Daň za kamióny pôjde dole

Vo štvrtok parlamentom prešla zmena v daniach z motorových vozidiel. Tá zavádza výrazne výhodnejšie sadzby pre autobusy i nákladiaky.

07.11.2020 06:00
kolóna, autá, cesta, kamión Foto: ,
Prepravcovia zníženie dane jednoznačne privítali, problémom pre nich zostáva výška mýta.
debata (2)

Už začiatkom tohto roku kamióny blokovali slovenské cesty, jedným z hlavných dôvodov štrajku bolo vysoké daňové zaťaženie dopravcov. To ich znevýhodňovalo oproti zahraničnej konkurencii. Tým dňom je však koniec. Vo štvrtok parlamentom prešla zmena v daniach z motorových vozidiel. Tá zavádza výhodnejšie sadzby pre autobusy i nákladiaky.

Prijaté úpravy daní už tento rok ušetria dopravcom takmer 30 miliónov eur. Zavádzajú sa totiž nové výhodnejšie percentuálne zníženia ročnej sadzby dane pre všetky autobusy a nákladné vozidlá a odstráni sa komplikované „párovanie“ vozidiel ťahač a náves v jazdnej súprave tak, že pre ne bude bude platiť vždy nižšia ročná sadzba dane, než do akej by patrili podľa najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti alebo celkovej hmotnosti uvedenej v doklade vozidla.

Znížením tejto dane sme sa konečne po rokoch priblížili k európskemu priemeru. Stálo to tri roky výsmechu do očí dopravcov za vlády strany Smer, zavádzania, odbíjania a výhovoriek.
Stanislav Skala, UNAS

„Nové percentuálne zvýhodnenia ročných sadzieb daní sa pohybujú v rozmedzí od 50 do 10 percent vzhľadom na vek vozidla a sú uplatňované od prvého zaradenia vozidla do evidencie vozidiel do 156 kalendárnych mesiacov veku vozidla,“ spresňuje rezort financií v dôvodovej správe. Po uplynutí tejto doby sa nebude sadzba dane ďalej upravovať. Všetky návesy a prívesy nad 10 ton by mali po novom podliehať zníženiu ročnej sadzby dane o 60 percent bez ohľadu na vek vozidla.

"Nová úprava dane z motorových vozidiel je základom zlepšovania podmienok pre cestnú dopravu, kde dopravcov trápi ešte riešenie zliav z elektronického mýta a daňovo-odvodové zaťaženie práce na Slovensku“ hovorí Pavol Piešťanský, viceprezident združenia ČESMAD Slovakia.

Podľa neho ide o jeden z kľúčových zákonov, ktorý rozhoduje, ako dobre sa bude dopravcom v ďalšom období podnikať. Vyzdvihuje na ňom najmä sprehľadnenie spôsobu výpočtu dane a jeho uplatnenie už za zdaňovacie obdobie roku 2020. To totiž dopravcom pomôže zmierniť dosahy opatrení v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) toto rozhodnutie tiež víta. "Znížením tejto dane sme sa konečne po rokoch priblížili k európskemu priemeru. Stálo to tri roky výsmechu do očí dopravcov za vlády strany Smer, zavádzania, odbíjania a výhovoriek,“ hovorí Stanislav Skala z UNAS.

Situácia sa podľa neho otočila po januárovom štrajku. Skala dodáva, že by bolo veľkou chybou kompenzovať dnešné čiastkové zníženie dane z motorových vozidiel prípadným zavedením nových spoplatnených úsekov ciest nižšej ako diaľničnej kategórie. Podľa neho tento krok opätovne zvýši náklady dopravcov o 10 až 15 percent.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #daň z motorových vozidiel #minister dopravy #dopravcovia