Ľudia sú na pobočky svojej banky zvyknutí. Mnohí ešte internetbanking nepoužívajú

Vyššie poplatky za pobočkové operácie, lepšie aplikácie i vkladomaty. Banky sa snažia ľudí naučiť využívať on-line priestor. Pobočky chcú postupne premeniť na poradenské centrá bez hotovosti. Na návštevy kamenných prevádzok sú však ľudia zvyknutí. Neuvážené rušenie pobočiek sa tak nemusí vyplatiť, niektorí kvôli tomu zmenia i banku.

05.03.2021 10:00
debata (13)

Svoje o tom vie aj čitateľ denníka Pravda Martin z Modry. Už predvlani v meste zrušila svoju pobočku Tatra banka, ktorej služby využíva. Keď si potrebuje vybaviť niečo dôležitejšie, čaká ho cesta do najbližšej prevádzky v Pezinku. „Odvtedy sa stáva, že jej bankomat býva prázdny, zostávajú tak jedine iné banky,“ tvrdí Martin. Prázdny je najmä počas konania akcií v meste, dodal.

Tatra banka tam zrušila pobočku kvôli nízkej návštevnosti, vysvetľuje jej hovorkyňa Zuzana Žiaranová. „S veľkým nárastom služieb, ktoré vieme klientom sprostredkovať aj bez potreby návštevy pobočky, úmerne klesá ich návštevnosť vo vybraných lokalitách,“ tvrdí Žiaranová. Podľa jej slov banka neustále monitoruje aj bankomaty. Technické poruchy či pokles hotovosti obratom riešime, ubezpečila. V tomto roku by mal v Modre pribudnúť aj ich vkladomat.

Podľa prevádzkového riaditeľa spoločnosti FinGO Zoltána Čikesa je pobočka pre banku najnákladnejšia forma, ako zabezpečiť služby pre klienta. „Banky ich udržiavajú iba z toho dôvodu, že stále existuje množstvo ľudí, ktorí si idú vybaviť finančné služby radšej osobne do pobočky banky,“ vysvetľuje Čikes. Dodal, že pre banky je tiež ekonomicky nevýhodné riešiť v pobočkách prácu s hotovosťou.

Dôchodcovia v on-line svete

Zrušené pobočky spôsobujú problémy aj dôchodcom, mnohí z nich internetbanking nevyužívajú. Taký prípad opisuje aj Michaela z Medzilaboriec. Slovenská sporiteľňa tam vlani zrušila svoju pobočku, ktorú navštevovala jej matka v dôchodku. „Prešla k VÚB banke, pretože cestovať hodinu autobusom do pobočky banky v Stropkove, alebo hodinu vlakom do Humenného, bolo pre ňu, keďže má 70 rokov, neúnosné,“ vysvetľuje Michaela.

Dodáva, že pre mnohých starších ľudí je kamenná pobočka banky nevyhnutná, internetbanking podľa nej nevyužívajú. Slovenská sporiteľňa je však v rámci pobočkovej a bankomatovej siete stále najväčšia na trhu. „Ak niekde zatvoríme pobočku, dôvodom je predovšetkým to, že klesne záujem ľudí ju navštevovať, a teda pobočka v danej lokalite stratí svoje opodstatnenie,“ tvrdí jej hovorkyňa Marta Cesnaková s tým, že na návštevnosť vplýva viacero faktorov.

Banka pobočku v Medzilaborciach podľa Cesnakovej aktívne monitorovala počas jedného roka a až na základe analýzy využiteľnosti a ekonomickej rentabilnosti sa ju v septembri 2019 rozhodla zatvoriť. Účty, poštové zásielky aj doručovanie platobných kariet tak boli presunuté do pobočky v Stropkove. V Medzilaborciach však zostal v prevádzke bankomat, pribudnúť by mal i vkladomat.

Cesnaková dodala, že každý rok banka otvorí alebo zrekonštruuje viacero nových pobočiek, najmä na miestach, kde ich ľudia najčastejšie využívajú. Ide najmä o obchodné centrá vo väčších mestách. Podobný trend predpovedá aj finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik. Podľa jeho slov sa bankové služby v zahraničí sa okrem obchodných centier presúvajú aj do univerzít, nemocníc či dokonca k aerolinkám.

Problémy aj vo veľkomeste

Nejde pritom len o problém menších miest či obcí. Na dostupnosť pobočky sa spoliehajú aj obyvatelia veľkých mestských častí. To bol prípad aj Zuzany, ktorá býva v bratislavskej mestskej časti Staré Mesto. „So zrušením mojej pobočky ČSOB zrušili aj bankomat. Mňa vždy tešilo, že ho mám takmer pri dome, a teraz musím vždy uvažovať, kde si vyberiem peniaze,“ vysvetľuje Zuzana.

Podľa hovorkyne ČSOB banky Anny Jamborovej ide o pobočku na ulici Laurinská, ktorú banka ešte v roku 2019 zlúčila s pobočkou na Námestí SNP v hlavnom meste. Od pôvodnej budovy vzdialená vraj „len pár minút“ chôdze. „Ďalšia blízka pobočka je v neďalekom OC Eurovea. V obidvoch pobočkách nájdu klienti aj bankomaty s funkciou vkladu,“ dodala Jamborová.

Banky niekedy dotlačia k zlučovaniu pobočiek aj iné okolnosti. Na podobný prípad upozornila čitateľka Zuzana z Košíc. Vlani v septembri na jej sídlisku vykradli a zdemolovali budovu, v ktorej sídlila VÚB banka. Pobočka je odvtedy zatvorená. „Trošku nám to skomplikovalo situáciu, keďže teraz musíme chodiť do iných, vzdialenejších pobočiek,“ dodáva Zuzana.

Hovorca VÚB banky Dominik Miša vysvetľuje, že išlo o prípad pokusu o krádež bankomatu. „Pobočka bola zatvorená a nástupníckou pobočkou sa stala tá v obchodnom centre na Moldavskej ceste, ktorú sme posilnili z pohľadu personálu i vybavenia,“ objasňuje Miša.

Dodal, že v meste v najbližšom čase neplánujú meniť pobočkovú sieť. Banka tam má už teraz sedem pobočiek, hypotekárne centrum, 30 bankomatov, z nich sedem aj s možnosťou vkladu.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #banky #Slovenská sporiteľňa #VÚB #Tatra banka #bankomat #ČSOB