Dreziny musia počkať. Tento rok už turistickú sezónu nezachránia

Po veľkej sláve pokuta. Tak skončili horehronské cyklodreziny. A to aj napriek tomu, že práve toto vozidlo vidí rezort dopravy ako nádej pre domáci cestovný ruch. Aj preto pripravilo novelu zákona o dráhach, ktorú parlament na prebiehajúcej schôdzi poslal do druhého čítania. Denník Pravda o plánoch ministerstva informoval ešte v polovici júna.

27.09.2020 07:00
dreziny Foto:
Cyklodreziny na Horehroní by mohli opäť jazdiť už na jar budúceho roka.
debata (26)

Ani to, že dreziny sú pre rezort dopravy priorita, neušetrilo cyklodreziny na Horehroní od mastnej pokuty Dopravného úradu. Nezisková organizácia Čiernohoská železnica dostala pokutu vo výške 30-tisíc eur, následne ju úradníci znížili na 15-tisíc eur. A to za minuloročnú prevádzku. Terajšia legislatíva totiž nepovoľuje, aby takéto vozidlo riadil laik. Šoférovať ho môže len rušňovodič so skúškami a s „techničákom“. Na Horehroní však cyklodreziny jazdili len s turistami. Do jednej sa zmestia traja dospelí a jedno dieťa či rodina s dvomi deťmi.

Toto leto už ani neotvorili. "Horehronské cyklodreziny počas celej letnej sezóny nefungovali. Po minuloročnej kontrole sme totiž v januári tohto roku dostali zákaz s okamžitou platnosťou prevádzkovania,“ hovorí pre denník Pravda manažérka rozvoja Regiónu Horehronie Kristína Šajgalíková. Vlani k nim pre jazdu na cyklodrezinách cestovali ľudia z celého Slovenska. A veru aj toto leto ľudia podľa Šajgalíkovej vyvolávali a písali, či si môžu prísť zajazdiť. Okrem pokuty trápia prevádzkovateľov aj obrovské straty. Iba prenájom cyklodrezín počas troch mesiacoch ich stojí 13-tisíc eur.

"Problémom je, že Dopravný úrad považuje dreziny za hnacie dráhové vozidlá s vlastným pohonom,“ vysvetľuje výkonná riaditeľka Košice Región Turizmus Lenka Vargová Jurková. A tie môže riadiť iba vyškolený rušňovodič. Prekážkou drezín sú aj železničné trate, ktoré musia byť dlhodobo vyradené z premávky – a to osobnej aj nákladnej. „Veľký potenciál ma napríklad trasa Košice – Jasov,“ hovorí Vargová Jurková.

Čo je to drezina?

  • Dreziny v minulosti slúžili na prepravu robotníkov po koľajniciach za prácou. Išlo najmä o ťažko prístupné lokality v lesoch, kam chodili ťažiť drevo.
  • Ide o ľahké železničné vozidlo poháňané ručne, alebo aj motorom.
  • Dnes fungujú cyklodreziny na úzkokoľajovej trati Čiernohronskej železničky.

ZDROJ:Horehro­nie.sk

Aj preto rezort pripravil spomínanú novelu zákona o dráhach. Tá by mala zmeniť oprávnenia na vedenie týchto vozidiel. Po novom ich bude môcť riadiť aj človek bez oprávnenia. Platiť má už od decembra tohto roka. "Prevádzku drezín poháňaných ľudskou silou, ktoré môžu v značnej miere podporiť cestovný ruch, plne podporujeme,“ informuje odbor komunikácie ministerstva dopravy. V doterajšej legislatívne sa s drezinami v turistickom ruchu nepočítalo.

Prví turisti by podľa rezortu dopravy mohli po zmene legislatívy využiť dreziny na Čiernohronskej železnici v Čiernom Balogu na Horehroní a Detskú železnicu Katka v Košiciach. Cyklodreziny na Horehroní by mohli opäť jazdiť už na jar budúceho roka.

Lákadlo pre tisícky turistov?

Údaje zo zahraničia hovoria, že smelé plány ministerstva dopravy nemusia vyjsť naprázdno. Dreziny sú v obľube napríklad v susednom Poľsku. "Ich zapožičaniu na tamojších tratiach predchádza nutná rezervácia aj v niekoľkodňovom predstihu,“ povedala hovorkyňa organizácie Košice Región Turizmus Adriána Tomajková.

Práve v Poľsku boli šliapacie dreziny v roku 2015 najlepším turistickým produktom. Ročne si tam na nich zajazdí viac ako 100-tisíc ľudí. Dreziny fungujú aj v susednom Česku a Rakúsku, poznajú ich aj vo Francúzsku, v Belgicku či v Nemecku.

V minulosti využívali dreziny traťoví robotníci či železniční inšpektori. „V našich končinách boli totiž dreziny ručné, šliapacie či motorové,“ dodáva manažérka rozvoja Regiónu Horehronie Kristína Šajgalíková.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #Horehronie #dreziny