Budú z ubytovní päťhviezdičkové hotely? Vyhláška na zaradenie hotelov do kategórií končí

Koniec byrokracie či prešľap? Novela zákona o bezpečnosti detských ihrísk z dielne rezortu hospodárstva ruší aj vyhlášku, ktorá určuje zaradenie ubytovacích zariadení do jednotlivých kategórií. Na aktuálnej schôdzi majú poslanci návrh prerokovať v druhom čítaní.

, 02.02.2021 06:00
1

„Zrušenie vyhlášky neznamená, že nebude aj naďalej možné uvádzať kategórie či triedy ubytovaní,“ vysvetľuje hovorkyňa rezortu hospodárstva Katarína Matejková. Pôjde vraj podľa nej o informácie, ktoré sa nebudú riadiť súčasnou vyhláškou. „Klasifikácia podľa tejto vyhlášky je neprimerane prísna,“ hovorí Matejková. Okrem toho požiadavky na hygienu v ubytovacích zariadeniach obsahujú aj iné predpisy, dodáva.

Obávať sa vraj netreba po zrušení vyhlášky podľa Matejkovej ani oslabenia práv spotrebiteľov. Využiť môžu zákon o ochrane spotrebiteľa či odvolanie na ustanovenia Občianskeho zákonníka, dodáva. Ponosy ľudí pritom stále zastrešuje Slovenská obchodná inšpekcia.

Tak ako doteraz?

Zdá sa, že proti zrušeniu nie sú ani hotelieri. „Vyhláška prikazovala ubytovacím zariadeniam vybavenie a služby, pričom tieto požiadavky nemali nič spoločné s potrebami turistov a hostí,“ hovorí Marek Harbuľák, generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS). „Niektoré požiadavky išli až do takých detailov ako je počet vešiakov na lôžko, či počet odbytových stredísk,“ vysvetľuje. Mnohé z týchto povinností slúžili podľa neho iba jedinému účelu – kontrole. „V súvislosti s uplatňovaním vyhlášky v praxi neboli v posledných rokoch zaznamenané žiadne sťažnosti či podnety,“ informuje Harbuľák. Návštevníci ubytovacích zariadení preto ani len netušili, že takáto vyhláška je na svete.

Môže sa teda stať, že z ubytovne sa stane po novom päťhviezdičkové ubytovanie? „Teoreticky môže,“ odpovedá Harbuľák. No v dobe, keď sa turisti viac-menej rozhodujú pri výbere ubytovacieho zariadenia na základe hodnotení a referencií na cestovateľských či rezervačných portáloch, sa to nikomu nevyplatí, dodáva.

Sulíkovo prvé kilečko

Zrušenie vyhlášky bolo podľa rezortu dopravy realizované v rámci balíčka opatrení na pomoc podnikateľskému prostrediu známeho ako lex korona. Ide o 114 protiby­rokratických opatrení z prvého Sulíkovho kilečka. „Cieľom zrušenia vyhlášky bolo priblížiť podnikanie v sektore ubytovania k podmienkam a novým trendom, ktoré sú reprezentované systémom Hotel Stars Union,“ vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf. Takýto systém funguje podľa neho napríklad v Rakúsku, Belgicku, Česku, Dánsku a ďalších 13 krajinách v Európskej únii. „Partnerstvo v tomto systéme poskytuje harmonizovanú hotelovú klasifikáciu spoločným kritériami a procesmi v členských krajinách,“ dodáva Rudolf.

Na „hviezdičkách“ sa nič nemení. „Aj pôvodná vyhláška nechávala klasifikáciu ubytovacieho zariadenia do príslušnej kategórie a triedy výlučne na podnikateľa,“ hovorí Rudolf. To znamená, že podnikateľ či prevádzkovateľ rozhodne na základe toho, ako zariadenie svojím charakterom, rozsahom a úrovňou poskytovaných služieb zodpovedá príslušnej kategórii a triede. Neschvaľoval to ani nepotvrdzoval žiaden orgán dozoru, vysvetľuje Rudolf.

Čím väčšia kvalita, tým viac hviezdičiek

Typy a kategórie ubytovacích zariadení majú dlhoročnú tradíciu. Už pred niekoľkými storočiami sa začalo s kategorizáciou. „Najčastejšie delenie do kategórií súvisí so zameraním ubytovacieho hotela, s jeho veľkosťou, priestorovým riešením, ale aj regionálnou i národnou tradíciou,“ hovorí Harbuľák.

Triedy sú v Európe tradične označované hviezdičkami – tie preukazujú rozsah poskytovaných služieb, ale aj kvalitatívne parametre, vybavenie zariadením, dodáva Harbuľák. Služby, ktoré poskytujú ubytovacie zariadenia, závisia od počtu personálu, ktorý má za úlohu starať sa o hostí počas ich pobytov. Hviezdičky sú udeľované od 1 až po 5. Ak má hotel päť hviezdičiek, ide o najvyšší štandard v ubytovaní.

Hotely s piatimi hviezdičkami sú aj na Slovensku

„V období pred koronakrízou sme registrovali 10 hotelov zaradených do triedy 5*,“ hovorí generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Marek Harabuľák. Požiadavky na vybavenosť a služby sa líšia podľa typu skupiny ľudí, na ktorých sú hotely zamerané, dodáva. Podľa Harbuľáka zaváži aj to, „či ide o hotel so zameraním na spa alebo wellness, biznis klientelu alebo je to hotel umiestnený v historickej budove“. Hotely sú často súčasťou väčších hotelových sietí či značky, vysvetľuje. Takéto typy ubytovania tak preto majú vlastne zadefinované štandardy, ktoré musí dané zariadenie spĺňať. Medzi 5* hotely u nás patria napríklad Grand Hotel Kempinski vo Vysokých Tatrách, Marrols Butique Hotel v Bratislave, Sheraton Bratislava, Grand Hotel River Park v Bratislave či Divná Pani Luxury Gallery Rooms v Banskej Štiavnici.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #ubytovacie zariadenia #penzión #MH SR #hotely #AHRS