Slovenská ekonomika stojí a padá na autách. A to nielen z pohľadu štátnej kasy, ale aj zamestnanosti. Čo by prípadná odstávka výroby spravila s naším hospodárstvom? Záleží na rozsahu.
"Úplná odstávka sektora by za každý jeden týždeň znamenala stratu produkcie v hodnote zhruba 190 miliónov eur,” vypočítava analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský. Automobilový priemysel prispieva ročne k tvorbe hrubého domáceho produktu sumou okolo 10 miliárd eur, vysvetľuje analytik. Denne je to teda 27 miliónov eur.

Aktuálnu situáciu zatiaľ automobilky nevidia dramaticky. Hoci pripúšťajú, že dlhšia uzávera ekonomiky s úplným zastavením výroby by skomplikovala situáciu nielen im, ale narušil by sa celý výrobný reťazec v Európe. To by už mohlo mať priame dôsledky na zamestnanosť.
Druhá vlna dodávky dielov neohrozí
"Ďalší komplexný lockdown by mal pre našu spoločnosť, ako aj pre slovenské hospodárstvo, dramatické dopady,” tvrdí hovorkyňa bratislavského Volkswagenu Lucia Kovarovič Makayová. Podľa nej je však automobilka teraz v inej situácii než na jar.
Úplná odstávka sektora by za každý jeden týždeň znamenala stratu produkcie v hodnote zhruba 190 miliónov eur."Martin Vlachynský, analytik inštitútu INESS
V prvej vlne totiž výrazne padol nielen dopyt na trhu s vozidlami, ale ochromené bolo aj zásobovanie dielmi od dodávateľov. Teraz však prebieha výroba plynulo, na základe požiadaviek trhu a bez zásadných obmedzení v dodávateľskej sieti. Preto sa zamestnanci zatiaľ prepúšťania báť nemusia, tvrdia automobilky.
Podobne vidia situáciu aj v nitrianskej fabrike Jaguar Land Rover. "Naši ľudia a ich zdravie sú aj pre nás prioritou. Sme pripravení poskytnúť súčinnosť pri opatreniach a zapojiť do testovania našich zamestnancov priamo v nitrianskom závode, ak k tomu príde,” povedala Miroslava Remenárová, vedúca oddelenia pre firemné záležitosti. Aj ona odmietla, že by aktuálne uvažovali o prepúšťaní. Práve naopak – v októbri pristúpili k zvýšeniu miezd a zaviedli aj ďalšie zamestnanecké benefity.
Potrebujeme informácie
Pokiaľ by však nastal úplný lockdown aj s obmedzením výroby vo fabrikách, bude to podľa hovorcu žilinskej Kie Jána Žgravčáka nielen problém Slovenska. "Zastavenie výroby má značný vplyv na náš hospodársky výsledok. Nielen z pohľadu počtu vyrobených vozidiel, ale aj z hľadiska dôvery zákazníkov,” vysvetľuje. Automobilka totiž vyrába pre viac ako 90 krajín sveta.

Preto je podľa Žgravčáka nutné, aby o takýchto opatreniach vedeli fabriky s maximálnym možným predstihom, aký pandemická situácia umožní. V prípade, ak by predsa len prišlo k obmedzeniu výroby, bude zachovanie zamestnanosti aj pre žilinskú Kiu jednou zo základných priorít.
Celoeurópsky prístup
Podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja je lockdown najúčinnejším prostriedkom, ako zastaviť šírenie vírusu. Aby však fungoval, malo by sa k nemu pristúpiť koordinovane – teda aspoň na úrovni celej Európskej únie.
"Treba urýchlene dohodnúť rovnaký spoločný postup v celej Európe a pripraviť plánovaný trojtýždňový lockdown, ktorý by som prirovnal k celozávodným dovolenkám vo veľkých fabrikách,” vysvetľuje Matej. Tak by podľa neho nešlo o dramatickú situáciu. Podobala by sa totiž na každoročný štvortýždňový lockdown v Taliansku, kde sa v auguste plánovane vypína celá krajina okrem turistického ruchu a poľnohospodárstva, dodáva Matej.