Jeseň hotelierom nepriala. Počet hostí klesol o tretinu

Po o čosi lepších letných mesiacoch zmrazil nádeje na rozbeh hotelom september. Počet návštevníkov padol medziročne o 35,1 percenta. Naposledy bol počet hostí takýto slabý pred piatimi rokmi. Ukázali to údaje Štatistického úradu. Domáci turisti jednoducho nevedeli vykryť stratu turistov z cudziny. Ich počty sa oproti minulému roku znížili až o dve tretiny. Najviac to pocítili mestské hotely.

25.11.2020 06:00
debata (3)
infacik

Tržby v mestských hoteloch Grand Hotel River Park, Sheraton, Crowne Plaza a v košickom hoteli DoubleTree by Hilton klesli medziročne od apríla do konca októbra o 92 percent. Ide teda o medziročný pokles 17,8 milióna eur. „Počas tohto obdobia nám klesol počet zamestnancov o 150, čo predstavuje jednu tretinu všetkých našich ľudí,“ hovorí pre denník Pravda Branislav Babík, predseda predstavenstva Best Hotel Properties. Niektorým skončili pracovné zmluvy, niektorí nepristúpili na nové podmienky a našli si inú prácu, dodal.

O niečo lepšie sa darilo ubytovacím zariadeniam v Žilinskom a Prešovskom kraji. Niet sa čo čudovať – Liptov, Terchová, Orava či Tatry tradične lákajú. A zafungovali aj teraz.

Nádej vo výške sto miliónov

„Štátnu pomoc v turizme využijeme, prichádza však kriticky neskoro,“ hovorí Babík o pomoci z dielne ministerstva dopravy. To pre cestovný ruch vyčlenilo 100 miliónov eur na tri roky. Rozdeľovať sa má žiadateľom podľa výšky prepadu tržieb oproti minulému roku.

„Od začiatku neexistujú jasné pravidlá a termíny, komunikáciu zo strany štátu považujeme za katastrofálnu,“ hovorí Babík. Chýba mu i presne napísaná metodika výpočtu podpory pri poklese tržieb na stránke rezortu dopravy. Je tak podľa neho nemožné si vôbec vypočítať výšku podpory a krytie finančných nákladov. V decembri budú musieť okrem toho zaplatiť hotelieri aj odložené sociálne odvody. „Očakávali by sme od štátu, že v súčasnej situácii budú jednoducho odpustené,“ dodal Babík.

O pomoc má podľa prieskumu Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska záujem až 90 percent prevádzkovateľov. „Navyše táto pomoc sa bude vyplácať spätne za obdobie od apríla,“ pripomína generálny manažér asociácie Marek Harbuľák. Je to podľa neho riešenie pre podniky, ktorým chýba hotovosť.

Ľudia bez práce

Počas mesiacov január, február, júl, august, september mal tatranský hotel Lomnica pomerne vysokú obsadenosť. „Ostatné mesiace sa hýbali buď na nule tržieb, alebo na minimálnych číslach,“ hovorí jeho riaditeľka Zuzana Semanová. Aj ona chce žiadať o pomoc od ministerstva dopravy. Nakoľko však hotelu Lomnica pomôže, je otázne. Po prvej vlne museli totiž prepustiť tretinu zamestnancov. „Pokiaľ bude pandémia pokračovať, opäť sa nevyhneme prepúšťaniu,“ dodala Semanová.

V trenčianskom hoteli Elizabeth už prišli o prácu ľudia aj v druhej vlne. Nateraz prepustili sedem ľudí – aj z manažmentu. „Aktuálna situácia je zlá, no veríme že sa čoskoro vráti do hotela život,“ hovorí jeho riaditeľ Dušan Hrúza. Do konca roka však zlepšenie neočakáva. Zlepšiť by to mohlo uvoľnenie opatrení v budúcom roku, no i tak to nebude stopercentné, dodáva Hrúza. Aj on chce požiadať o pomoc od štátu – tržby sa hotelu prepadli o 80 až 90 percent. O hostí bojoval trenčiansky hotel aj znížením cien. Jednolôžková izba tak po novom stojí namiesto 109 eur len 69 eur na noc, dvojlôžková 79 eur namiesto pôvodných 119 eur.

Kameň úrazu? Komunikácia

Hoci minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) cestovný ruch rieši, hotelieri sú stále nespokojní. Generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Marek Harbuľák vidí problém v komunikácií smerom k brandži, ale i verejnosti. „Podľa môjho názoru podceňujú dosahy, ktoré sú na toto odvetvie výrazne iné ako napríklad v priemysle či obchode,“ hovorí.

Je azda podľa Harbuľáka komfortnejšie sledovať a reagovať na požiadavky štyroch veľkých automobiliek ako reagovať na sektor, v ktorom podnikajú tisíce malých a stredných podnikov. Okrem toho pomoc, čo funguje pre priemysel, nemusí fungovať pre služby. „Plošné riešenia spojené s poklesom dopytu v priemysle nemôžu byť dostatočné pre služby, kde došlo k výpadku tržieb aj o 60 percent a viac,“ dodáva Haburľák.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #cestovný ruch #hotely