December je pre obchodníkov najsilnejší mesiac. V tomto roku ho však výrazne poznačí koronakríza

Tržby obchodníkov sú v decembri vyššie o 10 až 40 % , než v ostatných mesiacoch roka.

05.12.2020 13:31
nakupovanie, rúška, mama, dieťa, potraviny Foto:
Ilustračné foto.
debata

December je každoročne obdobím, keď Slováci nakupujú najviac. Obchodníci v decembri utŕžia o 10 až 40 % viac ako počas iných mesiacov roka. Decembrové tržby maloobchodu zvyknú tvoriť až desatinu z celoročných tržieb. Vyplýva to z analýzy Evy Sadovskej, analytičky Wood & Company.

Posledný štvrťrok je z pohľadu maloobchodu najsilnejším obdobím roka. Počas štvrtého kvartálu predstavujú tržby maloobchodu až 27 % z celoročných tržieb. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb zvyknú ukrojiť podiel na úrovni 23 až 25 %, vyplynulo to z údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR.

Analytička upozornila, že za posledné desaťročie sa plocha obchodov zväčšila až o približne 60 percent. V roku 2018 predstavovala predajná plocha obchodov takmer 3,7 milióna štvorcových metrov. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,68 štvorcového metra z plochy obchodu.

Pokiaľ ide o ceny, sú približne na rovnakej úrovni ako pred rokom. Ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2020 medziročne vyššie o 1 %.

Drahšie ako pred rokom bolo najmä mäso, a to o vyše 5 %. Naopak, ovocie a zelenina v priemere zlacneli o 2,7, resp. 4,8 percenta. „Odhadujeme, že za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť asi o 1 až 2 percentá viac ako vlani,“ podčiarkla.

Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú podľa analýzy aktuálne drahšie ako pred rokom najmä šperky (o 11,5 percenta) a hodinky (o 3,3 percenta). Za oblečenie, obuv, hračky či výrobky pre domácich miláčikov si aktuálne oproti vlaňajšku priplácame maximálne do 1 percenta.

„Lacnejšie nás vychádzajú fotoaparáty (o 4,8 percenta), počítače (o 2 percentá), ale aj športové vybavenie, a to o –1,8 percenta,“ poznamenala analytička.

Podľa analýzy pandémia a s ňou súvisiace opatrenia ovplyvnili nákupné správanie Slovákov. „Hoci realizujeme menej nákupov, naše nákupné vozíky či košíky sú plnšie, a to v priemere o 20 až 25 percent. Pandémia a s ňou súvisiace opatrenia ovplyvnili nielen objem, ale aj obsah našich nákupných košíkov. V prípade potravín, zrejme aj v snahe ušetriť, spotrebitelia preferovali počas uplynulých mesiacov lacnejšie varianty pred tými luxusnejšími,“ spresnila Sadovská.

debata chyba
Viac na túto tému: #štatistika #nakupovanie #vianočné nákupy