi výstupmi nerozdúchavala negatívnu atmosféru a postoje voči cestovateľom a cestovným kanceláriám,“ zdôraznila Ballaschová.

Zákaz vycestovať do zahraničia s cieľom rekreácie je reakciou na nepriaznivú pandemickú situáciu nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Rezort dopravy ešte vo štvrtok (18. 3.) pre TASR uviedol, že vrátenie peňazí za už uhradené zálohy klientov cestovných kancelárií má v rámci ochrany spotrebiteľa riešiť Ministerstvo hospodárstva (MH) SR podľa zákona o zájazdoch. Kompenzácia ušlého zisku cestoviek pre obmedzenie podnikania na základe rozhodnutia vlády, ktorým sa zakazuje cestovanie do zahraničia s cieľom rekreácie, bude opäť súčasťou schémy pomoci. „Predpokladáme, že bude nutné vo veľmi krátkom čase zvýšiť balík prostriedkov na tento účel,“ dodalo vtedy MDV.

Rezort hospodárstva: Cestovky môžu ponúknuť zmenu zmluvy

Ak v dôsledku mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 v SR, v cieli alebo ktoromkoľvek mieste trasy zájazdu nie je možné poskytnúť zájazd, cestovná kancelária môže ponúknuť cestujúcemu zmenu zmluvy o zájazde. Uviedla to pre TASR hovorkyňa Ministerstva hospodárstva (MH) SR Katarína Matejková v súvislosti so zákazom dovoleniek v zahraničí.

Matejková skonštatovala, že ak takúto zmenu cestujúci neprijme, cestovná kancelária mu môže zaslať oznámenie o náhradnom zájazde. Niektorí cestujúci môžu do 14 dní od doručenia takéhoto oznámenia náhradný zájazd odmietnuť. „Z dôvodov ekonomických či sociálnych boli do zákona o zájazdoch zavedené výnimky pre osoby, ktorým majú byť finančné prostriedky vrátené skôr. V takýchto prípadoch je cestovná kancelária povinná vrátiť do 14 dní odo dňa doručenia odmietnutia náhradného zájazdu cestujúcim vrátiť cestujúcemu všetky platby, ktoré od neho na základe zmluvy o zájazde prijala,“ priblížila.

V prípade, že cestujúci neodmietne náhradný zájazd do 14 dní alebo vôbec nespadá pod výnimky, cestovná kancelária je podľa hovorkyne MH povinná sa s cestujúcim dohodnúť na poskytnutí náhradného zájazdu najneskôr do 31. augusta 2021. Ak sa cestovná kancelária s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu nedohodne do tohto dátumu, podľa Matejkovej platí, že odstúpila od zmluvy o zájazde. Cestovná kancelária je tak povinná cestujúcim vrátiť všetky platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde, a to bezodkladne, najneskôr však do 14. septembra 2021.

„Ak teda cestujúci nebude môcť v dôsledku zákazu rekreačných ciest do zahraničia vycestovať, jednoducho sa cestujúci s cestovnou kanceláriou nedohodne na náhradnom zájazde a najneskôr 14. septembra 2021 cestovná kancelária vráti cestujúcemu peniaze,“ poznamenala hovorkyňa rezortu hospodárstva.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Cestovky #zákaz cestovať