Pandémia kosí príjmy. Krízu v peňaženke pocítilo 40 percent ľudí

Pandémia koronavírusu zapríčinila v tomto roku aj globálne znižovanie stavov zamestnancov alebo ich miezd. Pre zmeny na pracovnom trhu prišlo o celý alebo takmer celý mesačný osobný príjem osem percent ľudí, o väčšinu mesačného príjmu 11 percent a menšiu časť svojho príjmu stratilo až 21 percent opýtaných. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu agentúry Focus.

16.12.2020 13:04
bankovky, peňaženka, euro Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)

Pre koronakrízu prišli o svoj príjem najmä tí, ktorí pochádzajú z nízkopríjmových domácností. „Koronakríza najťažšie dopadá na tie domácnosti, ktoré mali už pred samotnou krízou hlbšie do vrecka. Často ide o ľudí, ktorí pracovali, alebo pracujú v menej kvalifikovaných profesiách, s čím súvisí aj ich nižší príjem,“ vysvetľuje sociológ a riaditeľ agentúry Focus Martin Slosiarik.

Tieto domácnosti sa tak podľa neho dostávajú do začarovaného kruhu finančných problémov. Pozitívnou správou podľa Slosiarika je, že viac ako dve tretiny Slovákov vo veku od 18 do 60 rokov disponujú finančnou rezervou. „Slováci sú napriek aktuálnej nepriaznivej situácii finančne zodpovední a väčšina z nich myslí aj na horšie časy,“ hovorí generálny riaditeľ mBank Slovensko Robert Chrištof.

Dodal, že pätnásť percent opýtaných si dokonca dokázalo ušetriť peniaze vo výške viac ako šiestich mesačných platov. Podľa Chrištofa pri dlhodobejších krízach však finančná rezerva na pár mesiacov nemusí byť dostatočná a treba viac myslieť aj na nepredvídateľné okolnosti. Na druhej strane, až približne jedna tretina ľudí nemá odloženú žiadnu finančnú rezervu. Pre koronakrízu zmenila svoje finančné správanie viac ako polovica Slovákov.

Až 37 percent opýtaných znížilo svoje výdavky a začalo míňať menej. Pravidelne sporiť si začalo 15 percent respondentov a ďalších päť percent začalo investovať vo fondoch. Ľudia obmedzili svoje výdavky aj inými spôsobmi. Napríklad zrušili nejaký typ poistenia, alebo požiadali svoju banku o odklad splátok. Reprezentatívny kvantitatívny online prieskum agentúry Focus pre mBank sa uskutočnil v novembri 2020 medzi online populáciou SR vo veku od 18 do 60 rokov.

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #prieskum #príjmy #pandémia #koronakríza