Nepravidelná autobusová doprava patrí ku koronakrízou najviac postihnutým odvetviam. Keď sa kongresový, športový a kultúrny život prakticky zastavil, nemajú totiž koho voziť. Dostávajú síce dotácie, podľa predstaviteľov iniciatívy Zaautobusy.sk však absolútne nedostatočné, najmä pre majiteľov nových ekologických autobusov zaťažených rôznymi úvermi a lízingovými splátkami. Tvrdí to predstaviteľ iniciatívy Peter Mušitz s tým, že ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi (SaS) poslali otvorený list so žiadosťou o nápravu.
V ňom dopravcovia tvrdia, že kompenzácia vo výške 1 000 Eur za 1 vozidlo na mesiac, ktorá bola určená na vykrytie obdobia od marca do júla 2020 reálne postačovala na pokrytie prevádzkových nákladov starých 15 – 35 ročných autobusov.Diskriminovaní však podľa nich zostávajú majitelia nových autobusov emisnej triedy EURO VI., kde nadobúdacia cena 50-miestneho autobusu je približne 300– až 350-tisíc eur a mesačné prevádzkové náklady sa pohybujú vo výške cca 7 500 – 8 000 eur.
Poskytnutá kompenzácia v tomto prípade pokrýva len cca 12 % mesačných nákladov na jeden autobus.
Preto v otvorenom liste ministra hospodárstva žiadajú o urýchlené vytvorenie novej nadstavbovej schémy pomoci, aby aj dopravcovia s viacerými novými autobusmi používanými mimo verejného záujmu dokázali zabezpečiť pokrytie svojich nákladov.
Žiadajú zároveň, aby v nej bola odstupňovaná výška poskytnutej kompenzácie v závislosti od veku, obstarávacej ceny a mesačných prevádzkových nákladov vozidla, pričom najvyššiu podporu treba poskytnúť autobusom emisnej triedy Euro VI. Ako kritérium poskytnutia kompenzácie by sa mal podľa nich stanoviť medziročný pokles tržieb v predmete podnikania o viac ako 40% v danom časovom období.