V Rakúsku to dokázali napriek afére s etylénglykolom, ktorá otriasla vinárstvom v polovici osemdesiatych rokov. Pravda, Rakúšania patria v Európe k najlepšie zarábajúcim národom a nemajú hlboko do vrecka ako slovenskí spotrebitelia. Susedia sú aj vynachádzaví obchodníci. Keď im upadol cestovný ruch, urobili nedávno vinársku misiu do Moskvy.
Do jedného z najlepších moskovských hotelov pozvali 140 najvýznamnejších ruských nákupcov vína. Spravili im ochutnávku z 200 vín. Obchodníci mali na stolíku tablety a keď im víno zachutilo, ťukli na jeho číslo a uvideli dvojminútové video prezentujúce konkrétne vinárstvo.
Ešte jeden ťuk a boli v kontakte s vinárom, aby mohli dohodnúť detaily obchodu. Takto sa v časoch korony robí obchod s vínom, a vôbec s potravinami. Teraz majú Rakúšania namierené do Londýna. Vinárom tieto stretnutia organizuje ich profesionálna marketingová organizácia podporovaná štátom.
„Takúto marketingovú spoločnosť by sme potrebovali aj na Slovensku,“ všíma si prezident Zväzu vinohradníkov a vinárov Slovenska Vladimír Mrva. Zatiaľ však vinári zápasia s prozaickou otázkou, ako vôbec prežiť. V čase keď sa toľko hovorí o Pláne obnovy, o štedrých európskych zdrojoch, je najvyšší čas robiť veci v mene slovenského vína s patričným nadhľadom.