Nákup 15 dieselových vlakov zo strany železničiarov je neefektívny, tvrdí ÚHP

Nákup 15 dieselových motorových jednotiek a štyroch poschodových elektrických jednotiek Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) je ekonomicky neefektívny. Tvrdí to Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) pri rezorte financií, podľa ktorého projekt nemá vysoký prínos pre čo najviac cestujúcich. Modernizáciu vlakov a zvyšovanie komfortu cestovania na železniciach síce považuje ministerstvo financií za dôležité, ale má ísť o dobre zvolené investície.

28.01.2021 12:32 , aktualizované: 17:12
debata (7)

„Pri obmedzených zdrojoch je dôležité, aby projekty prinášali čo najvyššiu hodnotu za peniaze a priniesli rozvoj dopravy, ktorý je finančne udržateľný, a to bez ohľadu na to, či sú financované z eurofondov alebo zo štátneho rozpočtu,“ dodáva ÚHP. ÚHP je presvedčený, že predmetný nákup nie je efektívny, keďže pomer prínosov a nákladov je 0,69. Navyše prináša negatívne dopady na životné prostredie, lebo nové súpravy zvyšujú spotrebu nafty o viac ako 100 percent.

Má okrem toho nízke využitie súprav a problematická je aj ich kapacitná predimenzovanosť. Podľa útvaru nové dieselové súpravy majú jazdiť aj na elektrifikovaných tratiach, pričom nové súpravy majú nahradiť súpravy z rokov 2010 až 2017. Cena je vyššia o 13 miliónov eur (+ 24 percent) v porovnaní s podobnými nákupmi. Alternatívne je možné ušetriť až 45 miliónov eur, a to nákupom ľahkých motorových jednotiek, alebo cieľ projektu splniť aj bez investícií lepším využívaním modernizovaných vlakov ZSSK.

ÚHP: Chýba jasná koncepcia

Pri nákupe štyroch poschodových elektrických jednotiek podľa útvaru chýba jasná koncepcia projektu a väzba na skutočné potreby ZSSK. Projekt má nahradiť 40 modernizovaných rýchlikových vozňov novými ucelenými súpravami s nižšou kapacitou o 15 – 28 percent. „Počas špičky nebudú nové súpravy kapacitne stačiť,“ zdôrazňuje útvar s tým, že cena súprav je navyše vyššia o 15 miliónov eur (+ 20 percent) v porovnaní s podobnými nákupmi.

Cenu nadhodnocuje neefektívna objednávka malej série vozidiel, keďže ide len o štyri kusy. Podľa útvaru alternatívou môže byť nákup štyroch rušňov, štyroch riadiacich vozňov a 28 modernizovaných vozňov, pričom úspora by dosiahla 21 miliónov eur bez kapacitných problémov. Podľa ÚHP je potrebná verejná stratégia rozvoja ZSSK, ako aj stredno a dlhodobý plán ministerstva dopravy týkajúci sa úpravy cestovného poriadku, posilňovania či útlmu liniek a liberalizácie dopravy.

„V spolupráci so železničnou spoločnosťou sme vypracovali prehľad o tom, ako plánované nákupy nových vlakov ovplyvnia prevádzku, kde budú jazdiť a koľko starých vlakov sa vďaka nim vyradí. Nepriaznivá situácia zostane najmä pri elektrických rušňoch a vozňoch v prímestskej doprave. Takmer polovica elektrických rušňov sa blíži ku koncu životnosti. ÚHP preto odporúča investovať najmä do modernizácie elektrických vlakov, ktoré vozia približne 80 percent cestujúcich na Slovensku,“ dodáva útvar.

Doležal sa s hodnotením nestotožňuje

Rezort dopravy za predražené nákupy vlakov zo strany ZSSK kritizovala aj strana KDH. „To, že minister dopravy plánuje tendre na vlakové súpravy za obrovské peniaze napriek kritike odborníkov, potvrdzuje, že pre Sme rodina je politika jeden veľký biznis. Ak totiž vláda vedome nakúpi drahšie a neefektívne, nekoná v prospech občanov, ktorí tieto tendre hradia,“ upozornil podpredseda KDH Igor Janckulík. Podľa neho minister dopravy Andrej Doležal chce zrealizovať tendre na vlakové súpravy za viac než 140 miliónov eur, hoci Útvar hodnoty za peniaze to neodporúča.

Minister Doležal sa s hodnotením ÚHP nestotožňuje a predmetné verejné obstarávanie sa zrealizuje. „Tieto vlaky síce boli modernizované pred dvadsiatimi rokmi, ale pri všetkej úcte, už sme v roku 2021. Stanovisko ÚHP bolo pre mňa šokujúce. Ja si myslím, že modernizovať treba. Jedným z unikátnych finančných zdrojov na modernizáciu sú eurofondy. Nie sme takí bohatí, aby sme mohli odmietať eurofondy. ÚHP tvrdí, že nám má stačiť to, čo máme. Áno, máme dieselové vlaky, ale majú 40 rokov, nie sú klimatizované, nemajú stojany na bicykle a sú neekologické, keďže majú staré motory,“ tvrdí Doležal.

Kým podľa jeho slov neprídu vodíkové vlaky, tak na tie dieselové motory budeme odkázaní. Dodal, že nové vlaky nemajú byť len na päť rokov, ale na dlhšie obdobie.

Rezort financií: Každý musí dbať na ÚHP

Ak budú ministerstvá vrátane ministerstva dopravy míňať svoje zdroje neefektívne, bude táto neefektívnosť zohľadnená pri vyhodnotení ich hospodárenia a následne sa premietne aj do pridelenia ďalších zdrojov. Konštatoval to vo štvrtok rezort financií v súvislosti s upozornením ÚHP na neefektívnosť pri nákupe ZSSK.

Ak ministerstvo dopravy a ZSSK budú v spornom nákupe vlakových súprav pokračovať napriek negatívnemu hodnoteniu ÚHP, žiada si to podľa ministerstva financií diskusiu o argumentoch, ktoré k tomuto rozhodnutiu vedú.

„V Programovom vyhlásení vlády sme predsa jasne deklarovali, že vláda bude dôsledne realizovať opatrenia revízií výdavkov a uplatňovať princípy hodnoty za peniaze pri každom dôležitom rozhodnutí. Hodnota za peniaze totiž nie je pre nás žiadny folklór, ale základný princíp nakladania s verejným zdrojmi,“ uviedol rezort financií.

Železničiari chcú diskutovať

Železničná spoločnosť Slovensko má záujem o diskusiu s ÚHP a ministerstvom financií. Ako uviedol Tomáš Kováč, hovorca ZSSK, podstata nedorozumení pri kritizovaných projektoch je v tom, že údaje, ktoré používa ÚHP pre svoje výpočty, nie sú úplne korektné. Z toho vyplývajú aj nesprávne závery hodnotenia. ZSSK nepovažuje za pravdivé tvrdenia o neefektívnosti realizácie projektov.

Postupy uplatnené v CBA (analýza nákladov a prínosov) pre uvedené projekty zodpovedali aktuálnej metodickej príručke k tvorbe CBA v rámci predkladania investičných projektov v oblasti dopravy pre programové obdobie 2014 – 2020. ZSSK tvrdí, že bude vždy postupovať v súlade s metodikou, ktorá je platná v danom čase.

V prípade dieselových vlakov ZSSK navrhla kúpiť z eurofondov vlaky pre neelektrifikované trate severného Slovenska, ako sú Kraľovany – Trstená, Čadca – Makov, Poprad – Tatranská Lomnica – Plaveč – Muszyna, Žilina – Rajec. Veľmi staré vlaky modernizované koncom minulého storočia by spoločnosť vyradila.

„Argumentačná línia ÚHP vedie najmä líniou, či nám treba na tieto trate toľko kusov vlakov a či netreba inde iné vlaky viac. A či tie staré vlaky, čo chce ZSSK v roku 2023 vyradiť, nebudú ešte náhodou dobré. Názor ZSSK je, že potrebujeme všetkých 15 vlakov a staré, ako napríklad rad 812, chceme vypustiť z prevádzky. Rozdielny prístup vyplýva aj z nášho predpokladu postupného nárastu výkonov v regióne“ dodáva Kováč.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlaky #ZSSK #Útvar hodnoty za peniaze