Ďalšia rana pre reštaurácie. Terasy musia byť z jednej strany otvorené

„Je fantastické a zároveň veľmi smutné, že zakazovať a obmedzovať sa dá takmer zo dňa na deň,“ hovorí pre denník Pravda Peter Štecko, majiteľ siete reštaurácií Medusa. Od piatka sa totiž mení fungovanie terás. Hovorí o tom nová vyhláška Úradu verejného zdravotníctva, ktorá dovoľuje ich prekrytie len z troch strán. Hygienici tak chcú obmedziť zastrešovanie vonkajších priestorov reštaurácií.

25.11.2020 18:00 , aktualizované: 27.11.2020 08:08
debata (44)

Podniky pre chladné počasie investovali nemalé prostriedky práve do zakrytia terás, aby mohli aspoň ako-tak fungovať. „Obrovské množstvo reštaurácií na Slovensku už melie z posledného a väčšina zamestnancov už prepúšťala, teraz príde ďalšia vlna,“ hovorí Štecko. Pritom vláda nebola schopná za osem mesiacov od vypuknutia pandémie pripraviť a rozbehnúť pomoc pre gastrosektor porovnateľnú so zahraničím, dodáva. Napríklad taká daň z pridanej hodnoty (DPH), je u nás stále najvyššia v porovnaní s okolitými krajinami. O znížení DPH však kompetentní nechcú ani počuť.

Pomoc reštaurácie nad vodou neudrží

Reštauráciám nepomáha ani podľa nich prinízka kompenzácia na udržanie nevyťaženej pracovnej sily či komplikované uhrádzanie nájomného. „Je nemysliteľné, aby nám od marca nepristálo na účte ani euro,“ hovorí Štecko. Namiesto príspevkov by podľa neho pomohlo odpustenie odvodov a daní za zamestnancov, ktorí nepracujú od polovice októbra. A tiež zníženie hranice minimálneho 40-percentného prepadu tržieb pri pomoc gastru z ministerstva dopravy na 20 percent, dodáva. Pretože ak je prepad tržieb 20-percentný to znamená pre reštauráciu vo väčšine prípadov opäť prepad do straty.

Po inšpiráciu netreba podľa Štecka chodiť ďaleko – ako príklad uvádza Česko, Rakúsko či Nemecko. „Nastaviť jasné pravidlá pre skoré znovuotvorenie reštaurácií podľa vzoru západnej Európy,“ hovorí.

Eva Žiaková z Admiral Café v obchodnom centre Madaras v Spišskej Novej Vsi má dennú tržbu od 20 do 25 eur. „Som v koncoch, žiadne odložené odvody, žiadne ústupky,“ hovorí. Obchodné centrum však nežiada podľa Žiakovej ani len úľavu na nájme.

Deky či vyhrievanie ľudí na terasy nepriláka. Už teraz ich je menej

Skoré stmievanie a blížiaca sa zima spôsobujú menej ľudí na terasách reštaurácií. „Vyhrievacie hríby či deky nebudú stačiť, navyše, teplo sa nebude dať na terasách udržiavať a na konci dňa by sa mohlo stať, že prevádzky viac "prekúria“, ako zarobia,“ hovorí pre denník Pravda Magdaléna Koreny, hovorkyňa iniciatívy Pomoc pre gastro.

Reštaurácie, ale aj kaviarne bojujú o prežitie, no čakajú, že sa im dostane pomoci. „Máme informácie, že gastro podniky sú na pokraji krachu, hoci sa z peňazí ministerstva hospodárstva kvôli tomu, že neboli dobre nastavené pravidlá, nevyčerpalo ani 15 percent,“ povedala Koreny. Prevádzky majú problémy aj s nájomným, lebo viaceré sa nevedeli dohodnúť s prenajímateľom na zľave z nájomného.

„V tejto situácii, keď majitelia prevádzok stále nemôžu privítať hostí v interiéroch svojich podnikov, je každý príjem mimoriadne dôležitý,“ hovorí Koreny. Terasy, rozvoz jedla či jedlo cez okienko nedokáže nahradiť prevádzkam ich straty.

„Každý podnik robí všetko preto, aby teraz tú svoju terasu pre hostí nejako sprístupnil, ak má na to ešte prostriedky navyše,“ hovorí Koreny. Niektoré reštaurácie si tak zapožičali stany, vyhrievacie hríby, investovali do vonkajšieho itinerára. „Zimu prežijú hlavne tí podnikatelia v gastre, ktorí sa majú v rámci svojich podnikov o koho oprieť,“ dodala Koreny.

Rozvoz tržby nespraví

„Naša prevádzka je zatvorená od 19.októbra, pretože formou donáškovej služby, ktorú sme zaviedli v prvej vlne s dennou tržbou 200 eur, sa nám to vôbec neoplatí,“ hovorí Henrieta Karabáš z Reštaurácie karczma Mlyn z Košíc. Za rozvoz si kuriérska spoločnosť berie 30 percent, dodáva. Započítať k tomu treba aj náklady na elektrinu, plyn, nákup surovín, ktoré vyjdú na viac ako tržby z donášky.

Karabáš terasu ani neotvárala. Jej reštaurácia je v centre Košíc, kde tamojší pamiatkový úrad takúto možnosť nedovoľuje. „Po čakaní na ministerstvo hospodárstva a zverejnenie výzvy na poskytnutie dotácie v druhej vlne sme museli na výzvy prenajímateľa uhradiť celý nájom za október,“ dodala Karabáš.

„Naša prevádzka disponuje vonkajšou terasou, ktorú sme aspoň sčasti „zateplili“ ochrannou fóliou a dali sme tam tri ohrievače,“ hovorí Jana Muránska, majiteľka reštaurácie Letná Záhradka v Krásnej nad Hornádom. Práve terasa drží Muránskej podnik ako-tak nad vodou – o ziskoch sa však hovoriť nedá ani zďaleka. Nejde len o tržby, ale aj o platy zamestnancov, ktorých si chce majiteľka udržať. Je potrebné si uvedomiť, pripomína Muránska, že aj podnikatelia v gastrosektore napĺňajú štátny rozpočet.

© Autorské práva vyhradené

44 debata chyba
Viac na túto tému: #ÚVZ #reštaurácie a pohostinstvá #gastro podniky #gastro