Pomôcť investorom v rozhodovaní má Informačná karta

Národná banka Slovenska (NBS) štartuje informačnú kampaň na tému podnikových dlhopisov. Jej cieľom je zorientovať Slovákov pred investičným rozhodnutím. Dlhodobým cieľom NBS je totiž vyššia finančná gramotnosť obyvateľov, ktorá im zabezpečí väčší blahobyt a zároveň stabilitu finančného trhu.

22.09.2020 13:24
debata

Podnikové dlhopisy sú obľúbenou a často využívanou formou financovania sa firiem po celom svete. Firmy si od malých až po veľkých investorov touto formou požičiavajú peniaze na financovanie svojich projektov.

Tento typ investície je obyvateľmi Slovenska čoraz obľúbenejší, o čom svedčí aj suma približne troch miliárd eur, ktorú malí investori takto investovali. Takéto investičné rozhodnutie si však vyžaduje určitú mieru finančnej gramotnosti a potrebu rozumieť rizikám, ktoré sú spojené s výhodami. „Len informovaný a finančne gramotný spotrebiteľ dokáže prijímať kvalitné finančné rozhodnutia. Najmä v čase pandémie nového koronavírusu sú mnohé rodinné rozpočty ešte napätejšie, finančná situácia firiem zložitejšia, preto je potrebné, aby sme aj prostredníctvom našej kampane možných investorov informovali ako o výhodách, tak o rizikách investovania,“ uviedol v stanovisku pre médiá guvernér NBS Peter Kažimír.

Tam, kde to vyžaduje regulácia, NBS schvaľuje prospekty k niektorým dlhopisom a zmenkám. Zodpovedá za formálne požiadavky, akými sú rozsah a to, či splnia to, čo majú. Prospekty sú informačné dokumenty, ktoré zo zákona obsahujú informácie, ako napríklad jednotková cenu za jeden dlhopis, doba splatnosti, výnos a podobne. Sú to všetko nariadenia a pravidlá platné a harmonizované v celej Európskej únii, od ktorých sa nedá odchýliť.

NBS nevyhodnocuje finančnú situáciu emitenta alebo jeho obchodný model, ani vecnú stránku predkladaných informácií. NBS nemá mandát posudzovať, či bude mať podnik dostatok peňazí alebo dostatočne úspešný obchodný model na to, aby dokázal vrátiť požičané peniaze a sľúbený výnos. Úlohou NBS je zabezpečiť, aby mali investori dostatočné a kvalitné informácie, aby vedeli riziká spojené s investíciou posúdiť a aby sa vedeli kvalifikovane rozhodnúť, či do investície vstúpia alebo nie.

Súčasťou informačnej kampane je preto Informačná karta, ktorá jednoduchým spôsobom záujemcovi o kúpu podnikového dlhopisu pomôže rozhodnúť sa, či si ho kúpiť alebo radšej nie. Jej zverejnenie je ďalšou súčasťou dlhodobej stratégie NBS vzdelávať spotrebiteľov v kľúčových témach finančného trhu.

debata chyba
Viac na túto tému: #kampaň #NBS