Vianočné darčeky zháňajú ľudia on-line a vôbec nešetria. Letia hry, mobily i vysávače

Vianoce už klopú na dvere. Mnohí tak už zháňajú darčeky. Zdá sa, že ľudí obmedzenia v obchodoch presmerovali na internet, potvrdzujú to údaje on-line portálov. A popularita nakupovania cez internet raketovo stúpa.

28.11.2020 08:00
debata (8)

„Tento rok bude ešte viac ako inokedy platiť, že vianočné darčeky sa budú nakupovať on-line,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti Alza Petr Bena. Predpokladá, že tento rok bude tiež rekordný.

Ostatne, celý tento rok patrí nákupom cez internet. Vianoce tak nebudú výnimkou. V pandémii totiž patrí on-line nakupovanie k najbezpečnejším variantom. „Očakávame, že Vianoce budú z hľadiska e-commerce enormne silné a celý rok by mohli vytiahnuť až k medziročnému rastu o 40 percent,“ hovorí Tomáš Braverman, šéf Heureky. Už v marci totiž spoločnosti vzrástol e-commerce o 54 percent.

Žiadne šetrenie

V tomto roku viac ľudia šetrili, ale vyzerá to tak, že kríza neovplyvní výdavky na sviatky. Prieskum spoločnosti Heureka ukazuje, že ľudia budú tieto Vianoce míňať peniaze na darčeky rovnako ako vlani.

Až 32 percent zákazníkov minie podľa prieskumu na tohtoročné darčeky priemerne od 100 do 250 eur. Jedna štvrtina ľudí očakáva, že utratí na darčeky od 30 do 100 eur. Desatina nakúpi za menej ako 30 eur. Iba sedem percent vianočných nakupujúcich plánuje minúť viac ako 700 eur.

Naši českí susedia plánujú minúť ešte viac. Ukázal to podobný prieskum v Českej republike. Až 36 percent Čechov plánuje na darčeky minúť 200 až 400 eur. Štvrtina Čechov 120 až 200 eur.

Radšej prakticky

Zmenou však prejde výber darčekov. „Tohtoročné Vianoce budú skôr o praktických veciach než o luxusných doplnkoch,“ hovorí Braverman. V tomto roku by mali ľudia skôr nakupovať veci na zdravý životný štýl či sortiment do domácnosti.

„Tohtoročné Vianoce očakávame rekordné,“ hovorí Pavla Hobíkova, hovorkyňa Mall Group. Zatiaľ tomu nasvedčuje aj rastúci záujem ľudí. „Hračky, mobilné telefóny, doskové hry a parfumy, to ukazuje na včasné prípravy Slovákov na Vianoce,“ dodala.

December je nákupný mesiac

Najviac peňazí míňame v obchodoch práve v decembri. „Obchodníci tak v priebehu decembra utŕžia o 10 až 40 percent viac ako počas iných mesiacov roka,“ hovorí Eva Sadovská, analytička Wood&Company. Nákupy v decembri tvoria obchodníkom desatinu tržieb za celý rok. Posledný kvartál bol odštartovaný opatreniami pre maloobchod. „Momentálne nevieme úplne predvídať, aké opatrenia budú platiť počas druhej polovice novembra a predovšetkým počas decembra,“ hovorí Sadovská. Ide o najsilnejšie obdobie pre maloobchody.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Vianoce #nakupovanie #darčeky #online nakupovanie