Ľudia sa vrhli na on-line nákupy. Letia webkamery, rúška aj kuchynské roboty

Zavreté obchody prilákali ľudí opäť na internet. Pri niektorých tovaroch vyskočil predaj aj o tisícky percent. Opakuje sa tak scenár z jari, keď pandémia odštartovala boom on-line nákupov.

29.10.2020 06:00
debata

Nápor ľudí potvrdil internetový portál Alza.sk. Od začiatku októbra evidujú oproti minulému roku návštevnosť vyššiu o 30 percent. Za posledné dva týždne je to medziročne až o polovicu viac.

"Rodiny sa vybavujú na dištančnú výučbu a prácu z domova. Rastie záujem hlavne o počítačové vybavenie,“ povedal pre denník Pravda podpredseda predstavenstva Alza Petr Bena. Za posledné dva týždne predali viac webkamier ako za celý minulý rok. Predaj notebookov je podľa Benu rovnaký ako pred Vianocami. V kurze je stále aj športové vybavenie, hry či čítačky kníh.

"Prevádzka na našom webe v posledných dvoch týždňoch opäť veľmi rastie a blíži sa k jarným maximám,“ hovorí pre denník Pravda Pavla Hobíková, hovorkyňa Mall Group. Očakáva, že návštevnosť ešte porastie. Aj tu stúpa záujem najmä o sortiment spojený s prácou z domu. Aktuálny predaj webkamier prekonal nákup z jari. „Záujem tiež stále pretrváva pri slúchadlách, LCD monitoroch a tlačiarňach,“ dodáva Hobíková. Ľudia však podľa nej vyhľadávajú aj rúška, respirátory a dezinfekčné prostriedky rovno v niekoľkých kusoch. Do popredia ide aj sortiment na varenie, ako sú multifunkčné hrnce či kuchynské roboty. „O 560 percent vyskočili predaje bežeckých trenažérov,“ hovorí Hobíková. Až o 2 200 percent vzrástol nákup fitnesových pomôcok.

V ohrození je však podľa Hobíkovej predaj notebookov. Pandémia totiž ohrozuje ázijskú produkciu, môže tak dôjsť k výpadku niektorých modelov či sortimentu. Najväčší záujem je o notebooky od 750 eur.

Káva, ryža, strukoviny

"Na Alza.sk je tak teraz možné objednávať konzervované potraviny, cestoviny, múky a zmesi na pečenie, ryžu, strukoviny alebo nápoje,“ hovorí Bena. Prvotne pritom portál predaj potravín neplánoval. Počas prvej vlny pandémie ho vyskúšali v Česku, kde sa osvedčil.

Trvanlivé potraviny ponúka spoločnosť Mall Group na Slovensku od marca. "K najpredávanejším produktom patrí v súčasnosti zrnková káva, víno a bezlepkové potraviny,“ dodáva Hobíková. O 180 percent sa zvýšil záujem o kúpu tabliet do umývačky riadu oproti minulému roku. „O 120 percent vzrástol tiež medziročne záujem o detskú výživu, keď zákazníci najviac zaobstarávajú detské mlieka a plienky,“ dodáva.

Kuriéri fungujú

Spoločnosť Mall Group necháva svoje predajné miesta otvorené. Objednávky tiež doručujú bezpečne do samoobslužných Mall Boxov či bezkontaktne až priamo domov. "Na základe skúsenosti z jari máme naprieč firmou vypracované epidemiologické plány, ktoré sme pripravení v prípade potreby spustiť,“ priblížila Hobíková.

Terajšia situácia by sa nemala dotknúť ani objednávok v eshope Alzy. Zásoby sú podľa Benu historicky najväčšie. Svoje skladové kapacity totiž navýšili o 39 percent. "Objednávky zákazníkov bezpečne doručujeme napríklad do Alza Boxov, ktoré predstavujú najpohodlnejšiu a najbezpečnejšiu formu doručenia,“ vysvetľuje Bena.

Internet nenahradí tradičný nákup

Niektoré predajne pre aktuálne protipandemické opatrenia radšej zatvorili svoje prevádzky, niektoré prešli na predaj "aspoň“ cez internet. Najlepšie sú na tom tie, čo majú kombináciu kamenného a on-line predaja, vysvetľuje analytička spoločnosti Wood & Company Eva Sadovská. "On-line obchody nedokážu nahradiť kamenné predajne,“ hovorí. Spotrebitelia totiž často pri nakupovaní potrebujú poradiť, či si tovar chytiť. Niekedy jednoducho nestačí len vidieť fotografiu či prečítať si recenziu o produkte. "Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka,“ hovorí Sadovská. Počas štvrtého kvartálu tržby maloobchodu predstavujú až 27 percent z ich celoročných tržieb.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #eshop #online nakupovanie