Aktuálna dotačná schéma likviduje majiteľov ekologických autobusov, tvrdí ČESMAD

ČESMAD a Zväz autobusovej dopravy tvrdia, že vypracovali efektívnejšiu dotačnú schému a ponúkajú ju štátu.

21.01.2021 19:16
autobus Foto:
Česmad tvrdí, že súčasný dotačný systém likviduje moderný vozový park.
debata

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia vyzýva Ministerstvo hospodárstva (MH) SR pred spustením druhého kola dotácií pre nekomerčnú autobusovú dopravu na odbornú diskusiu a prehodnotenie plánu postupovať ako pri prvej výzve na dotácie pre autobusy v minulom roku. Informoval o tom Pavol Piešťanský, prvý viceprezident združenia.

Výška zamýšľanej pomoci MH SR je podľa neho opäť nedostatočná a neberie do úvahy rozdiely pri podnikaní s autobusmi.

Tak ako štát neposkytuje dotáciu na nájomné v jednej výške pre prevádzky na celom Slovensku, ale primerane spravodlivo percentom k výške nájmu, ktorá je iná v Bratislave a iná v Trebišove, MH SR by podľa Piešťanského nemalo dotovať paušálne autobus bez ohľadu na to, aký má vek a emisnú triedu, koľko cestujúcich prepraví a koľko času sa na prepravu využíva.

V prípade, že sa princíp dotácie pre nekomerčnú autobusovú dopravu nezmení, príde podľa neho k likvidácii moderného, bezpečného a ekologického vozidlového parku autobusov na Slovensku.

Upozornil, že prijaté schémy podpory autobusovej dopravy v okolitých štátoch v Česku, Rakúsku či Nemecku ukazujú, že podporiť nekomerčnú autobusovú dopravu je možné výrazne štedrejšou injekciou i spravodlivejšie. Do nevýhody sa tak nedostávajú moderné, bezpečné ani ekologické vozidlá.

Združenie ČESMAD Slovakia a Zväz autobusovej dopravy (ZAD) SR obdobnú osvedčenú schému podpory vypracovali a je k dispozícii. Nikomu už poskytnuté financie podľa nich neberie a je oveľa efektívnejšia.

Dodal, že návrh ČESMAD Slovakia a ZAD SR je cielený na spoločnosti, ktorých pokles tržieb z činnosti v rozhodnom období bol o viac ako 40 %. Filozofia dotácie však nie je koncipovaná na autobus a mesiac, ale na sedadlo a deň, podľa emisnej triedy, ktorú vozidlo spĺňa. Výška podpory je pritom navrhnutá od 0,55 eura na sedadlo a deň pri vozidle s emisnou triedou Euro 3 až po 5,10 eura na sedadlo a deň pri vozidle s emisnou triedou Euro 6.

debata chyba
Viac na túto tému: #autobusy #Zväz autobusovej dopravy #ČESAMD #dotácie na atobusy