Koniec kazítkam? Spotrebiče majú byť opraviteľné

, 17.01.2021 08:00
opravy, opravár, spotrebiče, kazítka
Spotrebiče sa v posledných rokoch kazia až podozrivo často krátko po skončení záručnej doby. Autor:

Europoslanci zaviazali Európsku komisiu, aby pripravila nový zákon o ochrane spotrebiteľov, ktorý zjednoduší prístup k náhradným dielom, zlacní servis a hovorí sa v ňom aj o zákaze používania tzv. kazítok.

Návrat starých čias? Minimálne pri spotrebičoch áno. Europarlament sa totiž rozhodol zatočiť s takzvanými kazítkami. Samozrejme, takáto súčiastka je považovaná skôr výmysel konšpirátorov, no v praxi, žiaľ, platí, že spotrebiče musíme chtiac či nechtiac meniť častejšie ako v minulosti.

Predražené opravy

Pokazené súčiastky sa nedajú vymeniť, pretože jednoducho nie sú. A ak sú, tak ich treba draho objednávať, často zo zahraničia – suma sumárum, je tak lacnejšie i jednoduchšie kúpiť nový kus.

Brusel tak ešte vlani dostal od europoslancov úlohu pripraviť legislatívu, ktorá ochráni európskych spotrebiteľov, zjednoduší prístup k náhradným dielom a zlacní servis. Takúto smernicu by potom muselo prebrať aj Slovensko.

Ako to funguje s kazítkami teraz? Situáciu u nás sťažuje povinnosť odborného posúdenia, upozorňuje Petra Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov. „Ak sa chyba na tovare objaví do jedného roka od kúpy, predajca nesmie reklamáciu zamietnuť bez odborného posúdenia,“ hovorí. A práve tu je pes zakopaný. Posudky totiž podľa Čakovskej často robia subjekty založené či minimálne zazmluvnené samotným predajcom.

Človek tak nedostane objektívne stanovisko, pretože predajca je ten, kto za posudok v prvom roku od kúpy platí, upozorňuje. Problém vidí Čakovská aj v cenách posudkov. „Ak si chce spotrebiteľ dať urobiť vlastný, pri spotrebičoch a elektronike sa jeho cena blíži cene nového produktu,“ hovorí.

Každý o ňom počul, nikto ho nevidel

Naozaj kazítka existujú? Odborníci sa zhodujú, že nie. „Ide o pojem, ktorý nie je dokázaný a nie je možné povedať, že výrobcovia ho vkladajú do výrobkov,“ hovorí Andrej Hrdlička, generálny riaditeľ združenia výrobcov domácich spotrebičov APPLiA. Problém vidí skôr v kombinácii materiálov a technológií v najnamáhanejších častiach výrobkov. Zaváži aj nesprávne využívanie alebo narábanie so spotrebičom. Hrdlička si myslí, že práve to môže znížiť životnosť práčky, vysávača či chladničky a vytvoriť dojem, že je v nich „kazítko“.

„Tá istá súčiastka od toho istého výrobcu môže byť v jednom zariadení kazítko a v inom nemusí, závisí to od jej zaťaženia,“ hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský. Preto podľa neho môže byť zakázanie takzvaných kazítok problematické. Riešenie vidí Drahovský v určení presných parametrov výrobku. Teda okrem doby záruky aj vypočítanie stredne bezporuchovej doby a výrobcom garantovaná technická životnosť výrobku.

Ak sa aj človek prebojuje cez komplikovaný reklamačný proces, nasleduje boj o náhradné diely. Najmä v prípade nákupu lacnejšej elektroniky je možné získať ich len cez web. Napríklad násada na parný mop, ktorý stál okolo 30 eur, vyjde na sedem eur. No treba zarátať aj päťeurové poštovné, pretože sa musí objednať z Nemecka. Kým dôjde, mnohí si jednoducho radšej kúpia nový.

Čakovská preto ľuďom odporúča ešte pred kúpou zistiť, ako je to pri tom-ktorom výrobku s náhradnými dielmi. Ak je potrebné objednať ich zo zahraničného e-shopu, je podľa nej lepšie obdobný tovar kúpiť u domáceho predajcu.

Právo na opravu a vyššia cena?

Od marca má platiť už schválená legislatíva o ekodizajne. Tá stanovuje povinnosť poskytnúť náhradné diely minimálne sedem rokov od ukončenia ich výroby. Zatiaľ sa to týka chladničiek, mrazničiek, vinoték, televízorov, monitorov, práčok, sušičiek a umývačiek riadov. Europoslanci chcú, aby sa táto záruka rozšírila prakticky na všetku čiernu a bielu techniku.

Sprístupniť sa majú aj informácie o dostupnosti náhradných dielov, aktualizáciách softvéru a opraviteľnosti výrobku. To všetko má byť súčasťou dokumentácie k tomu-ktorému výrobku. Súčasťou novej smernice by malo byť aj predĺženie záruk. No nie len také obyčajné, ale prenosné. Ak by výrobok zmenil majiteľa počas záručnej doby, tá by jednoducho platila aj preňho.

Čaká nás zdraženie spotrebičov? Andrej Hrdlička, generálny riaditeľ združenia výrobcov domácich spotrebičov APPLiA, s tým nepočíta. Výrazný rast cien podľa neho nehrozí. „Už v súčasnosti sú poskytované záruky na jednotlivé diely päť až desať rokov,“ hovorí. Biela technika a výrobky do domácnosti sú dizajnované a testované na normované obdobie, vysvetľuje Hrdlička – a to okolo 10 rokov.

Staré hriechy

Zjednodušiť sa má aj prístup neautorizovaných servisov k originálnym náhradným dielom, pričom ich cena má byť primeraná vzhľadom na cenu celého výrobku. Inak povedané, oprava prasknutého displeja na smartfóne nemá stáť viac ako polovica nového kusu. Alebo pre chybný audiokonektor na základnej doske by sa už nemuselo kupovať opäť celé domáce kino.

Je to reálne? Výrobcovia sú ohľadne novej legislatívy zdržanliví. "Spôsob zabezpečenia dielu z niektorej z krajín únie môže byť súčasťou obchodnej politiky samotného predajcu, nie výrobcu,“ hovorí Andrej Hrdlička, generálny riaditeľ združenia výrobcov domácich spotrebičov APPLiA.

Europoslanci opäť oživili aj myšlienku...
Europoslanci opäť oživili aj myšlienku jednotného nabíjacieho konektoru pre smartf'óny. Dôvod tohto kroku názorne ukazuje ilustračný obrázok. Autor: SHUTTERSTOCK

Europoslanci nezabudli ani na softvér. Ten sa ako zradná časť výrobkov ukázal ešte na prelome rokov 2017 a 2018, keď vybuchla aféra „Applegate“. Ukázalo sa totiž, že spoločnosť Apple umelo znižovala výkon starších modelov iPhonov, aby ich majiteľov prinútila kúpiť si tie nové. A hoci sa neskôr ospravedlnila, zníženie výkonu nepoprela. Dôvodila tým, že išlo o zníženie spotreby energie kvôli zhoršeniu stavu batérie starších telefónov. Ich spomalenie vlastne malo byť pre zákazníkov dobrou správou, lebo sa tak predĺžila ich životnosť. Toto chcú tiež europoslanci okresať. Po novom by opravné aktualizácie mali byť striktne oddelené od vývojových. Tie musia byť vratné, a hlavne – žiadnou aktualizáciou sa nemá znížiť výkonnosť.

Do hry sa dokonca opäť vracia aj požiadavka, aby sa nabíjačky pre smartfóny zjednotili pre všetkých výrobcov a modely predávané v Európe.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Spoločnosť ochrany spotrebiteľov #opravy spotrebičov #ochrana spotrebiteľa #kazítka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku