Počas lockdownu pili ľudia viac doma. Na Slovensku v priemere 12 litrov na hlavu

Zatvorené podniky? Nevadí, ľudia si dopriali alkohol doma. Počas jarného i aktuálneho lockdownu vypili 12 litrov čistého alkoholu na hlavu. Ukázali to údaje Európskeho štatistického úradu Eurostat za minulý rok.

08.01.2021 09:10
debata (5)

Na alkoholické nápoje dávame v priemere 2,3 percent z celkových výdavkov domácnosti. Za ostatných desať rokov sa tento podiel zvýšil o takmer jedno percento. Aktuálne sme v rámci 27 krajín Európskej únie vo výdavkoch na alkohol na 11. mieste. Predbehli nás však všetky krajiny V4. Napríklad Česi a Poliaci dávajú mesačne z rodinného rozpočtu až takmer 3,5 percenta práve na alkohol.

„Pandémia sa výrazne podpísala pod zmeny v nákupnom správaní, v stravovacích návykoch, ale aj pod pitie alkoholu. Jeho konzumácia sa po zákaze v reštauračných a hotelových zariadeniach presunula do domácností,“ povedala Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk. Podľa londýnskych vedcov z Cambridskej univerzity aktuálna izolácia u ľudí vyvoláva symptómy postraumatického stresu, čo následne môže spôsobovať aj vyššiu konzumáciu alkoholu, dodala.

Z pohľadu štruktúry spotreby jednotlivých alkoholických nápojov je dlhodobo najčastejšie konzumované pivo 80 %, nasleduje víno 12 % a najmenej sú konzumované liehoviny 8 %. „Konzumácia alkoholu COVID nezničí, podľa Svetovej zdravotníckej organizácie len zvýši zdravotné riziká, a to najmä v prípade, že sa človek vírusom nakazí. Alkohol, pri koncentrácii aspoň 60% objemu, funguje ako dezinfekcia kože, ale žiadny takýto účinok na vaše telo nemá, ak ho pijete,“ doplnila Buchláková.

Za vlaňajšok európske domácnosti minuli v priemere 1,6 % z ich celkových spotrebných výdavkov na alkoholické nápoje. V prepočte ide o 117 miliárd eur, teda o 0,9 % hrubého domáceho produktu EÚ. Ak to prepočítame na obyvateľa, v priemere minie Európan na alkohol ročne zhruba do 300 eur. Najviac minú z pohľadu podielu na výdavkoch domácností Lotyšsko (4,8 percenta), Estónsko (4,7 percenta) a Litva (3,7 percenta).

Podľa štúdie Svetového ekonomického fóra sa v krízových situáciách zvyšoval nielen nákup alkoholu, ale aj základných potravín, ktoré potrebujeme k prežitiu. „Štúdia ukázala zaujímavý fenomén, že ľudia v čase krízových situácií potrebujú mať istotu a kontrolu, ktorú nadobúdajú práve plnými špajzami. Preto sa už v prvých týždňoch pandémie koronavírusu výrazne zvýšili maloobchodné tržby na Slovensku,“ skomentovala Buchláková.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #spotreba #alkohol #eurostat