Ministerstvo vníma zavedenie limitu verejných výdavkov ako systémový rozpočtový nástroj na zabezpečenie dlhodobej udržateľnosti a ukotvenie proticyklickej rozpočtovej politiky. „Zároveň sa s cieľom umožniť flexibilnejšie riadenie likvidity a rezervy štátu navrhuje naviazať horný limit dlhu verejnej správy na čistý dlh verejnej správy,“ priblížilo MF SR.
Ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti v platnom znení neurčuje spôsob výpočtu a aktualizácie limitu verejných výdavkov. Podľa platnej právnej úpravy sa horný limit dlhu verejnej správy posudzuje vo vzťahu k hrubému dlhu verejnej správy a k tomu sú upravené aj jednotlivé sankčné pásma dlhovej brzdy.
Transparentnosť verejných financií sa má posilniť aj novelou zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Ňou chce rezort financií upraviť pravidlá pri rezervách v rozpočte. Zamedziť chce najmä tomu, aby návrh rozpočtu verejnej správy obsahoval daňové a odvodové príjmy, ktoré neboli súčasťou oficiálnych prognóz. Právnu normu v stredu schválila vláda.
Zámerom novely je podľa MF SR splniť jeden z cieľov programového vyhlásenia vlády, ktorým je posilnenie transparentnosti verejných financií. „K tomu dôjde najmä úpravou pravidiel tvorby a použitia rozpočtových rezerv s úpravou informácie o hospodárení s rozpočtovými rezervami,“ priblížilo MF SR.
Cieľom návrhu je aj úprava podmienok poskytovania návratných finančných výpomocí zo štátnych finančných aktív právnickým osobám vrátane obcí a vyšších územných celkov, ako aj stanovením povinnosti zverejňovať priebežné plnenie rozpočtu verejnej správy spolu s očakávanou skutočnosťou za prvý polrok bežného rozpočtového roka. Novela má tiež priniesť vylúčenie možnosti, aby návrh rozpočtu verejnej správy obsahoval daňové a odvodové príjmy, ktoré neboli obsiahnuté v prognóze výboru pre daňové prognózy.
Súčasná legislatíva neupravuje taxatívny výpočet rozpočtových rezerv, ktoré sa vytvárajú v štátnom rozpočte, a nevymedzuje obsah informácie o čerpaní rezerv štátneho rozpočtu. Zároveň platná právna úprava v rámci vymedzenia štátnych finančných aktív, ktoré spravuje MF SR, bližšie nereguluje nakladanie s nimi vo vzťahu k finančným operáciám, ktorými sú aj realizované návratné finančné výpomoci.