Podľa SBA ide o jednotný nástroj, cez ktorý si ľudia môžu vymieňať informácie o platbe, bez ohľadu na to, v ktorej banke majú účet. „Payme je vlastne platobný odkaz a vo svojej podstate predstavuje žiadosť o platbu,“ vysvetľuje analytik SBA Marcel Laznia.
Ako prvá sa k službe ešte vlani pripojila Tatra banka. Teraz sa ku aplikácii postupne pripájajú aj ostatné banky na Slovensku. „Predpokladáme, že v najbližších dvoch mesiacoch sa pripoja ďalšie banky a službu bude môcť využívať zhruba 70 percent bankových klientov,“ myslí si Laznia.
Podľa prevádzkového riaditeľa FinGO Zoltána Čikesa to pre banky nebude ani príliš náročná úloha. „Zároveň predpokladám, že sa veľmi rýchlo stane často využívanou v bežnom živote, a teda bude pre banky nutnosťou,“ dodáva.
Platba cez odkaz
Nová aplikácia by mala poslúžiť najmä v situáciách, keď treba vyrovnať s kolegom, rodinou či priateľom napríklad účet za obed. Princíp platby je pomerne jednoduchý. V bankovej aplikácii si najskôr niekto cez Payme vytvorí platobný link. Potom ho už stačí len poslať tomu, kto má peniaze zaplatiť na účet.
Link sa môže posielať napríklad cez e-mail, esemeskou či cez rôzne četovacie aplikácie. Ten, komu bola žiadosť o platbu určená, klikne na odkaz a bude presmerovaný do svojej bankovej aplikácie. V nej už len skontroluje vyplnený platobný príkaz a potvrdí ho. Ak majú obaja rovnaké banky, peniaze prídu hneď.
Ľudia by sa mali týmto spôsobom vyhnúť napríklad hľadaniu čísla účtu či jeho prepisovaniu v IBAN tvare. „V prípade IBAN je síce vďaka špecifickému algoritmu už prakticky nemožné urobiť chybu. Je však potrebné posielať 24-miestne číslo účtu, čo nie je veľmi praktické,“ vysvetľuje výhodu aplikácie Čikes.
Funkcia služby navyše počíta aj s tým, že niektoré banky ešte nebudú k aplikácii pripojené. Keď teda v praxi príde niekomu odkaz s platbou, no jeho banka Payme nepodporuje, link ho pošle na stránku aplikácie. Tam si už len nájde takzvaný platobný QR kód, ktorý si cez svoju bankovú aplikáciu zaplatí naskenovaním.
Payme nerobí zázraky
Aplikácia Payme síce umožní rýchlejšie vyplnenie platby, no peniaze budú putovať na účet štandardným spôsobom. To v praxi znamená, že pri prevode medzi dvoma bankami to trvá maximálne dva pracovné dni. Spravidla však prídu peniaze hneď na druhý deň. Pri prevode medzi účtami rovnakej banky je to otázkou niekoľkých minút.
Zrýchlených prevodov by sa slovenský trh mal dočkať začiatkom roka 2022. Pre banky je tento termín záväzný pre zavedenie takzvaných instantných platieb. Vďaka nim prejdú peniaze z účtu na účet okamžite. Nebude pritom záležať, či ide o prevod medzi dvoma rôznymi bankami.
Bude bezpečná?
Podobnú funkciu zadávania platby už dnes niektoré banky ponúkajú. Ide však o rôzne systémy v mobilnom bankovníctve. Podľa SBA je rozdiel v tom, že nová aplikácia je jednotná a môže fungovať vo všetkých bankách rovnakým spôsobom. Payme navyše funguje v každej četovacej aplikácii, ako je napríklad Messenger či Viber.
„Nemusíte sa nikde prihlasovať, registrovať a zadávať osobné údaje. Služba je pre klientov bánk úplne zadarmo,“ vymenúva výhody Laznia. Daňou za rýchlejšie vyplnenie platby by nemala byť ani bezpečnosť. „Každý totiž pracuje s vlastnou mobilnou aplikáciou a overovacími prvkami,“ tvrdí finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.
Podľa jeho slov si ľudia medzi sebou budú iba vymieňať číslo účtu vo forme hypertextového odkazu alebo QR kódu. „Tieto údaje sú bez prístupových kódov do aplikácie, ktoré sa nezdieľajú, len ťažko zneužiteľné," dodal. Každú platbu musí aj tak človek nakoniec potvrdiť napríklad SMS a PIN kódom či odtlačkom prsta.
Podobná aplikácia na rýchle vyplnenie platieb už prišla na trh v roku 2013. Išlo o službu Viamo, ktorá však v bankách neprerazila. Aj napriek tomu stále funguje a časť bánk ju podporuje. Podľa Búlika sa banky aplikáciami, ako je Payme, pripravujú na väčší tlak fintech spoločností, ktoré im budú chcieť prevziať klientov.
Ktoré banky už ponúkajú Payme
Slovenská sporiteľňa: Banka sa plánuje k službe pripojiť v priebehu januára. Stane sa súčasťou aplikácie jej bankovej aplikácie George.
VÚB banka: V decembri 2020 ho banka spustila v rámci svojho internet bankingu a v prvom štvrťroku 2021 má pribudnúť aj do mobilnej aplikácie.
Tatra banka: Službu sprístupnila svojim klientom už v októbri ako prvá na Slovensku.
ČSOB: Službu pre svojich klientov sprístupnila už v decembri minulého roka.
365.bank: Už dnes banka poskytuje svoje vlastné riešenie, ktoré funguje na podobnom princípe. Vzhľadom na to zaradenie služby do svojej ponuky bude banka zvažovať v závislosti od dopytu zo strany klientov.
mBank: O prípadnom spustení služby bude banka včas informovať, keď to bude aktuálne. UniCredit Bank: Banka je otvorená viacerým alternatívam a o všetkých novinkách bude informovať.