Slovenský trh s automobilmi sa v októbri opäť výrazne prepadol

Z pohľadu poklesu registrácii nových áut medzi dvoma po sebe idúcimi mesiacmi ide v októbri o vôbec najstrmší prepad predaja v tomto roku. Taký sme nezaznamenali dokonca ani medzi februárom a marcom, keď naplno prepukla prvá vlna koronakrízy.

14.10.2020 06:00
predaj-aut-2015-clanok W Foto:
Oproti rovnakému mesiacu v uplynulom roku poklesol na Slovensku predaj nových áut takmer o tretinu.
debata (2)

Slovenský automobilový trh v októbri opäť poklesol. Zaregistrovalo sa u nás 6 694 nových osobných automobilov, čo je medziročný pokles o vyše 29 %. Ide o takmer rovnaký pokles, aký nastal v auguste a za posledných 12 mesiacov ide vôbec o piaty najhorší výsledok.

Ten navyše nastal po krátkom, avšak výraznom septembrovom vzostupe, keď sa ekonomika nadýchla a predaj áut sa medziročne zvýšil takmer o 31 percent. Z tohto uhla pohľadu a pri porovnaní rozdielov medzi dvomi po sebe idúcimi mesiacmi predaj áut v októbri zaznamenal v tomto roku vôbec najstrmší prepad.

Prehľa registrácii nových automobilov za... Foto: ZAP SR
predaj Prehľa registrácii nových automobilov za posledných 12 mesiacov.

Z pohľadu absolútnych čísiel bola situácia dramatickejšia len počas prvej vlny koronakrízy, spojenej s masívnym lockdownom a dočasným prerušením výroby v automobilkách­.Vtedy sa na Slovensku prepadol predaj nových áut o 45 až 62 percent.

V októbri bola najväčším bestsellerom Fabia v oboch karosárskych prevedeniach, tretie miesto patrilo Renaultu Clio. Zaujímavé je, že do prvej desiatky sa dostali len mladoboleslavské modely a tri francúzske autá. Popri Cliu ešte Citroën C3 a s prižmúrením oka môžeme za francúzsku považovať aj Daciu Duster. Obe Fabie dominujú aj keď sa pozrieme na najnovší rebríček predaja za prvých desať mesiacov. Do prvej päťky sa ešte dostali Scala, Kamiq a Hyundai Tucson.

Koronakríza zatiaľ nijak nemení ani palivové preferencie vodičov. Takmer 60 percent z nich volí benzínové motory, 25 percent naftové. Záujem o elektromobily je aj naďalej veľmi malý, pohybuje sa pod hranicou 1,2 percenta.

Predaj malých úžitkových automobilov medziročne poklesol temer o polovicu. Zaregistrovalo sa ich len 490. Najsilnejšou značkou bol FIAT s 26 percentným podielom na trhu. Po ňom nasledovala dvojica francúzskych značiek Citroën a Peugeot.

Pokles bol aj v rámci nákladných automobilov do 12 ton. Zaregistrovalo sa ich v októbri osem, pričom pred rokom ich bolo 25. Najobľúbenejšou značkou v tejto kategórii bol Renault. V kategórii nákladných automobilov nad 12 ton to bol pokles o 38 % na 124 vozidiel. V októbri stúpol iba predaj autobusov z 35 na 38, väčšina z nich bola značky Iveco.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #ZAP SR #koronakríza