Najväčší tender v histórii nášho národného koľajového dopravcu má bez DPH hodnotu takmer 160 miliónov eur. Z toho je necelých 135 miliónov hradených z Kohézneho fondu, takmer 24 miliónov ide zo štátneho rozpočtu a necelým 1,7 miliónom prispeje aj spoločnosť ZSSK. Samotné výberové konanie nepriebehalo jednoducho, kvôli netransparentnosti muselo byť vypísané nanovo. Napokon sa ho však podarilo dotiahnuť do konca.
Nová trojčlánková elektrická jednotka (EJ) s dĺžkou 80 metrov a s kapacitou 247 miest na sedenie absolvovala svoju prvú jazdu zo Žiliny do stanice Zwardoń. Zúčastnil sa jej aj minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina), ktorý povedal: „Nové vlaky, ktoré v posledných rokoch pribúdajú do slovenských regiónov, sú pre cestujúcich ďalším z argumentov, prečo nechať auto doma a cestovať do práce, či do školy verejnou dopravou.“
Samotná elektrická jednotka EJ je stavaná pre maximálnu rýchlosť 160 km/h. Do prevádzky budú postupne nasadené jej dve verzie– trojčlánková s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 miest na sedenie (13 kusov) a štvorčlánková s dĺžkou 106 m a s kapacitou 343 miest na sedenie (12 kusov).
Jednotky budú postupne nasadzované v žilinskom i trenčianskom regióne, najmä na tratiach Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń, Žilina – Liptovský Mikuláš. Do konca roka dodá výrobca ZSSK ešte najmenej tri ďalšie Pantery.
„Nové elektrické jednotky prinesú zákazníkovi úsporu prevádzkových nákladov a znížené náklady na údržbu. Cestujúci ocenia zvýšený komfort a kultúru cestovania. Zlepšené trakčné vlastnosti vozidla umožnia skrátiť prevádzkové časy,“ povedal generálny riaditeľ ŽOS Trnava Miloš Kyselica.
Žilinu okrem nových vlakov čaká aj ďalšia veľká investícia do železničnej infraštruktúry. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) totiž podpísali zmluvu o dielo na projekt pracovne nazývaný „uzol Žilina“. Finacovať sa bude najmä z eurofondov a stáť bude 320 miliónov eur.Súčasťou modernizácie je dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina. Modernizácia pozostáva z prestavby existujúcej železničnej dopravnej cesty, zvýšenia stupňa technickej vybavenosti, zabudovania progresívnejších prvkov, čím dôjde ku skvalitneniu a zlepšeniu jej technických parametrov, bezpečnosti a ukazovateľov ako celku.
Celá stavba má dĺžku zhruba 14 kilometrov v smere východ – západ a 2,3 kilometra v smere sever – juh. Zároveň s ňou sa budú rekonštruovať podchody, podjazdy ako aj infraštruktúra súvisiaca s cyklodopravou, ktoré výrazne pomôžu mestu.