Predaj áut rastie pomaly. Hrozí prepúšťanie?

, 19.10.2020 06:00

Začiatkom leta sa zdalo, že automobilový priemysel je z najhoršieho vonku. Po aprílovom šoku, keď v medziročnom porovnaní klesol predaj áut v Európe až o 80 percent, prišlo pár lepších mesiacov. A čísla sa vracali do normálu. No prišla druhá vlna pandémie a s ňou aj pokles záujmu o autá.

(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)

"Aktuálny nábeh druhej vlny pandémie vo viacerých európskych krajinách má potenciál opätovne okresať aj predaje áut v Európe,” myslí si analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Prepady podľa neho hrozia i v prípade, že nepríde k výraznému sprísňovaniu protipandemických opatrení. A svedčia o tom aj čísla. Za prvých deväť mesiacov roka padol predaj áut v Európe takmer o tretinu.

Po augustovom prepade síce trh v septembri mierne ožil. Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) sa totiž predalo takmer 934-tisíc áut. Medziročne ide o 3,1-percentný nárast. Druhá vlna pandémie však vtedy ešte len naberala na sile, a to, čo spraví s predajmi, sa ukáže až koncom roka.

Okrem toho septembrové oživenie trhu nebolo plošné. V Španielsku medziročne predaje klesli o viac ako desatinu, vo Francúzsku o tri percentá. Naopak, v Taliansku sa záujem o nové vozidlá zvýšil takmer o desať percent, v Nemecku o 8,4 percenta.

Výroba áut pritom na Slovensku tvorí až 37 percent produkcie spracovateľského priemyslu. Aktuálny trend preto neveští pre nás nič dobré. A to aj napriek pozitívnejším odhadom rastu hospodárstva v tomto roku. Septembrová makroprognóza Inštitútu finančnej politiky pri rezorte financií už namiesto júnového prepadu takmer o desatinu, počíta "len“ s poklesom o 6,7 percenta v tomto roku.

Spomalí pandémia zotavovanie slovenskej ekonomiky? Situácia by sa podľa analytika inštitútu INESS Martina Vlachynského nemala vyhrotiť až tak ako na jar. "Neprichádza už k takému tvrdému zatváraniu hraníc ani k celozávodným zastaveniam práce ako na jar, logistické narušenia v dodávateľskom reťazci asi budú preto podstatne menšie,“ hovorí. Výraznejší vplyv na vývoj trhu s autami budú mať iné faktory – ako napríklad stále prísnejšie emisné limity, upozorňuje Vlachynský. Situáciu automobilkám skomplikuje aj to, že tento rok sa končí päťpercentná výnimka na flotilové emisie.

Slovenské automobilky nateraz tiež predpokladajú, že vývoj nebude až taký dramatický ako pri prvej vlne pandémie. "Veríme, že zhoršujúca sa situácia neovplyvní negatívne prevádzku v našom závode a tým aj ekonomickú situáciu obyvateľov celého žilinského regiónu,“ povedal hovorca žilinskej fabriky Kia Motors Slovakia Ján Žgravčák. Dopyt po modeloch Kia Ceed a Sportage vyrábaných v žilinskom závode sa podľa neho normalizuje. Automobilka doteraz pre koronakrízu neprepustila ani jedného zamestnanca, dodáva Žgravčák – prioritou Kie je totiž udržať kvalifikovaných ľudí. Žilinskej fabrike s tým pomohli aj opatrenia vlády, najmä kurzarbeit.

Kvalitných ľudí si držia – zatiaľ

V trnavskej fabrike PSA Slovakia zatiaľ z príchodu druhej vlny koronakrízy nie sú nervózni. Okrem iných tam vyrábajú aktuálne európske auto roku, ktorým je Peugeot 208, a spustili aj výrobu elektromobilov. "Hromadné prepúšťanie pre nás teraz nie je témou,“ povedal riaditeľ vonkajších vzťahov PSA Slovakia Peter Švec. Dopyt po ich modeloch je totiž podľa neho aj napriek kríze nadmieru vysoký. "Objednávok máme dostatok do konca roka 2020 a necítime ani ohrozenie dodávok dielov,“ dodáva Švec.

Do budúcnosti sa pozerajú s miernym optimizmom aj v Nitre. Aktuálne riešia v závode Jaguar Land Rover skôr nábor nových ľudí ako prepúšťanie. "Náš závod zamestnáva viac ako tritisíc zamestnancov a našou prioritou je pokračovať v udržaní pracovných miest,“ vysvetľuje Miroslava Remenárová, hovorkyňa spoločnosti Jaguar Land Rover Slovakia. V nitrianskom závode zvýšili od októbra hodinové mzdy, a to nie je podľa nej koniec – zamestnanci dostanú aj 13. plat a ostatné benefity.

Nitrianska automobilka monitoruje aj situáciu u svojich dodávateľov, aby bol zabezpečený prísun potrebných dielov, dodáva Remenárová. V Nitre sa vyrába Land Rover Discovery, a najmä úplne nový Defender, ktorý si rýchlo získal celosvetovú popularitu.

Pre bratislavský Volkswagen je tiež prioritou zachovanie zamestnanosti. "Štátna podpora v podobe balíka pomoci pre veľké podniky aj teraz pomáha našej spoločnosti zvládnuť aktuálne krízové obdobie a tiež čiastočne prispela k zachovaniu zamestnanosti,“ povedala hovorkyňa bratislavského Volkswagenu Lucia Kovarovič Makayová. Tvrdí, že je treba, aby sa z dočasného krízového nástroja stalo trvalé riešenie. Takýto návrh sa snaží presadiť aj minister práce Milan Krajniak (Sme rodina).

Beh na dlhú trať

Zotavenie trhu po pandémii bude beh na dlhú trať. "K číslam, aké poznáme z doby pred koronakrízou, by sme sa mohli vrátiť najskôr v roku 2022,“ odhaduje hovorkyňa spoločnosti Škoda Auto Slovensko Lenka Kalafut Lendacká. Táto kríza podľa nej zrejme spôsobí, že firemní zákazníci budú pri nákupe vozidiel viac zvažovať flexibilné formy financovania či parametre ako napríklad zostatková cena vozidla, celkové obstarávacie a prevádzkové náklady. "Na základe celkového vývoja trhu je vidno, že záujem o nové i jazdené vozidlá tu opäť je, bude však výrazne ovplyvnený náladou ľudí a dôverou v ekonomickú situáciu firiem a rodín,“ hovorí Kalafut Lendacká. Domnieva sa, že najväčší útlm zažil predaj vozidiel počas prvých mesiacov pandémie.

"Ďalšiemu oživeniu trhu by pomohli schémy na podporu trhu s vozidlami s nízkymi, prípadne nulovými emisiami, tak ako sa postupne začínajú prijímať v jednotlivých krajinách EÚ,” uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Jozef Pribula. Podľa jeho slov je potrebné s rozvojom vozidiel s alternatívnymi palivami investovať aj do infraštruktúry pre nabíjanie. Očakávať sa dá presun zákazníckych preferencií k alternatívnym pohonom – teda hybridom a elektromobilom. Uvedomuje si to aj ministerstvo hospodárstva, ktoré má v pláne pripraviť na budúci rok novú schému na podporu kúpy elektromobilov. Celková suma určená na túto dotáciu by mala byť vyššia ako tá z konca roku 2019, ktorá sa "rozchytala” za štyri minúty.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#predaje áut #automobilky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku