"Sme svedkami poklesu ekonomiky a mnohé slovenské domácnosti sa pasujú so stratou práce a poklesom príjmov,“ vysvetľuje prepady tržieb analytička Wood & Company Eva Sadovská. Vidí za tým aj závislosť slovenskej ekonomiky od dopytu po slovenskom tovare v zahraničí. Okrem toho, ľudia sú v míňaní opatrnejší, prehodnocujú svoje nákupy a uprednostnia veci, ktoré potrebujú, pred luxusnejšími tovarmi, dodáva analytička.
Pozitívnejšie vyzerá výkon jednotlivých sektorov len v medzimesačnom porovnaní. Obchodníci si v júni oproti máju pripísali 4,6 percenta. Reštauráciám sa medzimesačne darilo o niečo vyše polovicu lepšie. Hotelieri si pripísali 54 percent. V máji sa však ekonomika len postupne rozbiehala, čiže o nejakej veľkej sláve nemôže byť ani reči.
Quo vadis, ekonomika?
Rátať však treba aj s výrazným prepadom ekonomiky v druhom štvrťroku, upozorňuje analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. "Na rozdiel od prvého štvrťroka, ktorý pandémia v spotrebe domácností zasiahla len okrajovo, tak nebudú prepad ekonomiky tlmiť už ani slovenské domácnosti, skôr naopak,“ hovorí.
Výrazné zlepšenie sa podľa analytika nedá čakať ani po skončení pandémie. Počítať treba aj s pretrvaním časti hygienických opatrení. "Stabilné zotavenie tržieb maloobchodu na úrovne spred marca sa tak do konca tohto roka nedá očakávať a návrat na predkrízové úrovne očakávame najskôr až v závere budúceho roka,“ hovorí Koršňák. Za pravdepodobnejší však považuje až rok 2022. "Prípadná druhá vlna pandémie pritom môže tržby obchodníkov opäť dočasne okresať,“ hovorí analytik. Pokles by však bol podľa neho miernejší.
Zotavovanie predajov áut?
Darilo sa najmä veľkým predajniam, menšie obchody strácali medziročne v priemere o desatinu. "Hypermarkety a supermarkety boli jedinou oblasťou maloobchodu, ktorých tržby medziročne rástli aj počas „kritických“ mesiacov marec, apríl a máj,“ hovorí Sadovská. Najvýraznejšie sa medziročne prepadli stánky a trhy – a to o 26,9 percenta. O 23,5 percenta klesli medziročne tržby s tovarom pre kultúru a rekreáciu.
"Oživenie tržieb v júni v porovnaní s májom zaznamenal potravinový, ale opäť najmä pandémiou viac zasiahnutý nepotravinový segment,“ hovorí Koršňák. Výrazné zvýšenie tržieb si pripísali najmä predajcovia výpočtovej techniky a vybavenia domácností, dodáva. Darilo sa im aj v medziročnom porovnaní, keďže tržby im rástli približne o desatinu.
Uvoľňovanie opatrení sa prejavilo aj v častiach spotreby mimo maloobchodu. A to napríklad na predaji áut. "Tržby z predaja a údržby áut vzrástli v júni o 15,5 percenta,“ hovorí Koršňák. V medziročnom porovnaní predaje klesli v júni o 14,5 percenta, namiesto májových 44,5 percenta.
Výraznejšie sa v júni oproti máju podľa Koršňáka zotavili tržby stravovacích zariadení. A to o 50,5 percenta. Pridali aj ubytovacie služby. "Tie však rástli z extrémne nízkej bázy a naďalej výrazne zaostávajú za obdobím spred pandémie, keď boli medziročne nižšie až o 61 percent,“ hovorí analytik. V máji to bolo až o 82 percent. Najhorší však bol apríl s takmer stopercentným prepadom.