Dôvera v ekonomiku Slovenska vo februári opäť klesla

V medziročnom porovnaní sa dôvera podnikateľov zhoršila vo všetkých oblastiach ekonomiky a aj u spotrebiteľov. Najnižšiu mieru pesimizmu vyjadrili v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka podnikatelia v priemysle.

25.02.2021 10:17
automobilka, Foto:
Dôvera v ekonomiku Slovenska už niekoľko mesiacov kontinuálne klesá.

Dôvera v ekonomiku Slovenska vo februári opäť klesla, nižšia bola okrem troch mesiacov počas prvej vlny pandémie naposledy v júni 2009. Druhá vlna pandémie nového koronavírusu sa prejavila výraznejším poklesom dôvery podnikateľov v ekonomiku najmä v službách, miernejšie v priemysle a obchode a u spotrebiteľov. Dôvera je síce vyššia ako počas jarnej vlny pandémie, ale výrazne horšia, ako je jej dlhodobý priemer. Informoval o tom vo štvrtok Štatistický úrad (ŠÚ) SR.

Sezónne upravený indikátor ekonomického sentimentu (IES) klesol oproti januári 2021 o 2,9 bodu na 77,7 bodov. „Nadobudol tak najhoršiu hodnotu od júna minulého roka a je aj naďalej značne vzdialený od svojej úrovne spred pandémie nového koronavírusu,“ okomentovali štatistici. Aktuálna hodnota IES je o 19,5 bodu horšia ako v rovnakom období minulého roka a nachádza sa pod úrovňou dlhodobého priemeru o 24,8 bodu.

V medziročnom porovnaní sa dôvera podnikateľov zhoršila vo všetkých oblastiach ekonomiky a aj u spotrebiteľov. Najnižšiu mieru pesimizmu vyjadrili v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka podnikatelia v priemysle, ich dôvera sa zhoršila o štyri percentuálne body (p. b.). Naopak, najvýraznejšie prepadla v stavebníctve (-38,5 bodu) a službách, ktorých sa najviac dotkli protiepidemio­logické opatrenia (-31,7 bodu).

Dôvera podnikateľov v odvetví priemyslu klesla tretí mesiac po sebe. Po výraznejšom prepade v decembri a januári indikátor dôvery v priemysle po sezónnej úprave vo februári poklesol o jeden p. b. na hodnotu –5,3 a nachádza sa pod úrovňou dlhodobého priemeru o 7,1 bodu. „Vývoj indikátora nepriaznivo ovplyvnil najmä rast zásob hotových výrobkov. Výrazne poklesol oproti januáru aj trend priemyselnej produkcie. Pokles bol zaznamenaný najmä vo výrobe počítačov, elektronických a optických výrobkov a dopravných prostriedkov,“ odôvodnili štatistici s tým, že, naopak, rast priemyselnej produkcie uviedli respondenti vo výrobe ostatných nekovových výrobkov.

Vo februári najviac klesol indikátor dôvery v službách. Po decembrovom zlepšení vo februári opäť klesol, jeho hodnota –31,7 sa v porovnaní s januárom znížila o 7,4 p. b. Aktuálny výsledok sa nachádza pod úrovňou dlhodobého priemeru o 55,9 bodu. Vývoj indikátora bol podľa štatistikov ovplyvnený pesimistickejšími hodnoteniami najmä podnikateľskej situácie, pribudlo podnikateľov, ktorí pociťujú jej zhoršenie. Klesol aj dopyt za posledné tri mesiace, pričom očakávaný dopyt respondenti hodnotili priaznivejšie.

„Spotrebiteľská atmosféra na Slovensku bola na začiatku februára opäť o niečo pesimistickejšia ako predchádzajúci mesiac,“ podotkli štatistici. Respondenti boli mierne pesimistickejší v očakávaniach celkovej hospodárskej situácie a úspor v domácnostiach a len nepatrne v očakávaniach vývoja nezamestnanosti.

Ich očakávania finančnej situácie domácností sa prakticky nezmenili. Sezónne upravený indikátor spotrebiteľskej dôvery tak medzimesačne klesol o 1,5 bodu na hodnotu –38,4. „Indikátor tak nadobudol najhoršiu hodnotu od historického prepadu v apríli minulého roka a nachádza sa hlboko pod úrovňou spred pandémie,“ poznamenali štatistici. V porovnaní so situáciou pred rokom boli respondenti pesimistickejší až o 27,3 bodu a aktuálny výsledok sa nachádza pod úrovňou dlhodobého priemeru o 18,6 bodu.

Vo februári začali v porovnaní s januárom vidieť o trochu optimistickejšie svoje podnikanie podnikatelia v stavebníctve. IES medzimesačne vzrástol o 0,5 bodu na –47,0 najmä vplyvom priaznivejších hodnotení očakávanej zamestnanosti. Aktuálny výsledok je pod úrovňou dlhodobého priemeru o 23 bodov.

Indikátor dôvery v obchode klesol vo februári druhý mesiac po sebe, v porovnaní s januárom o jeden p. b. na hodnotu 1,0. „Pokles bol ovplyvnený najmä negatívnym hodnotením súčasných, rovnako aj očakávaných podnikateľských aktivít,“ okomentovali štatistici. Negatívne hodnotenia prevládajú vo všetkých sortimentných typoch maloobchodu, okrem maloobchodu v nešpecializo­vaných predajniach (supermarkety).

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Štatistický úrad #dôvera v ekonomiku