Doležal chystá nový zákon o verejnej doprave. Budú o cenách lístkov rozhodovať župy?

Od podlahy chce zmeniť šéf rezortu dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) fungovanie železníc i autobusových liniek. Jeho ľudia už pracujú na novom zákone o verejnej doprave.

22.11.2020 19:00
nakladne auta, kamiony, dialnica, doprava Foto: , ,
debata (4)

„Chceme posilniť kompetencie objednávateľov dopravy. Pokiaľ bude dopravca platený len za osobokilometre a cestovné bude príjmom objednávateľa, tak ceny prepravy bude určovať výhradne kraj,“ hovorí štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť. Podľa neho sa tým odstráni súčasný nedostatok v zákone o cestnej doprave. Pri nastavovaní ceny bude totiž zohľadnené to, do akej miery bude dopravca znášať podnikateľské riziko.

Ministerstvo dopravy zriadilo kvôli chystaným zmenám aj nový odbor stratégie dopravy. Ten má na starosti zjednotenie taríf a prepojenie jednotlivých lokálnych integrovaných dopravných systémov. Po novom by tak mohli ľudia cestovať na jeden lístok z východu na západ krajiny. A to bez ohľadu na to, koľkokrát musia prestupovať a aké druhy dopravy využijú. Jednoducho povedané, či idú po ceste, koľajach alebo aj vode.

Ďalšou zmenou je možnosť, aby objednávatelia mohli založiť obchodné spoločnosti, ktoré by dozerali na dopravné systémy. Tiež by mohli – v mimoriadnej situácii, riešiť dopravnú obslužnosť priamym zadaním.

Von z áut!

Jednou z priorít vlády je dostať viac ľudí z áut do vlakov i autobusov. Inak povedané – posilniť verejnú a hlavne integrovanú dopravu. Aj to si sľubuje ministerstvo dopravy od nového zákona.

„Verejná doprava funguje v súčasnosti neefektívne. V jednotlivých krajoch idú napríklad jedným smerom v rovnakom čase vlak aj autobusy,“ hovorí Kmeť. Podľa neho by mal pripravovaný zákon zladiť jednotlivé módy dopravy a vytvoriť efektívny systém aj na základe konkrétnych dát z Národného plánu dopravnej obslužnosti.

Tento plán je ďalšou pripravovanou novinkou. Ministerstvo na jeho vytvorenie zriadi koordinačný orgán pre verejnú dopravu. Vyriešiť má vytvorenie funkčného prepojenia železničnej dopravy s tou autobusovou a mestskou.

Žiadne štrajky

Podľa ministerstva by sa aj preto mala prímestská doprava objednávať pre menšie celky a u viacerých dopravcov. Tým sa zabráni tomu, aby trh v tej-ktorej župe ovládol jeden prepravca. Ten totiž môže tlačiť pri cenotvorbe na objednávateľov – teda hlavne na samosprávne kraje. Výsledkom sú potom vyššie odplaty za dopravné služby.

Vo výnimočných situáciách by mal objednávateľ možnosť prevádzkovateľovi nariadiť, aby svoje služby poskytoval cez príkaz či rozhodnutie dopravného správneho orgánu. Využívať by to župy mohli v situáciách, keď sú v časovej tiesni. Napríklad, keď sa končí existujúca zmluva a nová ešte nie je vysúťažená. Dopravcovia by tak museli fungovať, až kým sa nenájde riešenie. „Musíme nastaviť zdravý vzťah medzi vyššími územnými celkami a dopravcami tak, aby občania už nikdy neboli rukojemníkmi v ich prípadných sporoch,“ hovorí Kmeť. Nemala by sa tak už zopakovať banskobystrická kríza zo začiatku tohto roka. Banskobystrický kraj sa vtedy nedokázal dohodnúť s autobusovým dopravcom SAD Zvolen, ktorý dočasne neprevádzkoval prímestskú dopravu.

Rok vlakov

Európska komisia vyhlásila rok 2021 za Európsky rok železníc a podľa ministerstva dopravy by sa práve vlaková doprava mala stať nosným pilierom integrovanej dopravy. Jej výhodou je rýchlosť, ekologickosť a v neposlednom rade odbremeňuje preťažené cesty. Aj preto sa pre budúci rok už teraz plánujú prvé dve veľké investície, spolu za vyše 400 miliónov eur. Ide o modernizáciu železničného uzla Žilina, ktorá bude stáť približne 320 miliónov eur, a za 110 miliónov sa obnoví trať medzi Prievidzou a Nitrou. Modernizácia čaká už v dohľadnej dobe aj ďalšie trate, napríklad medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou s Českom alebo trať Poprad – Lučivná. „To, že železnice by mali byť prioritou, znamená, že práve na ne treba naviazať ostatné módy dopravy. V praxi to znamená, že práve tam, kde občania nemôžu využiť vlak, by vyššie územné celky objednali autobusovú dopravu v dostatočnej frekvencii,“ vysvetľuje štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #zákon #doprava