Slováci sa vrhli na on-line nákupy. Na dračku išli detské výživy a kolobežky

Nákupné správanie sa zmenilo. Za všetko môže pandémia koronavírusu a s ňou súvisiace opatrenia. Nejde pritom len o bežné nákupy potravín. Z nákupných centier sa ľudia presunuli na internet. V uplynulých mesiacoch on-line predaj niektorých produktov lámal rekordy. Slováci mali záujem o detské výživy, elektrické kolobežky, pomôcky na cvičenie alebo herné konzoly. Správanie spotrebiteľov sa do pôvodných koľají už pravdepodobne nevráti.

30.08.2020 06:00
debata (6)

"Naše životy sa v priebehu niekoľkých dní od zavedenia vládnych preventívnych opatrení presunuli do on-line priestoru,“ hovorí Pavla Hobíková, hovorkyňa Mall group. Ľudia takmer zo dňa na deň nemali inú možnosť, ako nakupovať prostredníctvom internetu. Po opätovnom otvorení prevádzok sa ľudia do obchodov vracali len postupne. Ľudia sa aj po niekoľkých mesiacoch snažia správať zodpovedne. Na prvom mieste je ochrana zdravia a spotrebitelia sa vyhýbajú miestam s veľkým počtom ľudí.

Presun k on-line nakupovaniu cítia obchodníci v mnohých sektoroch. „Aj preto sa objavovala otázka, či kamenné obchody nebudú nahradené internetovými obchodmi,“ hovorí Eva Sadovská, analytička Wood&Company. Podľa jej slov však ľuďom chýba kontaktný svet. E-commerce však bude aj napriek tomu naďalej rásť. V blízkom čase sa môže rozšíriť hybridný model nakupovania. V takom prípade budú využívané kamenné prevádzky spoločne s on-line nakupovaním.

V aktuálnej situácii ale Slováci míňajú menej ako pred pandémiou. "Aktuálne sa Slovensko pasuje s poklesom ekonomiky, ľudia prichádzajú o prácu, riešia pokles svojich príjmov,” hovorí Sadovská. „Medziročne sme zaznamenali v obchodných centrách malý pokles návštevnosti,“ hovorí Ivana Strelcová, hovorkyňa Slovenskej investičnej a realitnej spoločnosti (SIRS) za obchodné centrá Mirage a Dubeň Žilina. Tržby v obchodných centrách sa aj napriek tomu pohybujú na úrovni minulého roka.

V uplynulých mesiacoch boli nákupné centrá niekoľko týždňov zatvorené. Dohnať výpadok príjmov sa im už nepodarí. „To sa, samozrejme, negatívne prejavilo na vývoji tržieb kamenných predajní zameraných na takýto sortiment,“ hovorí Sadovská. „Výpadok tržieb je ale nereálne dobehnúť,“ povedala Sadovská. Pretože v máji už ľudia nepotrebovali jarné kabáty či prechodné bundy, práve naopak, v máji už chceli letné tričká či kraťasy.

Internetové obchody evidujú vyššiu návštevnosť

„V porovnaní s minulým rokom evidujeme ako vyššiu návštevnosť webu, tak aj vyššie tržby,“ hovorí podpredseda predstavenstva Alza Petr Benu. V súčasnosti je však návštevnosť webu nižšia ako počas pandémie. Aj napriek tomu internetový obchod navštívi nadštandardný počet ľudí. Podobnú situáciu hlási aj portál Mall.sk. Počas letných mesiacov, keď zaznamenali na Alze medziročný nárast o 50 percent, ľudia najradšej nakupujú on-line veci do záhrady. „Najväčšiu dynamiku nárastu ale vidíme vo vodných športoch najmä pri paddleboard – tu sú to až tisíce percent, športovej obuvi viac ako 300 percent,“ dodáva Benu.

„Stále platí, že najpredávanejším tovarom na Alze zostáva aj počas letných mesiacov elektronika – konkrétne mobilné telefóny, notebooky či biele elektro,“ hovorí Benu. Blížiacim sa školským rokom evidujú na Alze aj zvýšený predaj kancelárskych potrieb. Obmedzené možnosti cestovania ľudí posielajú do hôr. Turistické topánky vedú v rebríčkoch predajnosti. „Ceny oblečenia a obuvi boli v júli 2020 porovnateľné s cenami pred rokom,“ hovorí Sadovská.

Potraviny, mrazničky či domáce pekárne

V momente, keď bol vyhlásený núdzový stav, záujem bol o počítače či notebooky. Viaceré firmy si totiž uvedomili, že ich pracovníci strávia dlhší čas doma. „Predaje počítačov narástli o 150 percent,“ hovorí Hobíková. Už vo februári zákazníci na Mall.sk začali vyhľadávať trvanlivé potraviny. „Predávali sa po kartónoch a len za prvé tri týždne sa ich na Mall.sk predalo viac ako 4,6 milióna kusov,“ hovorí Hobíková.

Záujem bol o detské výživy, ktorým predaj vzrástol o viac ako 1 100 percent. Najviac však predaj rástol v drogérii, keď čistiace prostriedky zaznamenali rast až 1 800 percent. „.V kategórii bielej techniky bol veľký záujem aj o mrazničky a domáce pekárne, ktorých predaje rastú o viac ako 800 percent,“ dodala Hobíková. Na svoje si prišli aj domáce krajčírky, keď nakupovali šijacie stroje a ich predaj vzrástol o 5¤000 percent.

Nástroje na cvičenie a hry boli hitom

Ľudia sa v marci chceli udržať fit a predaj fitnesového náradia na Mall.sk narástol. „Posilňovacie tyče, činky a závažia si obstaralo o 1 000 percent ľudí viac ako v rovnakom období vlani,“ hovorí Hobíková. Korčule zažili v porovnaní s minulým rokom 900-percentný nárast predajnosti, kolobežky narástli až o 2 020 percent. „Z veľkých kategórií rástli záhradné grily o 220 percent a záhradný nábytok o 190 percent. Ľudia si začali nakupovať vírivky, nárast je o 500 percent,“ hovorí Hobíková.

Počas pandémie ľudia najradšej nakupovali na Alze herné konzoly, hračky, stolové hry, knihy, e-čítačky, ale aj športové vybavenie, ako sú bicykle či potreby na domáce fitnes. Obľúbené boli aj pomôcky na kempovanie. Naopak, nedarilo sa kabelkám, doplnkom a fotoaparátom. „Významné prepady vidíme tiež v sortimente fotoaparátov a kamier,“ dodáva Hobíková. Menší záujem na Mall.sk je aj o cestovné postieľky pre deti, kde evidujú prepad predajnosti o 25 percent.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #nakupovanie #eshop #online nakupovanie