Parlament schválil rozpočet, ako ho hodnotíte?
Zostavenie štátneho rozpočtu na nasledujúce roky bolo skutočne extrémne zložité kvôli vysokej ekonomickej neistote. Rozpočet je navrhnutý opatrne a prakticky v ňom nie sú žiadne zásadné zmeny oproti rozpočtom, ktoré boli na Slovensku v platnosti v minulých rokoch. Pri súčasnej situácii by ani nebolo rozumné predstaviť radikálne zmeny.
Kde sú silné a slabé stránky budúcoročného rozpočtu?
Slabé stránky sú podobné ako v minulých rozpočtoch. Slovensko stále málo investuje do infraštruktúry a podpory podnikania v perspektívnych odboroch. Veľký ekonomický rozmach za pôsobenia tejto vlády teda nemôžeme očakávať. Podnikatelia a firmy si musia poradiť sami. Naopak, dobré je, že rozpočet myslí na podporu zdravotníctva. To bolo spolu s ďalšou infraštruktúrou v minulých rokoch značne zanedbané.
Kde vidíte riziká do budúcna?
Zvyčajne je problémom slovenských vlád to, že chcú mať veľký vplyv na ekonomické dianie. Politici si takto upevňujú svoju moc, ale ekonomika trpí mnohými neefektívnymi opatreniami. Matovičova vláda pri riešení súčasnej krízy jednoznačne ukázala, že chce do všetkého zasahovať a prakticky robiť mikromanažment ekonomiky. To vôbec nie je dobrý postup. Nakoniec to podnikateľov len kompletne otrávi a ich produktivita radikálne poklesne. Už teraz vidíme stav, že ľudia nepracujú, sedia doma, pozerajú na správy o pandémii a čakajú na stimulačné dávky od vlády.
Budúci rok máme hospodáriť s rekordným dlhom i deficitom. Ako to hodnotíte?
Mnohé európske štáty budú hospodáriť s rekordným deficitom a dlhom. Pandémia mala na celú Európu extrémne negatívny dopad. Z dlhu sa štáty môžu dostať niekoľkými spôsobmi. Vyšším ekonomickým rastom, menšími výdajmi a podporou inflácie. Práve tretí spôsob je preferovanou cestou. Na to sa musíme všetci pripraviť. Inflácia bude predovšetkým znižovať reálnu hodnotu peňazí. Preto je dôležité investovať do výnosných aktív, ako sú akcie či nehnuteľnosti. Zároveň sa mnohým ľuďom, ktorí si kupujú nehnuteľnosti na bývanie, oplatí zobrať si hypotéku.
Je možné rok nato začať s konsolidáciou verejných financií?
Nie, v roku 2021 síce nastane ekonomické zotavenie, ale stále to nebude stačiť na to, aby začalo Slovensko výrazne obmedzovať výdaje či zvyšovať dane.
Opozícia kritizuje zníženie výdavkov na školstvo a platy učiteľov. Ako to vidíte vy?
Výdaje na vzdelania sa musia dlhodobo zvyšovať. Do škôl sa musia dostať predovšetkým moderné zariadenia a nové metódy výučby vrátane študijných stáží v zahraničí. Slovenské školstvo potrebuje radikálnu reformu, pretože jeho progres je dlhodobo veľmi pomalý a nedokáže reagovať na nové trendy. Príkladom je úplné zaspanie nástupu IT vo svete, pritom o vysokej pridanej hodnote IT sa už hovorí viac ako 25 rokov.
Rozpor spôsobilo aj zrušenie dotácie na stravu, je to dobrý krok? Pomôže to udržať verejné financie?
Z hľadiska celkových financií sú obedy zadarmo malá položka. Je jasné, že vláda musí šetriť, ale mohla šetriť na iných miestach. Obedy zadarmo boli dobré v tom, že pomáhali sociálne slabším skupinám obyvateľov. Ich zrušenie poškodí predovšetkým rodičov s nízkymi platmi.
Nespokojné s návrhom je aj ministerstvo dopravy. Postačí navýšenie výdavkov na cesty prvej triedy?
Dopravná infraštruktúra na Slovensku je podfinancovaná, čo následne brzdí ekonomický rast. Pritom pri budovaní dopravných komunikácií je možné využiť lacné financovanie pomocou emisie dlhopisov. Síce by sa krátkodobo zvýšil dlh, ale zároveň by bolo možné zvýšiť príjmy z mýta či cestnej dane a zvýšené príjmy použiť na úhradu úrokov a splátok. Všeobecne platí, že rast dlhu nie je nebezpečný v prípade, že sa spojí so zvýšením naviazaných príjmov.
Rozpočet neprešiel tripartitou, nemá ani podporu odborov.
Je to logické, keďže vláda chce šetriť i na mzdách štátnych zamestnancov. Odbory si ale musia uvedomiť, že pri takejto silnej ekonomickej kríze je nutné pristúpiť i k takémuto nepopulárnemu kroku. Až sa ekonomika zotaví, tak mzdové výdaje opäť vzrastú. Štátni zamestnanci prídu len o relatívne malú časť platu oproti ľuďom v súkromnej sfére, kde sa znižujú platy a zároveň sa i prepúšťa.
Najvyšší kontrolný úrad kritizoval aj znižovanie počtu kontrolórov a úradníkov. Sú takéto úspory namieste?
Áno, ale menší počet úradníkov je nutné nahradiť digitalizáciou, ktorá zefektívni kontroly.
Kedy očakávate priblíženie sa k vyrovnanému hospodáreniu?
Vyrovnaný rozpočet je zatiaľ v nedohľadne. Pri priaznivom ekonomickom vývoji by mohol nastať až po roku 2025. Problematický bude postupný rast výdajov na dôchodky. Penzijná reforma s cieľom naučiť ľudí, aby si viac odkladali peniaze na stranu, sa v minulosti nepodarila. Tým pádom sa budú štátne výdaje na dôchodky zvyšovať a to bude udržiavať štátny rozpočet v deficite.