Dočkáme sa diaľnice do Košíc? Sotva, výstavba ciest sa tento rok pohne len mierne

Ministerstvo dopravy chystá prioritizáciu cestnej infraštruktúry. Z nej bude jasné, ktoré rýchlostné cesty a diaľnice sa budú stavať najskôr. Žiadny nový úsek, ktorý nebude súčasťou harmonogramu, sa v najbližších dvoch rokoch nerozostavia.

21.01.2021 06:00
Kysucká diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec Foto:
Takto sa stavala kysucká diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec. Motoristi ju už pár týždňov môžu využívať.
debata (93)

Žiadny nový úsek, okrem tých, čo sú už naplánované. A to až ďalšie dva roky. Prioritou rezortu ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) sú rozostavané cesty. „Z prostriedkov a financií, ktoré máme k dispozícii, budeme pokračovať vo výstavbe existujúcich úsekov," povedal minister. Tvrdí, že sa bude snažiť, aby sa podarilo rozostavať čo najviac pripravených úsekov.

Tie budú súčasťou harmonogramu prioritizácie cestnej infraštruktúry. „Žiadne nové úseky, ktoré nie sú jeho súčasťou, sa v najbližších dvoch rokoch nerozostavajú " potvrdil Doležal.

Zdá sa, že práve peniaze sú jedným z kameňov úrazu pomalej výstavby. Podľa Doležala sa nemôžeme spoliehať iba na európske peniaze, štátny rozpočet by mal počítať s peniazmi na diaľnice. Minister dopravy preto presadzuje vytvorenie Fondu cestnej infraštruktúry. Tam by mali ísť financie vybraté na cestných daniach a poplatkoch. Práve tie by následne slúžili na výstavbu a údržbu cestnej siete. A to podobne, ako je to napríklad v susednom Česku.

Už onedlho by sa mohli obnoviť aj práce na... Foto: NDS
tunel Višňové Už onedlho by sa mohli obnoviť aj práce na tuneli Višňové.

Na dokončenie nekonečnej stavby – teda diaľnice do Košíc – si tak budú musieť vodiči ešte počkať. „Aktuálne nie je možné povedať, kedy sa začne stavať posledný nerozostavaný úsek D1 Turany – Hubová, kde sú problémy v územnom konaní, bolo by nezodpovedné hovoriť o akomkoľvek roku,“ obhajuje sa ministerstvo dopravy.

Zbytočne komplikovaná legislatíva

Pribúdanie diaľnic komplikuje aj naša legislatíva. Ide najmä o veľmi zložitý proces verejného obstarávania, vysvetľuje riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. „Po vyhodnotení súťaže sa môžu neúspešní uchádzači odvolávať aj na postupy počas obstarávania, čím sa celý proces neúmerne predlžuje,“ hovorí. Aj preto u nás bežne od vypísania súťaže po podpis zmluvy prebehne aj 18 mesiacov.

A to nie je všetko. Problémy vznikajú aj pri posudzovaní vplyvu na životné prostredie (EIA). To podľa Mateja často i úmyselne komplikujú niektoré občianske združenia rôznymi námietkami. Napríklad preto, aby získali na svoju činnosť peniaze, dodáva.

Nedomyslenú legislatívu, ktorá dovoľuje nekonečné odvolávanie sa a odďaľovanie realizácie projektov, kritizuje aj dopravný analytik Jozef Drahovský. „Na druhej strane umožňuje aj korupciu v možnostiach zmien už vysúťažených zákaziek, kde dochádza k zníženiu ceny na úkor bezpečnosti alebo kvality stavby,“ hovorí.

Ako príklad neskôr vykonanej negatívnej zmeny uvádza vonkajší bratislavský obchvat. „Stalo sa tak pri diaľnici D4, keď podľa súťaže mala byť pri Jarovciach diaľnica na stĺpoch, no v skutočnosti je na násype, navyše veľmi problematickom,“ dopĺňa Drahovský.

Áno, áno, je to tak

S tým, že treba zmeniť legislatívu, aby sa proces výstavby diaľnic urýchlil, súhlasí aj samotné ministerstvo dopravy. „Problémy pri verejnom obstarávaní naozaj v mnohých prípadoch neúmerne predlžujú a ohrozujú výstavbu financovanú z európskych zdrojov,“ vysvetľuje Ivan Rudolf, hovorca ministerstva dopravy.

Aktivisti občas výstavbu diaľnic komplikujú,... Foto: Štefan Rimaj, Pravda
obchvat, presov Aktivisti občas výstavbu diaľnic komplikujú, občas sa jej dožadujú.

Ďalšími faktormi komplikujúcimi výstavbu diaľničných úsekov sú podľa neho ťažkosti spojené s územným a so stavebným konaním, prípadne s už spomenutým posudzovaním vplyvov na životné prostredie, kde sa často zapájajú aj budovaním priamo nedotknutí účastníci, ktorí neustálymi odvolaniami brzdia výstavbu. Pri zmenách v súvisiacich zákonoch chce ministerstvo dopravy v tomto roku aktívne vstúpiť do medzirezortného pripomienkového konania.

Problematickým zostáva napríklad úsek rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, kde je už podpísaná zmluva. Tá je podľa Útvaru hodnoty za peniaze taká predražená, že by sa mala rozviazať. „Tento úsek je vysúťažený a podpísaný. Ja si neviem predstaviť tie súdne spory a spory o ušlý zisk a žaloby na Slovenskú republiku za ušlý zisk, ak by sme túto zmluvu rozviazali," odôvodnil svoj nesúhlas Doležal.

Odovzdávať sa bude aj na východe

Rok 2021 však napriek pandémii nebude na odovzdávanie ciest úplne chudobný. Už o pár dní NDS odovzdá do prevádzky úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka spolu s privádzačom Lietavská Lúčka – Žilina.

„Niekedy v druhej polovici roka, pravdepodobne ešte v lete, možno rátať s dokončením juhozápadného obchvatu Prešova, do prevádzky tak bude motoristom odovzdaný ďalší takmer 8-kilometrový úsek diaľnice D1,“ dopĺňa Eva Žgravčáková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Vo výstavbe je podľa nej aj úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Ten by mal byť tiež hotový už v tomto roku.

Stavať sa má aj na nedokončenom problematickom úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. „Dostali sme už tri konkrétne ponuky na dostavbu tunela Višňové. Všetko teda momentálne nasvedčuje tomu, že už v tomto roku sa začne stavať,“ doplnil minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú... Foto: NDS
ekodukt Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú súťaž na zhotoviteľa Zeleného mosta vo Svrčinovci. Predpokladaná hodnota zákazky je vyše 17,8 milióna eur.

Ďalším dôležitým úsekom, na ktorom v tomto roku začnú stavebné práce, je úsek rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižné, čo je vlastne obchvat Tvrdošína. Tam sa začne pracovať na jar. Na jar sa začnú aj práce na ekodute pri Tvrdošíne. Tento zelený most pre zvieratá bude v údolí Šlahorovho potoka, medzi kruhovou križovatkou Svrčinovec a odbočkou na miestnu cestu. Jeho výstavba bude trvať približne rok a pol.

Ekodukt treba postaviť vzhľadom na presah diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité do nadregionálneho biokoridoru. V prípade, ak by sa nepostavil, muselo by Slovensko vrátiť inak nenávratný finančný príspevok Európskej komisie. A to v celkovej výške vyše 285 miliónov eur. V tomto roku by mohla byť kompletne dokončená aj súťaž na výstavbu diaľnice D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a do konca zrejme bude dotiahnuté aj verejné obstarávanie na výstavbu druhej etapy rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. <A> (md)

Chronologický prehľad: Ktoré cesty sa dostavajú tento rok?

Január – február: Odovzdanie úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka

Prvé autá by tadiaľ mohli prejsť koncom januára alebo v priebehu februára. Súčasťou úseku bude aj zatiaľ na Slovensku najdlhší dvojrúrový tunel Ovčiarsko.

2. až 3. štvrťrok: Obnovenie prác na tuneli Višňové

V rámci verejného obstarávania dokončenia úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové v hodnote 260,9 milióna eur by mal byť vybraný nový zhotoviteľ. Ambíciou NDS je odovzdať tento dlhoočakávaný úsek do užívania najneskôr do konca roka 2023.

Júl: Dokončenie juhozápadného obchvatu Prešova

Takmer 8-kilometrový úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh bude priamym pokračovaním úseku D1 Svinia – Prešov, západ, ktorý je už v prevádzke.

August: Ďalší pokrok pri výstavbe R2

Do prevádzky bude spustený úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce.

Rok 2021 priebežne:

  • Začatie systematickej obnovy cestných mostov. Slovenská správa ciest (SSC) má v priebehu najbližších piatich rokov obnoviť až 184 mostov, ktoré sú v kritickom či havarijnom stave. V roku 2021 je plánovaných 7 rekonštrukcií.
  • Opraví sa 40 kilometrov vozoviek, vymenia sa zvodidlá na mostoch úseku D1 Ivachnová – Važec a obnoví sa 900 km vodorovného značenia
  • Modernizuje sa informačný a riadiaci systém diaľnic na D1 a D2 a doplnia s vážiace zariadenia.
  • Výrazný pokrok pri prácach na vonkajšom obchvate Bratislavy. Okrem iného by malo byť ukončená stavba Dunajského súmostia.
  • Mohlo by sa rozhodnúť o projekte dobudovala diaľnice D1 od Bidoviec pri Košiciach až po Ukrajinu, kde sa už na napojení od hranice pracuje. Dostavba úseku D1 z Bidoviec na východ je zaradená do zoznamu top 15 investičných priorít vlády. Úsek vedúci až po štátnu hranicu s Ukrajinou však zatiaľ medzi ne nepatrí.

© Autorské práva vyhradené

93 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #NDS #výstavba diaľnic #oprava ciest #D4R7 #oprava mostov