Nevhodný či rovnaký darček? Nespoliehajte sa, že sa dá automaticky vymeniť

, 28.12.2020 08:00

Trafiť sa s darčekom je niekedy drina. Nesprávna veľkosť, chýbajúce časti či dva rovnaké dary? Akýkoľvek je dôvod, vrátiť darček nemusí byť až také jednoduché. Záleží totiž aj na tom, či bol kúpený v kamennom, alebo v internetovom obchode.

Akosi sa zaužívalo, že predajcovia vychádzali svojím zákazníkom v ústrety, pripomína Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), zvyky niektorých kamenných obchodov. To platí aj teraz. „V určitej lehote tovar, ktorý nebol používaný alebo nepodliehal reklamácii, prevezmú späť a vrátia peniaze,“ hovorí Krkošová. Dodáva, že v tomto prípade ide výlučne o dobrú vôľu predávajúceho, vrátenie peňazí ani výmenu kúpeného darčeka nemožno vymáhať.

Podľa Krkošovej totiž kamenné predajne nie sú povinné vziať tovar späť ani ho vymeniť za iný. To, že ide o nevhodný alebo duplicitný vianočný darček, ich vôbec nemusí zaujímať. „Žiadny právny predpis na Slovensku nehovorí o darčekoch, vždy ide o tovar,“ upozorňuje Krkošová.

Lehota dva týždne

Úplne inak je to pri darčekoch kúpených cez internet. Vtedy má právo kupujúci bez udania dôvodu odstúpiť od zmluvy do 14 dní od prevzatia tovaru. Mnohé e-shopy pritom rovnako ako kamenné predajne v čase predvianočnej nákupnej horúčky vychádzajú zákazníkom v ústrety. Výsledkom je tak ešte dlhšia doba na vrátenie nevhodného darčeka, ako sú povinné dva týždne.

„My sme prakticky už od začiatku októbra ponúkali zákazníkom možnosť zvoliť si pri on-line nákupe službu výmeny nevhodného vianočného darčeka,“ vysvetľuje Daniela Chovancová zo spoločnosti Alza. Tá tak umožňuje vrátiť nepoužitý a nepoškodený tovar až do konca januára. Následne dostane zákazník poukaz, za ktorý si môže kúpiť akýkoľvek iný tovar. Alza ponúka za poplatok aj ďalšiu službu – možnosť vrátiť tovar do 60 dní, dodáva Chovancová.

Dvojtýždňová lehota sa netýka len nákupu cez internet. Platí pre akúkoľvek zmluvu uzatvorenú na diaľku – to znamená bez súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a spotrebiteľa.

Nárok vrátiť tovar bez udania dôvodu má tak aj zákazník, ktorý ho objednal cez telefón, adresný list alebo aj z doručeného ponukového katalógu. Týka sa to dokonca aj rôznych foriem podomového predaja. Rovnako nárok vrátiť tovar do 14 dní bez udania dôvodu vzniká aj vtedy, ak bola zmluva uzavretá síce za priamej účasti predávajúceho aj kupujúceho, ale mimo prevádzkových priestorov predávajúceho. Vzťahuje sa to, samozrejme, aj na rôzne predajné akcie.

Čo s poškodeným obalom?

Mnohí často riešia, čo sa ešte dá vrátiť a čo nie. Po otvorení nemožno vrátiť napríklad knihy, lieky, hudobné a video nosiče, na mieru zhotovený tovar, elektronické licencie, rýchlo skaziteľný tovar. No i tovar, pri ktorom jeho opätovnému predaju bránia hygienické dôvody. Sem sa rátajú napríklad aj náušnice či spodná bielizeň.

Niektoré veci však nemožno rozbaliť bez porušenia obalu, čo môže komplikovať ich vrátenie. Ide napríklad o výrobky zaliate vo fólii. „Akceptujeme vrátenie tovaru, ktorý nesie známky štandardného rozbalenia,“ hovorí Chovancová. Dopĺňa, že v prípade výrobkov zalisovaných vo fóliách ich, samozrejme, nemožno rozbaliť bez nevratného poškodenia obalu, takže jeho narušenie nie je dôvodom na odmietnutie výmeny.

Darček nefunguje. Čo teraz?

V prípade, že ide o nefungujúci darček, sa situácia zásadne mení. Nejde už totiž o vrátenie, ale o reklamáciu. V zmysle ustanovenia paragrafu 620 Občianskeho zákonníka je pri reklamácii záručná lehota 24 mesiacov. Ak ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej lehote, najmenej však 12 mesiacov.

„Žiaden právny predpis neukladá kupujúcemu povinnosť, aby si odkladal originál obalu ani aby ho predložil pri reklamácii chybného výrobku,“ vysvetľuje Krkošová. Zároveň žiadny právny predpis nedáva predávajúcemu ani právo požadovať od kupujúceho pri reklamácii predloženie pôvodného obalu, dodáva.

Obchodník je okrem toho povinný vybaviť reklamáciu do 30 kalendárnych dní. A to bez ohľadu na to, akým spôsobom kupujúci tovar kúpil. V tomto prípade už nie je dôležité, či nakupoval v klasickej predajni, alebo on-line. Ak obchodník túto lehotu nedodrží, má spotrebiteľ nárok na vrátenie tovaru alebo jeho výmenu za nový.

Jediné, čo musí zákazník splniť pre reklamáciu, je preukázať, že tovar zakúpil u konkrétneho predajcu a je ešte v záruke.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#vrátenie tovaru #Vianoce #darčeky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku