Za emisie by mali konečne platiť aj lode. Lodní dopravcovia protestujú

Európska únia patrí pri znižovaní emisií CO2 k svetovým lídrom. Jej prísna ekologická politika podľa niektorých dokonca už teraz znižuje jej konkurencieschopnosť. Do konca tohto roka by sa malo rozhodnúť, o koľko sa znížia emisie do roku 2030 oproti roku 1990.

12.12.2020 07:00
lietadlo, loď, prístav Foto:
Rozšírenie emisných poplatkov má priniesť do rozpočtu únie 10 miliárd eur.
debata (7)

Pôvodne to malo byť 40 percent, nedávno predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová navrhla ambicióznejších 55 percent. Aj to sa však európskemu parlamentu málilo, a tak navrhol rovno ich 60-percentné zníženie, neskôr sa dokonca hovorilo o 65 percentách. Nakoniec však takáto licitácia nenašla dostatočnú podporu a lídri členských krajín EÚ sa v piatok 11. decembra dohodli na stanovení cieľa znížiť o 55 percent emisie skleníkových plynov už do roku 2030. Napriek tomu je to možno až priveľmi ambiciózny cieľ.

Nefér meter

Ako ho dosiahnuť, nikto teraz presne nevie. Ale v tejto oblasti je verejným nepriateľom číslo 1 doprava. Najprv cestná, po nej letecká a teraz už aj námorná. Pravdou je, že Európska únia konečne začala riešiť problém, na ktorý poukazovali mnohí – že je nefér za nadmerné emisie CO2 postihovať len automobilovú a leteckú dopravu, pretože ich veľkým producentom sú aj lode. Tie však neboli nijako postihované.

Automobilky pritom v Európe pri predaných autách za každý gram emisií nad hranicou 95 gramov musia platiť pokutu 95 eur – a to pri každom predanom aute. Ide o priemerné emisie, automobilky sa ich snažia znižovať uvádzaním hybridov, plug-in hybridov a obmedzovaním predaja silných áut, prípadne áut s pohonom 4×4. Lode doteraz nemuseli platiť ani euro. To sa však má už čoskoro zmeniť. Za vyprodukované emisie by mali platiť aj lodní prepravcovia. A to dokonca aj pri plavbách mimo výsostných vôd krajín Európskej únie. Do európskeho systému obchodovania s emisiami (ETS) by totiž podľa predstáv európskych politikov mali byť zahrnuté aj emisie z medzinárodných plavieb, ktoré začínajú a končia v európskych prístavoch.

Kontroverzný nápad

Toto opatrenie by malo prinútiť majiteľov lodí nakupovať uhlíkové povolenky EÚ na pokrytie týchto emisií a únia by takto získala dodatočné zdroje na financovanie Plánu obnovy. Presné detaily, týkajúce sa veľkosti lodí, ich veku a povolených emisných limitov sa ešte len majú spresniť. Pôjde však o nemalé peniaze. Európska komisia odhaduje, že rozšírenie emisných poplatkov na námornú dopravu spolu s návrhom, aby za emisie viac platili aj letecké spoločnosti, by mohlo za rok priniesť do rozpočtu únie navyše až 10 miliárd eur.

Tento krok jednoznačne odmieta Svetová rada pre lodnú dopravu (World Shipping Council). Podľa nej povedie rozšírenie trhu s emisiami na subjekty mimo únie k výraznému rastu medzinárodného napätia. Pravdou je, že námorný sektor má objektívne veľké problémy so znečisťovaním. V roku 2018 bol zodpovedný za 3,7 percenta celkových emisií CO2 v EÚ. Konkrétne to znamená približne 138 miliónov ton vyprodukovaných emisií. A tento trend by mal dokonca vraj rásť.

Medzinárodná námorná organizácia (International Maritime Organization – IMO) tvrdí, že emisie CO2 v námornej doprave sa môžu do roku 2050 zvýšiť oproti roku 2012 až o 250 percent. Tento rok sa podľa dát portálu Euractiv lodná spoločnosť Mediterranean Shipping Company umiestnila na siedmom mieste v zozname desiatich najväčších producentov emisií v Európe. Ďalšími deviatimi sú uhoľné elektrárne a letecký prepravca Ryanair.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #lode #doprava a logistika #emisie CO2