Zobrali železnice východniarom moderné vlaky?

Moderné vlaky z východného Slovenska smerovali na opačný koniec krajiny, skončili v okolí Žiliny a na frekventovanom úseku medzi Bratislavou a Komárnom. Neboli však stiahnuté bez náhrady.

18.12.2020 19:00
Vlak, ZSSK Foto:
"Mravce" boli vyrobené v rokoch 2017 až 2018.
debata (17)

V posledných dňoch vzbudila pozornosť správa, že Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) „zobrala” z východného Slovenska všetky moderné vlaky. A presunula ich na západné a stredné Slovensko. Denník Pravda zisťoval, ako to naozaj je.

Vlaky sa v posledných dňoch skutočne presúvali po Slovensku z východu na západ. Konkrétne z trate Lipany – Čierna nad Tisou sa v rámci reorganizácie „stratili” populárne elektrické poschodové jednotky radu 671.

Dôvodom reorganizácie, ktorá vyvolala toľko emócií, je, že ZSSK plánuje viesť regionálne vlaky v okolí Žiliny kvôli rekonštrukcii výhradne elektrickými jednotkami radu 660 a 661. „Keďže ich počet je na zabezpečenie dopravy v tomto regióne nedostatočný, bolo nevyhnutné stiahnuť sem aj elektrické poschodové jednotky radu 671 vrátane dvoch z regiónu Košíc a Prešova,” vysvetľuje Tomáš Kováč, hovorca ZSSK.

Na východe Slovenska jazdia aj vozne Bdteer. Foto: ZSSK
Vlak, ZSSK, vozeň Na východe Slovenska jazdia aj vozne Bdteer.

Recipročne boli ako náhrada za ne presunuté na východ dve vlakové súpravy modernizované v rokoch 2010 – 2015. Tie sú klimatizované, majú elektrické zásuvky, stojany na bicykle. „V každej súprave je aspoň jeden vozeň s informačným systémom a wi-fi pripojením na internet," dodal Kováč.

Západ má prednosť

Pravdou však je, že vlaky sa naozaj presúvali na posilnenie úseku medzi Komárnom a Bratislavou. Ten patrí k najvyťaženejším na Slovensku a ZSSK na ňom v spolupráci s rakúskym národným dopravcom ÖBB začala prepravu pred niekoľkými dňami. Prevzala tam štafetu po spoločnosti RegioJet, ktorej vlaky tu jazdili uplynulých deväť rokov. „ZSSK presunula na trať Bratislava – Komárno časť vozidiel spod Tatier, najmä z tratí Poprad-Tatry – Kežmarok – Stará Ľubovňa – Plaveč a Studený Potok – Tatranská Lomnica,” vysvetľuje Kováč.

Podľa stanoviska ZSSK pri rozhodovaní o využití kapacít a kvality jednotlivých vozidiel rozhoduje aj celospoločenská potreba. V tomto smere má úsek medzi Komárnom a Bratislavou naozaj vyššiu prioritu. „Na trati Poprad – Plaveč ZSSK v roku 2019 prepravila približne 900-tisíc cestujúcich, podľa RegioJetu sa na linke Bratislava – Komárno v roku 2019 prepravili štyri milióny ľudí,” vysvetľuje Kováč.

Vlaky vyrobené v roku 2004, ktoré spoločnosť presunula na trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, nahradili pod Tatrami dieselové jednotky 813.1, prezývané Mravce, ktoré sú nízkopodlažné, s bezbariérovým WC, vybavené wi-fi a klimatizáciou a boli vyrobené v rokoch 2017 – 2018.

Na východe nič nie je?

Tento postup však neznamená, že prioritou sú iné slovenské regióny. Aktuálne na východnom Slovensku jazdí 55 percent vlakov vyrobených alebo modernizovaných po roku 2000 a 30 percent vlakov vyrobených alebo modernizovaných po roku 2010. Navyše sa tam pripravuje aj veľká modernizácia, uskutočniť by sa mala postupne, v priebehu najbližších troch rokov. V rámci nej prídu prvé vlaky z nových súťaží na východné Slovensko už v roku 2021. Do Tatier v januári, inde neskôr v priebehu budúceho roka.

Mravce su vybavené bezbariérovým vákuovým WC. Foto: ZSSK
Vlak, ZSSK, vozeň Mravce su vybavené bezbariérovým vákuovým WC.

„Neuprednostňujeme na Slovensku žiadne trate a žiadne regióny," hovorí štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť. Podľa neho sa pri týchto opatreniach pozerá v prvom rade na celospoločenský prínos a na Slovensko ako na celok. Súčasné presuny sú podľa neho nutné kvôli rekonštrukciám niektorých tratí a na východ Slovenska smerujú rovnako moderné vlaky, dokonca ešte novšie než presúvané opačným smerom.

Ako problematickú vidí ZSSK zatiaľ trať Bardejov – Prešov. Tam je koľajový zvršok v zlom stave a poškodzuje nové jednotky. Preto tam zatiaľ jazdia prednostne staršie vozidlá. Druhým problematickým úsekom na východe je trať Košice – Lipany. Tam naozaj jazdia staršie súpravy, podľa ZSSK ide o jeden z prioritných úsekov pre modernizáciu vlakov pre najbližšie obdobie.

17 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #ZSSK #elektrické jednotky #uzol Žilina #modernizácia železníc