Súčasťou nového mýta by podľa analýzy Útvaru hodnota za peniaze malo byť zníženie predpokladanej výšky odmeny za transakcie palivovými kartami a spracovanie platieb. Ročne by tak bolo možné usporiť 1,5 milióna eur. Dlhodobo je potrebné zvážiť aj spoplatnenie palubných jednotiek – či už formou ich predaja alebo prenájmu. Dnes ich štát poskytuje zadarmo, čo ho stojí 5,4 milióna eur ročne.
Lacnejšia verzia?
Nový systém už chystá Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Prevádzkovať ho má od roku 2023 až do roku 2032, v tomto období je už zahrnutá aj päťročná opcia. Diaľničiari ešte v marci rátali s nákladmi na desať rokov vyše 400 miliónov eur. Najnovšie náklady skresali o ďalších 91 miliónov. Po novom tak bude prevádzka výber mýta za desať rokov stáť 312 miliónov eur.
Podiel nákladov na výnosoch má tak klesnúť zo súčasných 45,9 percenta s kontrolným systémom – čiže 82,3 miliónov eur ročne, na približne 11,4 percenta. Ročná prevádzka by tak mala vyjsť na 29 miliónov eur. V tejto sume však nie ej započítaná kontrola.
V porovnaní s predchádzajúcou štúdiou má totiž tento projekt zabezpečiť len elektronický výber mýta. Kontrolný systém – teda pevné a mobilné mýtne jednotky a mýtne brány, bude spracovaný samostatne.
Len pre porovnanie, v susednom Česku v roku 2018 obstarali systém výberu a kontroly mýta spolu s desaťročnou prevádzkou za 412 miliónov eur. Pričom ročné náklady ich vyjdú na okolo 20 miliónov eur.
Čas sa kráti
Najdôležitejšie teraz je, aby NDS začala nový systém, čo najskôr obstarávať. Existujúca zmluva na jeho prevádzku totiž platí – ako bolo spomenuté, len do konca roka 2022. Nové mýto sa pravdepodobne dostane do skúšobnej prevádzky najskôr na jeseň 2023. Do tej plnej však až rok na to.
Kto teda bude vyberať mýto v medziobdobí? A bude sa vôbec vyberať? V súčasnej zmluve so spoločnosťou Skytoll je možnosť využiť opciu na päť rokov. Druhou možnosťou je nemať dočasne žiadny mýtny systém a tou treťou využitie e-známok.
S opciou diaľničiari nepočítajú. Zmluva v aktuálnej podobe považujú za jednoznačne nevýhodnú. Ak by túto možnosť chcel štát využiť, podmienky by sa museli zásadne upraviť. S takýmto riešením súhlasia vo svojej septembrovej analýze elektronického výberu mýta aj analytici Útvaru hodnota za peniaze.
Ako ďalej?
Zmluvu by bolo podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dorpavy v Žiline Ľubomíra Palčáka možné predĺžiť len „za predpokladu výhodnejších zmluvných podmienok z pohľadu zvýšenia nákladovej výnosnosti mýtneho systému na akceptovanej úrovni 20 až 25 percent“. Existovať by však mohol aj hybridný model. V ňom by časť úloh a činností mal na starosti štát a zvyšok naďalej súkromník.
Dočasné pozastavenie výberu mýta v medziobdobí do zavedenia nového systému je len ťažko predstaviteľné. Hrozí, že by na naše cesty v snahe ušetriť zamierili tisíce tranzitujúcich zahraničných prepravcov,. Výsledkom by bol dopravný kolaps, kolóny a neúmerná záťaž ciest. Aj preto sa treba s novým mýtom poponáhľať.
Optimalizácia súčasného systému
Kým sa zavedenie nový systém, efektívnosť výberu mýta je možné zvyšovať už v tom súčasnom. A to najmä vtedy, ak by mal v nejakej forme používať aj v prechodnom období. Napríklad prehodnotením rozsahu spoplatnených ciest možno dosiahnuť zvýšenie ročných výnosov až o 38 miliónov eur. Týkať by sa to mohlo intravilánov obcí a obchvatu hlavného mesta. Ďalších 20 miliónov by sa dalo získať spoplatnením ciest II. a III. triedy. A šesť miliónov eur možno ušetriť aj znížením počtu mýtnych transakcií.
Tieto návrhy nepodporuje Únia autodopravcov Slovenska – UNAS. Tá tvrdí, že kontrolu nad prevádzkovaním mýtneho systému mali prevziať priamo dopravcovia. „Desať rokov sme platili predražené mýto, ktoré nešlo do ciest, ale súkromným firnám, NDS nedokázala ani so zbytkom vybraných finančných prostriedkov riadne hospodáriť,“ vyhlásil Stanislav Skala, člen predsedníctva UNAS. (md)