Nestihli ste kúpiť darček? Nevadí, naporúdzi sú v obchodoch s potravinami darčekové koše s drahou kávou, čokoládou, fľašami vína či vyberaného alkoholu.
Pandémia COVID-19 obrátila život naruby už dávno pred vianočnými sviatkami. Ale tesne pred ich vyvrcholením pandemické a obchodnícke ingrediencie navodili atmosféru Vianoc, aká tu ešte nebola.
Večer čo večer ľudia s napätím sledujú v televízii štatistiky oznamujúce rastúci počet ochorení i obetí na COVID-19. Choroba už vyčíňa rovnomerne po celom Slovensku. Niet pomaly rodiny, ktorá by nemala chorého – niekoho z bližších alebo vzdialenejších príbuzných alebo sa dokonca musí vyrovnať so stratou najbližších.
Vzápätí hlavné správy prekryjú na komerčných staniciach jarmočné reklamy, v ktorých dominujú upútavky na kúpu vecí, ktoré nesmú chýbať na štedrovečernom stole a pod vianočným stromčekom.
Tieto dve mediálne linky rámcujú Vianoce roku 2020. K vianočnej próze patrí povinnosť zásobiť rodinu na viac dní potravinami, nie obyčajnými, ale typicky vianočnými. A tak dva dni pred hlavným sviatočným dňom urobia gazdinky poslednú inventúru stavu zásob v chladničkách, komorách a pivniciach a vydajú sa povzbudené reklamou na posledné kolo nákupov.
Tej reči kupujúci rozumie
Na sklonku minulého týždňa zverejnila Poštová banka analýzu vývoja cien potravín. Vyplynulo z nej, že ľudia za potraviny zaplatia pri tohtoročných vianočných nákupoch o jedno percento viac ako vlani. Analytička Jana Glasová upozornila na výrobky, ktoré najviac zdraželi.
Napospol išlo o údené mäsové výrobky, základom ktorých je bravčové mäso. Na jeho produkcii sa podpísal africký mor ošípaných, ktorý znížil stavy prasiat na celom svete. A hoci už nastalo oživenie výroby, na Slovensku doznieva cenové vlnobitie, ktoré pociťuje spotrebiteľ. Medziročne zdraželi šunky, salámy, klobásy, párky o 10 až 11 percent.
Počasie sa premietlo aj do ceny ovocia. Najrozšírenejšie jablká zdraželi o 13 percent. To, že kvalitné jablká teraz stoja 1,90 až 2 eurá, je jedno či na trhovisku alebo na pulte reťazca, majú na svedomí jarné mrazy. Na druhej strane zlacneli zemiaky, kapusta aj petržlen, ktoré šli s cenou dole takmer o celú jednu štvrtinu, maslo o 8 percent, ale vajcia len o 2 percentá. Taká je reč štatistiky
Pravda, pri nákupoch sa spotrebitelia neriadia štatistickými prehľadmi, ale akciovými ponukami obchodných reťazcov. Na ich pôde sa odohráva 90 percent potravinových nákupov. Sedem dní pred Štedrým dňom reťazce vypálili cez sociálne siete a letáky na spotrebiteľov nevídanú kanonádu zliav vari na všetky druhy potravín. Keď si ich človek s bežnými príjmami preštuduje, nemôže odolať lákadlám a vydá sa na nákupy.
Samozrejme, v ponuke sú výrobky, kde sa ceny nepohli ani o cent. Hlavný pokrm štedrovečernej večere, kapor, stojí toľko čo pred rokom – 4,30 eura za kilogram, ale zemiaky na šalát klesli k 75 centom za kilogram. Pravdaže v reťazcoch, tie dokonca zlacneli aj fajnové francúzske zemiaky až na 80 centov za kilogram.
Tým odrádzajú od nákupu rohlíčkových zemiakov, ktoré ponúkajú na najznámejšom bratislavskom trhovisku na Miletičovej ulici po 1 eure za kilogram, aj to lacnejší z predavačov, totiž za extra kvalitu šalátových zemiakov si treba priplatiť ešte 20 centov.
Vianoce bez šunky by neboli Vianocami, jej ceny klesli od 24 do 36 percent, pri týchto zľavách sa však oplatí prečítať, koľko je v šunke mäsa a koľko rôznych náhrad.
Známe salámy padli aj o 25 percent, maslo už nie prvý týždeň ide v akciách bezmála aj o 50 percent lacnejšie. Čítajte však, dokedy ho treba spotrebovať. Žiadna výhoda nie je len tak pre nič za nič. Smotana klesla o 38 percent, pivo a víno o 20 až 30 percent.
Nebudú o hlade, ale o prejedaní
„Za zľavami treba vidieť pohyby, ktoré sa odohrali na trhu potravín, ale aj zmeny v slovenskej ekonomike za posledný pandémiový rok. Tisíce ľudí prišli o prácu, alebo žijú len z podpôr, mnohým klesli platy, mimo hry sa dostal celý gastrosektor,“ rekapituluje pozadie, ktoré vyprovokovalo zľavovú vojnu medzi obchodnými reťazcami, Ľubomír Drahovský, ktorý sa už vyše dvadsať rokov zaoberá analýzami cien potravín.
Novým fenoménom je oživovanie samozásobiteľstva. Podľa Drahovského nejde o masový jav, rozmáha sa skôr na perifériách Slovenska, v regiónoch, kde je menej pracovných príležitostí. Ľudia začínajú šetriť, a preto sa im opláca opäť chovať sliepky a mať tak vlastné vajíčka alebo kuracinu.
Lenže pre väčšinu Slovákov, dokonca aj pre tých, ktorí sú na podporách, sa opláca kuracie mäso nakupovať v obchodoch. V akciách klesla jeho cena až k 1,39 eura za kilogram. A tak si ľudia, ktorí musia otočiť v dlani každé euro, urobili zásoby hydinového mäsa, z ktorého môžu žiť aj po Vianociach.
V novembri a decembri klesla frekvencia potravinových nákupov, ale do vozíkov sa nakladalo viac tovaru. Takéto správanie spotrebiteľov si všimli v sieti COOP Jednoty Slovensko.
Panické nákupy typické pre prvú vlnu koronavírusu podľa Jána Bilinského, generálneho riaditeľa COOP Jednoty Slovensko, vymizli. Pulty obchodov sú dobre zásobené celým sortimentom potravín, ako aj drogistických výrobkov.
Obchodné reťazce zažijú tohto roku zrejme jeden z najlepších rokov za posledné obdobie. Pandémia koronavírusu a s ňou späté hygienicko-bezpečnostné opatrenia vyprázdnili gastroprevádzky a stravovanie začali zabezpečovať v rozhodujúcej miere obchody.
Teraz reťazcom nahral vianočný lockdown a hoci dostali stopku na predaj nepotravinárskeho tovaru, nemôžu sa sťažovať na nezáujem kupujúcich. Život v rodinnej bubline súdiac podľa preplnených nákupných vozíkov nebude o hlade ani o smäde, ale opäť raz o prejedaní.