Únia chce cez novú obchodnú stratégiu agresívnejšie brániť svoje záujmy

Európska komisia (EK) vo štvrtok predstavila svoju novú obchodnú stratégiu na nadchádzajúce roky. Stratégia vychádza z koncepcie otvorenej strategickej autonómie a jej základom je snaha prispieť k hospodárskemu oživeniu EÚ podporou zelenej a digitálnej transformácie, ako aj opätovné zameranie sa na posilnenie multilateralizmu a reformu pravidiel globálneho obchodu tak, aby boli spravodlivé a udržateľné.

18.02.2021 17:29
4

Komisia upozornila, že ak to bude potrebné, EÚ zaujme asertívnejší postoj pri obrane svojich záujmov a hodnôt a využije pri tom aj nové nástroje.

Podľa tlačovej správy EK je nová obchodná stratégia postavená na udržateľnosti a podporuje transformáciu hospodárstva Únie na klimaticky neutrálne hospodárstvo. Stratégia obsahuje súbor opatrení zameraných na vytvorenie prísnejších pravidiel v rámci Svetovej obchodnej organizácie (WTO) a podporu hospodárskeho oživenia EÚ.

Výkonný podpredseda EK pre obchod Valdis Dombrovskis v tejto súvislosti uviedol, že výzvy, ktorým EÚ čelí, si vyžadujú novú stratégiu obchodnej politiky a otvorený obchod založený na pravidlách, ktorý po koronakríze pomôže obnoviť hospodársky rast a vytvárať pracovné miesta.

„Obchodná politika musí plne podporovať zelenú a digitálnu transformáciu nášho hospodárstva a stáť na čele globálneho úsilia o reformu WTO. Mala by nám poskytnúť nástroje, ktoré umožnia brániť sa proti nekalým obchodným praktikám. Ideme cestou otvorenej, strategickej a asertívnej obchodnej politiky s dôrazom na schopnosť EÚ zvoliť si svoju cestu a utvárať okolitý svet v duchu našich strategických záujmov a hodnôt,“ opísal situáciu Dombrovskis.

EK spresnila, že prioritou novej stratégie je zásadná reforma Svetovej obchodnej organizácie vrátane globálnych záväzkov v oblasti obchodu a klímy, nových pravidiel pre digitálny obchod, prísnejších pravidiel na odstraňovanie narušení hospodárskej súťaže a opätovného sfunkčnenia systému WTO na záväzné urovnávanie sporov.

EÚ chce vďaka posilneniu transatlantického partnerstva a vďaka väčšiemu zameraniu sa na susedné krajiny a Afriku výraznejšie utvárať podobu zmien na celosvetovej úrovni. Zároveň chce dôslednejšie a asertívnejšie pristupovať k vykonávaniu a presadzovaniu svojich obchodných dohôd, bojovať proti nespravodlivému obchodu a riešiť problémy spojené s udržateľnosťou.

Nová obchodná stratégia vychádza z rozsiahlej verejnej konzultácie, ktorá zahŕňala viac ako 400 príspevkov širokého spektra zainteresovaných strán, verejné podujatia takmer v každom členskom štáte a úzku spoluprácu s Európskym parlamentom, vládami EÚ, podnikmi, občianskou spoločnosťou a verejnosťou.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
4 debata chyba
Viac na túto tému: #obchodná stratégia #hospodárstvo #Európska komisia