Slovenskí dopravcovia sú na tom horšie ako českí. Ohrozených je o polovicu viac

Koronakríza dopadla na slovenských dopravcov veľmi tvrdo, pocítili výrazný pokles výkonov. Zvýšil sa dopyt po kvalite.

13.12.2020 08:00
vodič, šofér, kamionista, kamión, úsmev Foto:
V zahraničí Slováci tankujú najčastejšie v Rakúsku, Česku a Nemecku.
debata

Aprílový prieskum spoločnosti DKV Euro Service, ktorá poskytuje služby dopravcom, ukázal, že až 83 percent slovenských dopravcov je výrazne ohrozených. V kritickej situácii sa ich ocitla viac ako štvrtina, zatiaľ čo v Čechách bol počet polovičný. Ďalší vývoj túto situáciu potvrdil. Podľa dát DKV kleslo tankovanie už v polovici apríla na úroveň 57 percent v porovnaní s úvodom marca. Prepad v Čechách bol oveľa miernejší – „úplné dno“ malo hodnotu 73 percent. Slovenský pokles bol hlbší a strmší zároveň, v Čechách tankovanie klesalo pomalšie a zastavilo sa na vyšších číslach.

Ďalšie týždne odlišný vývoj umocnili. Do polovice mája sa české čísla dostali na 85 % úrovne. Naopak, slovenské sa na túto úroveň nedostali dodnes. Českí dopravcovia sú pritom od úvodu júla späť nad 100 % marcového objemu. „Z rozhovorov s dopravcami aj objemov tankovania je zrejmé, že slovenských dopravcov koronakríza zasiahla výrazne tvrdšie ako ich českých kolegov. Dosah na ich biznis bol zásadný a z poklesu sa zatiaľ ešte zďaleka nedostali. Tento rok bude pre slovenských dopravcov osobitne náročný,“ hodnotí Lukáš Ondráček, riaditeľ českej a slovenskej pobočky DKV Euro Service.

Aj keď je rozdiel v prepade HDP medzi Slovenskom a Českom malý (12,1 vs. 10,7 %), v doprave sú rozdiely oveľa zásadnejšie. Aj aktuálny vývoj potvrdil, že doprava citlivejšie detekuje vývoj v exportne orientovaných sektoroch.

Doprava pre európskych klientov ožíva rýchlejšie

Slovenskí dopravcovia sa dostali úvodom júla len na 81 % objemu tankovania tesne pred koronakrízou. Doprava však spomaľovala už mesiace predtým. Slovenský priemysel hlásil už od leta 2019 pokles objednávok z Nemecka v dôsledku recesie. Dôsledkom boli kratšie trasy a z Nemecka sa slovenskí dopravcovia začali vytrácať. Tento trend potvrdil vývoj slovenskej ekonomiky, ktorá začala spomaľovať v poslednom štvrťroku 2019 a v úvode roka už nastal pokles.

V európskych číslach sa počas prvej vlny koronakrízy naplno prejavilo zatváranie hraníc. Slovenskí a českí dopravcovia dosiahli dno v objemoch tankovania úvodom mája na úrovni 66 % obdobia pred krízou. Najmä vďaka českým dopravcom však objemy dokázali ku koncu júla narásť až na 98 %.

Slováci najčastejšie tankujú v Rakúsku, Česku a Nemecku

V preferenciách tankovania nezmenila kríza nič. Slovenskí dopravcovia s medzinárodnou prepravou tankujú z jednej tretiny doma a zvyšok v tranzitných a cieľových krajinách. Štatisticky sú zvyknutí tankovať za hranicami častejšie ako Česi, čo je logické, keďže ich prepravné trasy na nemecký trh sú kratšie. V zahraničí Slováci tankujú najčastejšie v Rakúsku, Česku a Nemecku. V týchto troch krajinách sa udeje až 80 % zahraničného tankovania. Pri zahraničnom tankovaní prebieha oživenie rýchlejšie ako pri domácom tankovaní. Nábeh priemyselnej výroby a s tým súvisiaci export sa očividne spamätávajú rýchlejšie ako domáca spotreba.

Českí dopravcovia tankujú prevažne v Česku, z ďalších krajín sú to Nemecko, Rakúsko a Luxembursko. Naopak, Slovensko je pre nich jednou z minoritných krajín, keďže sa orientujú primárne na prepravu do západnej Európy.

Vyšší dopyt po kvalitnejších palivách

Kríza pri tankovaní priniesla zaujímavú zmenu: aj keď objemy poklesli, zvýšil sa dopyt po kvalite. Napríklad spoločnosť Shell pri prémiových benzínoch zaznamenala na čerpacích staniciach globálne 8 % nárast predaja. To však nebol zďaleka posledný dosah na segment čerpacích staníc. Na rozdiel od celkového dopytu po palivách, ktorý v čase krízy klesal, zaznamenal Shell na čerpacích staniciach zásadný nárast záujmu o nákup potravín. Priemerný nákupný košík narástol o 40 percent a aj keď sa celkovo na čerpacích staniciach zastavilo menej zákazníkov, obrat neklesol.

Tento vývoj pomohol urýchliť inovácie na čerpacích staniciach, vrátane donáškovej služby. Kým minulý rok túto službu ponúkalo celosvetovo len 50 čerpacích staníc Shell, v tomto roku ich počet narástol na 4 000. V regióne strednej a východnej Európy sa k pilotným projektom donášok v Poľsku a Maďarsku pridalo aj Slovensko.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #dopravcovia #doprava a logistika #koronakríza