Petržalka už rok parkuje po svojom. Kedy spustí Vallo celobratislavské parkovanie?

V Petržalke je registrovaných takmer 39 tisíc áut, na jedno parkovacie miesto pripadá 2,25 auta. Preto mestská časť plánuje ďalšie rozširovanie rezidentského parkovania, označovať sa bude aj pozdĺžne státie na chodníkoch.

, 27.10.2020 16:05
parkovanie, parkovacia politika, petrzalka, Foto: ,
Bratislavská Petržalke vyhodnotila prvý rok fungovania vlastného parkovacieho systému.
debata (8)

Petržalka ako jedna z prvých mestských častí v Bratislave zaviedla komplexný parkovací systém. "Do systému sa nám doteraz prihlásilo 35 490 rezidentov, z toho je 63 percent mužov a 37 percent žien,” povedal starosta Petržalky Ján Hrčko. Podľa neho zavedenie systému spôsobilo, že z Petržalky "zmizlo” približne dvetisíc áut.

Ukázalo to porovnácie sčítanie áut. Zatiaľ čo v septembri 2019 ich na sídliskách Dvory, Lúky a Háje, kde žije približne 98 percent obyvateľov Petržalky, narátali 33-tisíc áut, teraz to bolo len 31-tisíc. Výsledok do určitej miery mohla skresliť mierne obmedzená mobilita, súvisiaca a s pandémiou koronavírusu.

Petržalka má podľa údajov z roku 2014 len 26... Foto: TASR
parkovanie, parkovacia politika Petržalka má podľa údajov z roku 2014 len 26 tisíc parkovacích miest, áut je tam však registrovaných 39 tisíc.

A ako to vyzerá s pripojením sa k jednotnej mestskej parkovacej politike? Tú ohlásil primátor Bratislavy Matúš Vallo ešte v januári 2019. Spustiť ju chcel pôvodne ešte vlani. "Posun termínu zavedenia jednotnej parkovacej politiky priniesla do oblasti parkovacej politiky koronakríza, ktorá spôsobila zníženie finančných príjmov mesta, odsunutie modernizácie MHD a ďalších investícií, ktoré majú podporiť zavedenie parkovacej politiky,” vysvetľuje hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová.

Parkovacia politika bude

Podľa Rajčanová súčasná neistá situácia zabrzdila mnohé zo zložitých procesov v príprave na zavedenie jednotnej parkovacej politiky. Jedným z takých je aj vyhlásené verejné obstarávanie na služby IT modulov parkovacieho systému ParkSys, pri ktorom sa mesto bude musieť vysporiadať so vznesenými námietkami.

Bratislava však na jednotnú parkovaciu politiku nerezignovala. V spolupráci s mestskými časťami na príprave parkovacej politiky naďalej intenzívne pokračuje. S Ružinovom mesto rieši pilotné zóny regulovaného parkovania na Nivách, v Novom Meste sa už vyznačuje zóna Tehelné Pole, kde bude čoskoro spustená regulácia.

V ďalších mestských častiach sa chystajú dopravné prieskumy a analýzy statickej dopravy. Tiež sa pripravuje skoré oživenie mestskej parkovacej firmy, ktorá okrem prevádzkovania odťahov bude spravovať aj mestské garáže a kontrolovať parkovaciu politiku.

Petržalka ide príkladom

Celkovo Petržalka hodnotí prvý rok prevádzkovania parkovacieho systému pozitívne. Plánuje ho ďalej rozvíjať a zvyšovať počet rezidentských miest. Pravdepodobne na jar budúceho roku ich začne vyznačovať aj pri pozdĺžnom státí na chodníkoch. Práve to býva najkomplikova­nejšie.

Aké pravidlá platia pre nepetržalčanov?

Nepetržalčania, ktorí sa rozhodnú využívať mobilnú aplikáciu URBI Parkovanie Petržalka majú po registrácii a prihlásení vozidla na parkovanie (označenie parkovacieho boxu v mape aplikácie) bezplatné v dňoch pondelok až štvrtok v čase od 8:00 do 18:00 a od piatka 8:00 do nedele 18:00. Parkovanie v inom čase, alebo bez aplikácie je pre návštevníkov spoplatnené sumou 1euro za každú začatú hodinu, pričom je potrebné platbu vykonať vopred cez SMS alebo pomocou parkovacieho lístka. Parkovací lístok je možné zakúpiť na recepcii v Technopole alebo na vybraných čerpacích staniciach Slovnaft v Petržalke.

"Za rok od spustenia sa nám podarilo optimalizovať parkovací systém tak, že aktuálne sa ním inšpirujú aj ďalšie mestské časti. Pokiaľ ide o zavedenie jednotnej celomestskej parkovacej politiky, tak do konca tohto volebného obdobia sa ju podľa mňa zaviesť nepodarí,” hovorí Jozef Vydra, dopravný expert a petržalský miestny poslanec.

Podľa neho sa nepodarí ukončiť verejné obstarávania, ktoré magistrát spustil. Evidujú k nim totiž 190 otázok a dve vážne námietky. “Spustiť mestskú parkovaciu politiku pár mesiacov pred komunálnymi voľbami, pripadajúcimi na rok 2022, by asi nebol dobrý nápad, navyše ju treba premyslieť,” dopĺňa Jozef Vydra. Podľa neho by bolo ideálnym riešením, ak by celomestská parkovacia politika obsahovala len niekoľko základných a záväzných všeobecných princípov a jednotlivé mestské časti by si ju mohli upraviť a doladiť so zohľadnením vlastných špecifík.

Rezidenti a cezpoľní

To sú čísla z praxe, "papierovo” je však v Petržalke registrovaných 38 900 áut, opakované nočné sčítania však ukázali, že v tejto mestskej časti ich v noci opakovane parkuje aj vyše 43 tisíc (vrátane miest na chodníkoch a nevyznačených parkovacích miest), pričom mestská časť má k dispozícii 26 tisíc oficiálnych parkovacích miest (údaj z roku 2014).

Z nich je vyše 17 300 "modrých” – teda vyhradených pre obyvateľov. Podľa Ivana Lučaniča, koordinátora petržalskej parkovacej politiky je to zlá situácia, pretože na jedno parkovacie miesto pripadá 2,25 auta.

Zavedenie parkovacieho systému spôsobilo, že časť obyvateľov svoje autá prehlásila – v Petržalke sa totiž za posledný rok zvýšil počet parkovaných áut s bratislavským EČV o 4 percentá na celkových 84 percent a o 4 percentá zároveň klesol podiel áut s mimobratislavským EČV, je ich 14 percent. Bez zmeny, na dvojpercentnej hranici, zostal počet áut so zahraničnou značkou.

Infografika ukazuje, aké autá parkujú v... Foto: mestská časť Petržalka
petrzalka parkovanie Infografika ukazuje, aké autá parkujú v Petržalke. Pri roku výroby platí udávané percentuálne rozpätie pre každý rok zvlášť.

Z celkového počtu rezidentov má 81 percent prihlásených jedno auto, nemenovaný petržalský rekordér ich má však v systéme zaregistrovaných trinásť. Aj preto predstavitelia mestskej časti s najväčšou pravdepodobnosťou obmedzia počet registrácii tak, že jedna osoba bude môcť mať registrované maximálne dve autá.

Sčítanie ukázalo aj pár zaujímavostí. Najobľúbenejšou automobilovou značkou Petržalčanov je Škoda (19 percent registrovaných áut), nasleduje VW (11%) a Hyundai (6%). Na benzín jazdí 57 percent registrovaných áut, 40 percent na naftu. Pokiaľ ide o elektromobily, v Petržalke je registrovaných 33 kusov, ich percentuálny podiel na všetkých registráciách je iba 0,085.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Petržalka #parkovacia politika #parkovanie v Bratislave
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy