Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu schválila vláda. Na najbližšej schôdzi by o návrhu mali rozhodovať poslanci.

16.12.2020 09:43 , aktualizované: 17:27
Andrej Doležal (nominant Sme rodina) Foto: ,
Andrej Doležal (nominant Sme rodina)
debata (1)

S vyvlastnením treba narábať opatrne, upozorňuje analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský. „Jeho rozširovanie zároveň rozširuje priestor na svojvôľu štátu a jeho úradníkov,“ hovorí. V najviac problémových diaľničných úsekoch – ako Ružomberok či Strečno, je však podľa neho závažnejším problémom výber staviteľa ako vlastníci pozemkov.

Rýchlejšia výstavba?

„Celkovo ide v novom cestnom zákone o upratanie terminológie a doladenie vysporiadania majetkových vzťahov pod existujúcimi diaľnicami a cestami a aj pri ich výstavbe vo verejnom záujme," hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský. Dôležité podľa neho je najmä to, že novela zákona umožňuje odstrániť prestoje, ktoré vznikajú pri zámernom blokovaní výstavby diaľnic zo strany niektorých vlastníkov pozemkov.

„Ak by sa podarilo v čo najkratšej dobe zmeniť dnes nepriaznivý pomer vyvlastnených pozemkov pod cestami zo súčasných 80:20 na minimálne 20:80 v prospech vyvlastnených pozemkov, tak by mohlo dôjsť aj k urýchleniu opráv hlavne mostov a ciest, ktoré sú dnes v zlom stave,“ myslí si riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Upozorňuje však na to, že táto novela nejde ruka v ruke s novým stavebným zákonom a zákonom o územnom plánovaní. Hrozí tak nesúlad týchto zákonov, upozorňuje Matej. „Najprv vláda mala schváliť nový stavebný zákon a zákon o územnom plánovaní. Až následne sa mal takto zásadne novelizovať cestný zákon," tvrdí Matej.

Len pre zaujímavosť – v Česku je priemerná doba prípravy diaľnice vrátane majetkovo-právneho vyrovnania od jej návrhu po prvý výkop štyri až sedem rokov, u nás je to neuveriteľných 14 rokov.

Podľa ministerstva sú pri dobudovaní diaľničnej siete prioritné hlavne slovenské časti transeurópskej dopravnej siete TEN-T Core. Z nich sú najdôležitejšie dva úseky na diaľnici D3, konkrétne Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a druhý profil úseku Oščadnica – Čadca, Bukov. Na diaľnici D1 má najväčšiu prioritu komplikovaný úsek Turany – Hubová. Práve ten je jeden z najdrahších diaľničných úsekov na Slovensku. „Výšku stavebných nákladov určil protokol o štátnej expertíze (vydaný ministerstvom dopravy) približne na 1,1 miliardy eur,” povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.

Ďalších 10 rokov

Doležalova novela predĺži vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami, cestami a miestnymi komunikáciami vo verejnom záujme až do 31. decembra 2030. Pôvodne to malo byť možné len do konca tohto roku. „Predĺženie termínu je nevyhnutné vzhľadom na časovo, technicky a personálne náročný proces majetkovoprávneho usporiadania pozemkov,“ vysvetľuje predĺženie lehoty ministerstvo dopravy. Pre náročnosť totiž nie je v možnostiach jednotlivých správcov pozemných komunikácií spracovať a predložiť návrhy na vyvlastňovacie konanie do konca tohto kalendárneho roka, dodáva rezort.

„Ak táto vládou prijatá novela cestného zákona prejde legislatívnym procesom, tak okrem predĺženia lehoty pre vyvlastnenie zároveň zjednoduší aj doručovanie rozhodnutí účastníkom kolaudačného konania pomocou verejnej vyhlášky,“ vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf.

Dodáva, že dôležitou zmenou je aj zákaz reklamných stavieb v ochrannom pásme všetkých ciest, teda aj ciest druhej a tretej triedy. Platiť však bude prechodné trojročné obdobie na odstránenie terajších reklamných tabúľ.

Čo je to cesta?

Novela totiž prináša aj jednoznačnú definíciu toho, čo je a čo nie je cesta. Všade sa totiž s týmto pojmom narábalo tak samozrejme, že sa akosi pozabudlo na jeho právnu definíciu. Takže po novom bude z pohľadu zákona cesta slúžiť na dopravné prepojenie obcí, okresov a krajov s mimoúrovňovými alebo úrovňovými križovatkami.

Návrhom sa ďalej nanovo vymedzuje cestné ochranné pásmo. Po novom už nebude viazané na dopravné značky, ale bude automaticky vznikať mimo zastavaného územia obce. Napríklad pri diaľniciach siaha až do vzdialenosti 100 metrov od osi vozovky priľahlého jazdného pásu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #vyvlastnenie #cestný zákon #Doležal