Slováci zmenili svoje zvyky. Nakupujú inak

Obyvatelia Slovenska už nenakupujú tak ako kedysi. Ich správanie zmenila pandémia koronavírusu. Zdá sa, že k starým zvykom sa zákazníci vrátiť nechystajú. Obchodníci sa musia prispôsobiť novým podmienkam. Slováci už nenavštevujú obchody každý deň. Rovnako majú nižší záujem o skupiny tovarov, ktoré majú vyššiu pridanú hodnotu, teda o nepotravinársky sortiment. Vďaka tomu zákazníci znížili frekvenciu návštev predajní, zvýšila sa priemerná hodnota nákupu.

20.08.2020 18:00
debata (64)

VIDEO: O zmene nákupných zvykov Slovákov hovorí Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).

Video

Obchodníci zaznamenali, že zákazníci sa od polovice marca zamerali na nákup všetkých potrebných vecí v jednej prevádzke. Okrem toho ľudia čoraz častejšie využívajú on-line nákupy potravín a drogérie. Viacerí analytici v uplynulých mesiacoch tvrdili, že obchody zažívali takpovediac druhé Vianoce a ich tržby rástli. Zdá sa, že realita je odlišná. Podľa údajov spoločnosti Nielsen bol priemerný medziročný nárast tržieb od vypuknutia pandémie počas prvých troch marcových týždňov vyšší až o 18,9 percenta. Ľudia v tom čase predzásobovali svoje domácnosti hromadnými nákupmi. V apríli sa tržby obchodníkov prepadli medziročne priemerne o 4,3 percenta. Máj bol podľa predsedu Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martina Krajčoviča už lepší. Júnové tržby obchodníkov opäť ukázali iba minimálny medziročný rast o jedno percento. „Tieto údaje jednoznačne vyvracajú mýtus o druhých Vianociach pre obchodníkov,“ hovorí Krajčovič.

Obchody sú na druhú vlnu pripravené

Slovenskí obchodníci sú podľa predsedu SAMO pripravení na druhú vlnu pandémie. Aliancia zároveň víta prijatie nového pandemického plánu. Ten zaradil pracovníkov v potravinárskom priemysle medzi rizikové skupiny obyvateľstva. Ak by nastala mimoriadna situácia, tak SAMO bude požadovať, aby boli predstavitelia aliancie prizvaní na krízový štáb. Obchod má podľa aliancie strategický význam pri zásobovaní obyvateľstva. „Umožnilo by to nielen okamžitú spätnú väzbu priamo pri prijímaní epidemiologických opatrení, ale zabezpečila by sa tým aj vyššia pružnosť pri prenose informácií, nielen smerom k obchodníkom, ale aj k ich dodávateľom a dopravcom tovaru,“ povedal Krajčovič.

Obchodníci aj naďalej udržiavajú vlastné hygienické a organizačné opatrenia. Tak skoro nezmiznú ochranné plexisklá z pokladníc či odstupové znaky na podlahách. Dezinfekcia prebieha naďalej nielen v predajniach, ale aj v distribučných skladoch. Podnikatelia tiež pracujú na rozšírení bezkontaktných technológií a posilnení kapacít pre on-line nákupy. Záujem o objednanie potravín prostredníctvom internetu stúpa.

Pandémia za milióny eur

Pandémia Slovenských obchodníkov zo SAMO stála 27 miliónov eur. V cene sú zahrnuté náklady na boj proti koronavírusu ako dezinfekcia či ochranné pomôcky zamestnancov. Podľa Krajčoviča v sume sú započítané aj mimoriadne odmeny pre zamestnancov. Zásobovanie ľudí potravinami a drogériou počas pandémie aliancia hodnotí vo všeobecnosti ako bezproblémové. „Stalo sa tak vďaka obrovskému úsiliu a nasadeniu zamestnancov obchodov a distribučných centier, vlastným opatreniam na základe skúseností z dlhoročnej obchodníckej praxe, ale aj vynaloženým enormným nákladom,“ hovorí Krajčovič.

Počas pandémie členovia aliancie prijali 1 600 nových zamestnancov. Išlo o ľudí, ktorí kvôli koronakríze stratili zamestnanie. Poskytli prácu aj stovkám brigádnikov a agentúrnym pracovníkom. Prijatím nových zamestnancov počas pandémie tak dokázali reťazce nahradiť svojich najzraniteľnejších zamestnancov ako vekovo starších pracovníkov, tehotné ženy či rodičov maloletých detí, ktorým zatvorili školy a museli s deťmi zostať doma.

Obchodníci očakávajú, že zmeny v správaní zákazníkov pretrvajú.

  • Ľudia budú uprednostňovať nákup lacnejšieho tovaru kvôli ekonomickej neistote.
  • Zvýši sa cenová citlivosť zákazníkov.
  • Pretrvá alebo stúpne záujem o on-line nákup s donáškou do domu.
  • Vzrastie záujem o nové služby a inovácie súvisiace s bezhotovostnou platbou, so samoobslužnými pokladnicami či s využívaním skenerov na nákup tovarov.
  • Zákazníci si budú udržiavať väčšiu rezervu trvanlivých potravín.

ZDROJ: SAMO

© Autorské práva vyhradené

64 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #obchody #nakupovanie #online nakupovanie