Registračné poplatky za autá? Čím staršie, tým nižšie

Staré a neekologické má navrch. Tak je u nás nastavený sadzobník poplatkov za registráciu vozidla. Odvíja sa totiž od výkonu motora, čo je parameter, ktorý ani zďaleka nezodpovedá súčasným požiadavkám na znižovanie emisií a zvyšovanie bezpečnosti na cestách. Systém navyše zohľadňuje vek registrovaného vozidla - čím je staršie, tým je poplatok nižší. Inak povedané - motoristom sa oplatí doviezť staré jazdené auto zo zahraničia a nie investovať do nového. Podľa mnohých ide o absurditu.

07.03.2021 18:00
debata (21)

"Celá Európa sa zamýšľa nad tým, ako sa postupne približovať k nulovým emisiám a uhlíkovej neutralite, a my máme systém registračných poplatkov, ktorý naopak motivuje k nákupu jazdených vozidiel, často dovážaných zo zahraničia, a emisie programovo zvyšujeme,“ hovorí prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) Alexander Matušek. O bezpečnosti na cestách v tejto súvislosti nebudeme ani hovoriť, dodáva.

Doplnil, že ZAP na tento stav pravidelne upozorňuje aj ministerstvo životného prostredia, ktoré by malo byť, aj s ohľadom na hroziace pokuty z Bruselu, iniciátorom zmien. „Sme prekvapení, že ministerstvo nevidí v zmene registračných poplatkov nástroj na zníženie emisií z dopravy, ako jedného zo zdrojov znečistenia ovzdušia,“ vysvetľuje Matušek. Navyše hrozba platenia pokút je tu už druhýkrát, dodáva.

Vec sa svojho času dostala dokonca aj na rokovanie vlády, kde bolo ministerstvo financií poverené predložením návrhu na úpravu, a to do konca apríla minulého roka. Dodnes sa však nezmenilo nič.

Dôjde k zmene?

Rezort financií sa ale obhajuje. Podľa jeho tlačového odboru bol proces konzultácií v tejto veci spustený už na jeseň a čoskoro príde k zmene. „Súčasný registračný poplatok s povahou majetkovej dane sa má aplikáciou zmeny stať environmentálnou, prípadne kombinovanou environmentálno-majetkovou daňou,“ doplnilo ministerstvo.

Zmenu podporuje aj rezort dopravy. „Dlhodobo podporujeme ekologizáciu dopravy a k tomu patrí aj to, aby boli zvýhodnené nové vozidlá s nízkymi emisiami,“ povedal hovorca ministerstva Ivan Rudolf. Podľa neho sú registračné poplatky jedným z nástrojov, ktoré by mohli pôsobiť motivačne – aby motoristi uprednostnili ekologickejšie a novšie vozidlá pred staršími.

Podobný návrh už dlhodobo presadzuje aj Inštitút pre dopravu a hospodárstvo. „V prípade majetkovej dane by išlo o neveľkú jednotnú sadzbu pre všetky kategórie vozidiel za registráciu. V prípade ekologickej dane by sa zohľadňovala emisná trieda. Ich súčet by následne tvoril registračný poplatok,“ vysvetľuje Ondrej Matej, riaditeľ inštitútu. Podľa neho by takýto spôsob odrážal aj medzinárodné záväzky vyplývajúce z dohôd o znižovaní emisií, ku ktorým sa zaviazala aj slovenská vláda.

Poplatok, daň alebo výpalné

Fakt, že výšku registračného poplatku treba prekopať, potvrdzuje aj dopravný analytik Jozef Drahovský. Tak, ako je nastavený teraz, slúži totiž podľa neho úplne inému cieľu. "Spravili sme z neho ďalší spôsob zdanenia s cieľom vykrútiť krk podnikateľským subjektom a aj bežným občanom, ktorí si dovolili chcieť mať auto. Teraz je snaha tento fakt skryť za ochranu životného prostredia,“ hovorí Drahovský.

Podľa neho nás k vlastneniu ekologickejších áut motivuje úplne iný poplatok – cestná daň a výber mýta. Práve jeho výška za každý odjazdený kilometer je totiž priamo naviazaná na ekologickú kategóriu vozidla. Navyše, pripravujú sa aj ekologické zóny v mestách, ktoré budú závisieť od kategórie vozidla.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #auto #registračný poplatok