Dopravcovia hrozia štrajkom. Nie sú spokojní so zmenami v mýte

Bez reakcie zostávajú ponosy dopravných firiem. Tým sa nepozdáva chystané spoplatnenie ciest I. triedy v mestách a obciach. Platiť by po novom mali aj za úseky súbežné s diaľnicami. Hnevá ich aj ignorancia zo strany ministerstva dopravy. "Už takmer tri mesiace s nami nikto nekomunikuje, naše pripomienky k pripravovaným zmenám v mýtnom systéme nikoho nezaujímajú,“ tvrdí Stanislav Skala, šéf Únie autodopravcov Slovenska (UNAS). Ak sa nič nezmení, dopravcovia vyjdú v januári do ulíc.

02.11.2020 06:00
debata (5)

Rezort dopravy uviedol, že posledné stretnutie so združením na tému mýta sa naozaj uskutočnilo ešte začiatkom júla. No približne pred mesiacom sa ministerstvo so združením stretlo na pôde Národnej diaľničnej spoločnosti. Práve vtedy sa hovorilo o poskytovaní zliav z mýta, tvrdí rezort dopravy. Dopravcovia v tejto veci s ministerstvom nevedia nájsť spoločnú reč. To pripravuje novú vyhlášku, ktorej súčasťou je preklasifikácia približne 559 km už spoplatnených úsekov ciest I. triedy do kategórie s vyššou, resp. nenulovou sadzbou mýta. Ide o cesty súbežné s diaľnicami a o intravilány. To je pre dopravcov neprijateľné.

Komplikovaná matematika

Mýto, respektíve jeho výška, je pomerne komplikovane vyrátavané. Závisí totiž nielen od dĺžky trasy, ale aj od veľkosti nákladného vozidla. Priemerne možno hovoriť o sume 18 centov za kilometer.

Napríklad na rušnej trase medzi Košicami a Prešovom, čo je diaľničný úsek s dĺžkou necelých 21 kilometrov, zaplatí kamionista s vozidlom ťažším ako 12 ton pri každej jazde 3,995 eura bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Ak sa rozhodne ísť po ceste prvej triedy súbežnej s diaľnicou, prejde v podstate úplne rovnakú vzdialenosť. Spoplatnených je však na tejto trase len necelých 12 kilometrov. Na mýte tak zaplatí 2,446 eura bez DPH.

Obchádzkou však ušetrí na každej jazde 1,55 eura. Málo – veľa? Na prvý pohľad malá suma, no treba rátať s tým, že po najexponovanejších slovenských diaľničných úsekoch prejdú ročne aj tri milióny kamiónov. V takom prípade to už rozhodne málo nie je.

V reči absolútnych čísiel to značí, že dopravcom sa zvýšia náklady o 10 až 15 percent. Pričom výber mýta na Slovensku stúpne – po odrátaní nákladov – približne o 13 miliónov eur ročne. Z vybranej sumy ide podľa Skalu teraz správcovi mýta polovica, čo je pre dopravcov neakceptovateľné. "Neplatíme za mýtny systém preto, aby sme plnili vačky súkromnej spoločnosti SkyToll, ale na obnovu infraštruktúry,“ hovorí.

Už žiadne zmeny

"V súčasnom netransparentnom systéme výberu mýta sa už nemajú robiť žiadne zmeny,“ hovorí Skala. Tvrdí, že únia je podľa neho pripravená rokovať o novom systéme. "Nemáme problém sadnúť si za spoločný stôl, ale tieto zmeny musia byť až súčasťou pripravovaného nového systému na výber mýta,“ dodáva Skala. Podľa neho majú dopravcovia dve zásadné podmienky, ktoré môžu prípadný štrajk odvrátiť. Prvou je, že poplatok správcovi mýta musí byť v rozmedzí od 7 do 12 percent, tak ako v niektorých okolitých krajinách. Druhou, že o zmenách v spoplatnení ciest I. a prípadne aj II. triedy sa bude rokovať aj s nimi a nezavedú sa ad hoc vyhláškou v súčasnom systéme.

Spoplatnenie ciest I. triedy sa má podľa ministerstva dopravy týkať úsekov, kde bola doteraz nulová sadzba. Ako príklad uvádza rezort práve spomínanú cestu I. triedy medzi Prešovom a Košicami, ktorá je súbežná s diaľnicou D1. "V intravilánoch obcí na tejto ceste I. triedy bola nulová sadzba, niektorí nákladní dopravcovia ju teda využívali namiesto spoplatnenej diaľnice. Čím ale dochádzalo k zahlcovaniu obcí dopravou a degradácii tejto cesty,“ vysvetľuje ministerstvo dopravy. Tomu má zabrániť chystaná zmena od januára budúceho roka, dodáva.

Bude sa platiť aj za cesty druhej triedy?

Dopravcom nevonia ani experiment so spoplatnením ciest druhej triedy v trnavskej župe. Tá totiž vybrala v spolupráci s ministerstvom dopravy a Národnou diaľničnou spoločnosťou 16 úsekov ciest II. triedy, ktoré by mohli byť spoplatnené. A to už na budúci rok.

Podľa trnavského župana Jozefa Viskupiča boli do pilotného projektu vybrané cesty paralelné s cestami prvej triedy, rýchlostnými cestami a diaľnicami. Práve tie totiž nákladiaky využívajú ako obchádzkové trasy spoplatnených úsekov. Do zoznamu podľa Viskupiča kraj nezaradil krátke úseky, ktoré využívajú predovšetkým lokálni dopravcovia.

Tento projekt sa nepozdáva ani jednému zo zástupcov organizácií dopravcov. Svorne tvrdia, že náklady naň budú vyššie ako suma získaná výberom mýta.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Mýto #autodopravcovia