Hrozí, že Slovensko do rozbehnutia nového systému zostane bez mýta a cesty zaplavia tisíce kamiónov zo zahraničia. Ak by totiž nemuseli pri prejazde platiť, bolo by pre nich výhodnejšie ísť cez Slovensko, ako využiť trasy v susedných štátoch. Výsledkom by boli nielen kolóny, ale aj zničené cesty.
V hre sú tri sporné riešenia. O tých len nedávno hovoril aj samotný minister dopravy Andrej Doležal. Využiť by sa podľa neho mohla opcia na päť rokov. Dohoda so Skytollom však zatiaľ nevyzerá podľa ministra reálne. Spoločnosť by najprv musela výrazne zredukovať sumu, ktorú požaduje za prevádzkovanie systému. Druhou možnosťou je nemať dočasne žiadny mýtny systém, treťou je teoretické využitie e-známok. Tie poznáme z osobnej dopravy.
Expert: Štát potrebuje dohodu
Podľa experta je najprijateľnejšia dohoda so súčasným prevádzkovateľom mýta. "Z možných variantov sa prikláňam skôr k možnosti predĺženia opcie na poskytovanie služby výberu mýta so spoločnosťou Skytoll,“ povedal pre denník Pravda Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravy v Žiline. No len za predpokladu výhodnejších zmluvných podmienok, dodal. A to najmä z pohľadu zvýšenia nákladovej výnosnosti mýtneho systému. Akceptovateľná úroveň by podľa Palčáka bola okolo 20 až 25 percent. "Ostatné uvažované varianty neodporúčam,“ povedal Palčák. Ten si vie predstaviť aj hybridný model, v ktorom by za časť systému zodpovedal štát, a časť by naďalej plnil súkromník.
Návrat k časovým e-známkam by však bol podľa Palčáka jednoznačne krokom späť. A to kvôli všeobecne vyššie nastaveným štandardom výberu mýta v rámci únie, kde funguje buď časové, alebo výkonové spoplatnenie vozidiel. O úplnom zrušení mýta by sa nemalo ani uvažovať, dodal Palčák.
Ako bude fungovať mýto po novom?
Nový mýtny systém má vlastniť štát. Usporiť sa tak majú stovky miliónov eur, dole majú ísť aj teraz extrémne vysoké náklady na prevádzku. "Za desať rokov prevádzky mýtneho systému dopravcovia zaplatili dve miliardy eur, z toho prevádzka systému stála zhruba miliardu,“ vysvetľuje komunikačný odbor ministerstva dopravy.
Nákladová efektivita súčasného mýtneho systému predstavuje podľa rezortu dopravy 50 percent. Tá plánovaná by mala byť len 20 percent, tvrdí komunikačný odbor ministerstva dopravy.
Dopravcovia chcú vlastnú kontrolu
K existujúcim návrhom je skeptická aj Únia autodopravcov Slovenska (UNAS). Tá tvrdí, že kontrolu nad prevádzkovaním mýtneho systému by mali prevziať samotní dopravcovia. "Desať rokov sme platili predražené mýto, ktoré nešlo do ciest, ale súkromným firmám, NDS nedokázala ani so zvyškom vybratých finančných prostriedkov riadne hospodáriť,“ povedal pre denník Pravda člen predsedníctva UNAS Stanislav Skala. Aj preto by bolo lepšie, ak by mýto mali pod palcom dopravcovia, dodal.
Únia bude podľa Skalu tiež žiadať, aby vláda splnila sľuby, ktoré autodopravcovia dostali. Konkrétne ide o zníženie sadzieb mýta a ich účasť vo výberovej komisii na nový mýtny systém. V prípade, že v roku 2022 sa spolu s komunálnymi a regionálnymi voľbami bude konať aj referendum, UNAS podporí návrh, aby v ňom boli aj otázky týkajúce sa cestného mýta. Predĺženie aktuálnej zmluvy so Skytollom do roku 2024 je pre ňu totiž neprijateľné.
Slovenský mýtny systém
Zmluva na mýtny systém bola uzavretá v roku 2009 Ľubomírom Vážnym (vtedajším ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií).
Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) na základe kontroly upozornil na neefektívne a nehospodárne nastavený mýtny systém aj na vážne riziká do budúcnosti.
Prevádzkovateľom je firma SkyToll, ktorej na účte končí takmer polovica z výberu diaľničného mýta. Z jedného eura mýta dostáva 45 centov NDS a 48 centov ide na účet SkyTollu, ktorý od roku 2010 mýtny systém prevádzkuje.
Výskumný ústav dopravný ho označil za najmenej efektívny mýtny systém spomedzi mýtnych systémov piatich krajín regiónu.