Sto miliónov eur má putovať na pomoc autodopravcom. V stredu vláda odobrila toľko očakávaný zákon o pomoci subjektom podnikajúcim v cestnej doprave z dielne rezortu ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina). Schému rozdeľovania, ale i presnú sumu má dohodnúť osobitný predpis. Zákon putuje do parlamentu v skrátenom legislatívnom konaní. Poslanci to ho tak môžu schváliť už na aktuálnej schôdzi.
Na pomoc majú mať nárok nielen kamionisti, autobusári, ale i taxikári a autoškoly. „Schválením tohto návrhu vláda umožní ministerstvu dopravy vyplácať pomoc podnikateľom a subjektom v doprave, pretože aktuálne na to ministerstvo nemá zákonnú možnosť,“ vysvetlil pre denník Pravda hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf. Konečnú výšku pomoci však bude rezort ešte dolaďovať.
O polovicu menšie tržby i problémy s kurzmi
„V priemere evidujeme pri taxislužbe až 50-percentný pokles tržieb,“ hovorí Marcel Lukačka, prevádzkovateľ taxislužby a podnikateľ v oblasti cestnej dopravy. Mobilita sa totiž pre protipandemické opatrenia rázne znížila. Ľudia necestujú do práce, nevyužívajú taxíky na pracovné cesty, nefungujú reštaurácie a nekonajú sa žiadne kultúrne ani športové podujatia, vysvetľuje.
Ideálne by bolo, ak by si prevádzkovatelia taxislužieb a taxikári mohli v rámci schémy pomoci vybrať medzi kompenzáciou poklesu tržieb, alebo fixných nákladov.Marcel Lukačka, prevádzkovateľ taxislužby a podnikateľ v cestnej doprave
Ideálne by podľa Lukačku bolo, ak by si prevádzkovatelia taxislužieb a taxikári mohli v rámci schémy pomoci vybrať medzi dvomi formami. Buď by išlo o kompenzáciu poklesu tržieb, alebo fixných nákladov. „Tá druhá možnosť by zrejme bola zaujímavá najmä pre taxislužby, ale napríklad aj pre majiteľov autobusov,“ hovorí Lukačka. Tí totiž vlastnia vozidlá často zakúpené na lízing, ktorý teraz nemajú z čoho splácať, dodáva.
Prijatý zákon by mal pomôcť aj autoškolám. Tie majú problém s opakovaným prerušovaním výučby. Žiaci sú pritom povinní vodičský kurz ukončiť do dvanástich mesiacov od jeho začatia. A to pri súčasných obmedzeniach výučby nie je možné. Po novom tak bude možné, aby táto lehota počas krízovej situácie neplynula. Okrem toho sa bude dať celú výučbu absolvovať on-line.
Kritický pokles mobility
Nový zákon myslí aj na podnikateľov v autobusovej doprave. Tých trápi pokles cestujúcich na medzinárodných linkách. Preto opakovane žiadali, aby mohli prerušiť prevádzkovanie medzinárodných liniek a následne, ak to situácia dovolí, opäť ho obnoviť. Práve to im nový zákon umožní.
Podniky autobusovej dopravy zase trápia zmeny objednávok na ich služby. „To ich dostalo do situácie, keď štandardné vzorce pre výpočet náhrady straty a príspevku bolo potrebné upraviť tak, aby pri vykonaných nižších kilometroch mali v rámci svojej pohotovosti uhradené všetky fixné náklady,“ vysvetľuje predseda Zväzu autobusovej dopravy Marek Modranský.
V prímestskej doprave je len prepad tržieb odhadovaný na päť až šesť miliónov na kraj za rok. Pri mestskej doprave situácia závisí od toho-ktorého mesta. Bratislavský dopravný podnik napríklad uvádza prepad v tržbách viac ako 22 miliónov eur, mestá ako Banská Bystrica vyše jedého milióna. O niečo lepšia je situácia v komerčnej doprave – i tu však úradovala pandémia.
„Tým, že tieto výkony zabezpečujú bez inej pomoci, a financujú len z tržieb, tak obmedzenie mobility výrazne narušilo ich ekonomiku a ďalšiu prevádzkyschopnosť,“ vysvetľuje nutnosť ďalšej finančnej pomoci pre „súkromných autobusárov“ Modranský. Návrhom zákona sa tiež majú predĺžiť niektoré zákonné lehoty ako pomoc pre podnikateľov počas krízy. Ide napríklad o STK či kontrolu originality.
Aká bude pomoc pre autodopravu
Vláda v stredu schválila návrh zákona z dielne rezortu dopravy, ktorý rieši pomoc pre podnikateľov v autodoprave. Do parlamentu by mal ísť v skrátenom legislatívnom konaní. Peniaze budú môcť podnikatelia získať do konca tohto roka. Celkovo by malo ísť o 100 miliónov eur z rozpočtu samotného rezortu.
- Nárok na pomoc majú prevádzkovatelia taxislužby, pravidelnej osobnej dopravy alebo nákladnej cestnej dopravy. Požiadať o peniaze budú môcť i prevádzkovatelia autoškôl a školiacich stredísk.
- Zákon umožní, aby účastníkom kurzov v autoškolách počas krízovej situácie neplynula 12-mesačná lehota na ich dokončenie. Po novom budú môcť absolvovať celú teoretickú výučbu v autoškolách a školiacich strediskách on-line.
- Podobne pri kurzoch základnej kvalifikácie a v kurzoch pravidelného výcviku sa zavedie možnosť absolvovať predpísaný počet vyučovacích hodín výučby teórie v rozsahu 100 percent pri dodržaní určitých podmienok.
- Po novom na základe žiadosti dopravcu alebo rozhodnutia orgánu krízového riadenia bude možné pozastaviť v cestovnom poriadku konkrétny spoj alebo všetky spoje na pravidelnej medzinárodnej autobusovej linke. A tiež ho opätovne obnoviť.
- Zákon tiež predlžuje niektoré zákonné lehoty. Týka sa to napríklad STK, respektíve kontroly originality, kde sa lehota na zavedenie certifikovaného systému protikorupčného manažérstva predlžuje do 20. mája budúceho roka.
d