Bratislavčania sa vracajú do obchodov. Míňajú rovnako ako pred pandémiou

Bratislavčanom sa opäť vracia chuť nakupovať. Aj väčšina z tých, ktorí ešte na začiatku pandémie svoje nákupy obmedzovali, opätovne začína tráviť čas v obchodoch. Podobne je na tom celý Bratislavský kraj, ktorý sa už dlhodobo vyznačuje najväčšou kúpyschopnosťou obyvateľstva.

02.10.2020 11:28 , aktualizované: 13:22
debata (31)

Väčšina domácností, až 72 percent, malo podľa prieskumu spoločností Datmar a Mnforce realizovaného v septembri 2020, v pláne zvýšiť svoje výdavky alebo minúť presne toľko ako minulú jeseň. Naopak, rozhadzovať menej peňazí plánovalo len 28 percent opýtaných. Najmenej sa pritom obmedzujú pri nákupe potravín a predmetov dlhodobej spotreby. Väčšina dokonca míňa rovnako alebo dokonca viac ako minulý rok.

Iná je situácia v súvislosti s návštevami reštaurácií a kaviarní. Takmer polovica Bratislavčanov sa v tomto smere ešte stále obmedzuje. Situácia sa však nedá porovnať s aprílom, kedy až 41 percent opýtaných obmedzilo všetky výdavky vo svojej domácnosti, vrátanie stravovania mimo domu. To však bolo do veľkej miery spôsobené aj faktom, že míňať nebolo kde. Väčšina prevádzok bola totiž zatvorená.

Lepšie ako vlani

Ľudia z Bratislavského kraja nevidia čierno-bielo ani najbližšie mesiace. Podľa septembrového prieskumu až dve tretiny respondentov vnímajú svoju ekonomickú situáciu v nasledujúcom polroku rovnako alebo dokonca lepšie ako v minulosti. Ich zmýšľanie by nemali ovplyvniť ani obmedzenia platné od 1. októbra, ktoré počet zákazníkov v obchode stanovuje na jedného na každých 10 metrov štvorcových. „To môže viesť síce k poklesu návštev v obchodoch, no na druhej strane nákupné košíky spotrebiteľov budú plnšie. Tento trend ale nie je novinkou a je evidovaný od vypuknutia pandémie,“ hovorí analytička Wood&Company Eva Sadovská.

Nákupné centrá sú stále in

Rýchly návrat k nákupom v kamenných obchodoch je pritom podľa Sadovskej pochopiteľný. Ľudia, hlavne v Bratislavskom kraji, ktorý sa vyznačuje veľkým počtom nákupných centier, sú zvyknutí riešiť svoje nákupy osobne. „Tradičné slovenské spotrebiteľské správanie sa vyznačuje nakupovaním v kamenných obchodoch. A ani niekoľko týždňov, kedy boli nákupné centrá zatvorené, nedokázalo úplne zmeniť zvyklosti ľudí,“ hovorí analytička.

Drastickú zmenu neprinieslo ani rozšírenie a skvalitnenie internetového nákupu. Podľa Jana Kubíčka, odborníka z Asociácie nákupných centier, totiž spotribelia potrebujú pri nakupovaní kontakt a ten v online svete chýba. To, že e-commerce neohrozuje retail, potvrdzujú aj dáta z posledných rokov. "Napriek rozmachu nakupovania cez e-shopy rástli tržby retailu o približne šesť až osem percent ročne. Z toho vidieť, že retail a e-shopy si výrazne nekonkurujú. Naopak, vhodne sa dopĺňajú,“ dodáva Kubíček.

Miera úspor dosiahla v 2. štvrťroku rekordnú výšku aj v eurozóne

Šetrilo sa aj v eurozóne. Miera úspor dosiahla v 2. štvrťroku rekordnú výšku, zatiaľ čo miera ich investícií, naopak, klesla na nové minimum. Ukázali to v piatok predbežné údaje štatistického úradu Európskej únie Eurostatu a Európskej centrálnej banky.

Konkrétne miera úspor domácností sa zvýšila na 24,6 percent zo 16,6 percent v prvých troch mesiacoch roka. Miera úspor aj ich nárast sú najvyššie od začiatku týchto štatistík v roku 1999.

A zároveň miera investícií domácností sa znížila na 7,9 percent z 8,9 percent v predchádzajúcom kvartáli. Dosiahla tak najnižšiu hodnotu a tento pokles o 1 percentuálny bod bol najväčší od začiatku série v roku 1999.

Strmé zvýšenie miery úspor domácností sa vysvetľuje prudkým poklesom ich spotreby, o –12,6 percent počas blokád, ktorý prekonal aj zníženie ich disponibilného príjmu, a to o –3,3 percent. A zároveň pokles miery investícií domácností odráža strmé zníženie tvorby hrubého fixného kapitálu o 13,4 percent.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #nákupy #pandémia