Berkes: O reštarte cestovného ruchu sa veľmi hovoriť nedá

O neľahkej situácii v cestovných kanceláriách počas pandémie, ale aj o letnej dovolenkovej sezóne 2020 sa denník Pravda rozprával s prezidentom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr Romanom Berkesom.

03.08.2020 06:00
roman berkes, sacka Foto: , ,
Roman Berkes je od apríla 2019 prezidentom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr.
debata (18)

Darí sa cestovkám reštart?

Všetci vidíme, ako to funguje – je to dosť komplikované, pomalé. Nie som si istý, či sa dá naozaj hovoriť o reštarte, a už vôbec nemôžeme hovoriť o zárobkoch. Ľudia by aj mali záujem, no sú zmätení. Najskôr sú vyzývaní, aby boli zodpovední, no na druhej strane vidia ponuky zájazdov do zahraničia.

Aká je teda situácia v cestovnom ruchu?

Je jednoznačné, že leto 2020 je stratené. Cestovné kancelárie majú v priebehu mesiacov júl a august zvyčajne najväčšiu sezónu. Dnes už je prvý mesiac za nami, a výsledok je nulový. August to už nezachráni. V marci sme, samozrejme, nevedeli predpokladať, ako sa to celé vyvinie. No nikto nepredpokladal, že takto.

Ako sa zmenil trh s dovolenkami?

Cestovný ruch bol dotknutý najviac zo všetkých. Prirodzene, očakávame problémy. Avšak skôr ako bankroty cestovných kancelárií a cestovných agentúr očakávam zastavenie ich činnosti. Dnes už je všetkým v našom odbore jasné, že pokiaľ nebudú mať cestovné kancelárie a cestovné agentúry produkt, o ktorý je záujem, nebudú ho mať ani komu ponúkať. Takže im neostane nič iné, ako zmeniť svoje podnikanie, respektíve prispôsobiť sa.

Aký prepad cestujúcich očakávate za tento rok?

Obrovský. Určite to bude viac ako 90 percent. Výrazný je aj pokles záujmu zahraničných turistov o Slovensko. Celá táto situácia cestovnému ruchu neprospieva.

Evidujete aj rušenie cestovných kancelárií?

Do dnešného dňa žiadna cestovná kancelária na Slovensku počas pandémie neskrachovala. Teda okrem Aeolusu, ktorý to vzdal hneď na začiatku. Všetky členské cestovné kancelárie vracajú ľuďom peniaze z vlastných zdrojov, sú však už v červených číslach. Mnohé idú len na rezervu. Dnes už je jednoznačne jasné, že budeme potrebovať pomoc od štátu. A to ani nie tak pre seba, ale aby sme vedeli klientom vrátiť peniaze, ktoré sme my použili na zaplatenie ich služieb v rôznych dovolenkových cieľoch.

Využili cestovky doterajšiu štátnu pomoc?

Zákon na jednej strane pomohol cestovkám oddialiť plnenie ich služieb voči klientom, na tej druhej však zakázal pýtať od klientov doplatky. Cestovné kancelárie peniaze nemajú. Štát sľúbil cestovným kanceláriám úvery. Práve z nich by mohli vyplatiť ľuďom peniaze za zrušené zájazdy. Podmienky sa však stále len riešia. Do dnešného dňa nedostala možnosť čerpať úver ani jedna cestovná kancelária.

Ako to riešili?

Bol to problém. A stále to problém je. Cestovné kancelárie musia v prípade, že nevedia poskytnúť služby, vrátiť peniaze. Nový zákon síce umožnil odklad, no v prvom rade chráni peniaze klientov a až potom pomáha cestovkám, ak im vôbec pomáha. Keď pandémia vypukla, ľudia v panike žiadali okamžité vrátenie peňazí. Platný zákon hovoril, že peniaze musí cestovná kancelária vrátiť, keď nie je schopná dodať služby, ktoré si klient objednal. My sme však v marci-apríli nevedeli, čo bude v lete.

Prečo?

Ak si klient zakúpil zájazd napríklad na začiatku marca na august, tak v máji nebol legitímny dôvod na jeho zrušenie. Hotelieri majú riadne uzatvorenú zmluvu s klientom so storno podmienkami. Ak chcete rušiť zájazd bez storno podmienok, nie je na to dôvod. U nás na mesiac august neboli plánované žiadne známe opatrenia ani zákazy, nič.

A zálohy?

Tie platila drvivá väčšina klientov, ktorí si kúpili zájazd vo first moment ponuke. V zmluvách bolo zväčša uvedené, že musia neskôr zaplatiť doplatok. Vo veľa prípadoch bol termín doplatku v marci. Cestovné kancelárie tak mohli legitímne žiadať doplatky. A to v čase, keď na Slovensku vznikala panika, či sa bude dať vôbec niekedy cestovať.

Je pomoc od štátu pre cestovné kancelárie dostatočná?

Musím pochváliť spoluprácu s ministerstvom hospodárstva a tiež rezortom dopravy. Spoločne s našou asociáciou cestovných kancelárií a agentúr Slovenska sme spolupracovali na tvorbe novely zákona o zájazdoch. Tá umožnila odklad poskytovaných služieb klientom cestovných kancelárií na dobu priaznivú na cestovanie. Teda takzvané vouchery. Takto sa zachránili peniaze klientov a pomohlo sa aj cestovkám. V čase, keď zákon prichádzal do platnosti, sme všetci v dobrej nádeji verili tomu, že situácia sa zmení. A bude sa dať lietať už v lete. Samozrejme sme neočakávali také čísla, ako sme boli zvyknutí, stačilo, že by bolo možné zrealizovať aspoň niektoré zo zájazdov. Nádej nám dalo aj pridanie niektorých štátov ministerstvom zahraničných vecí do zelenej zóny. Nič nenasvedčovalo tomu, že cestovanie bude komplikované. Opak sa stal pravdou.

Prečo?

Dostali sme sa žiaľ do situácie, keď okolité štáty mali už v prevádzke niektoré charterové lety a dovolenkári mohli využívať služby cestovných kancelárií. U nás sa linky pre dovolenkárov spustili až minulú sobotu.

Pomohlo to?

Boli to len tri destinácie. Je to menej ako zlomok toho, čo sme plánovali. Tieto lety však cestovky nezachránia. Momentálne sme sa dostali do situácie – nie vlastnou vinou – keď budeme potrebovať ďalšiu pomoc. A to tak, aby slovenské cestovné kancelárie mohli situáciu preklenúť. A znovu mohli ponúkať klientom zájazdy v budúcej sezóne.

Čo im hrozí?

Cestovky sú nahraditeľné. Ak by tie domáce prestali fungovať, prídu sem agentúry zo zahraničia. Ľudí to nemusí zaujímať, no pre našu ekonomiku by to bol výrazný posun. Zničili by sme si takto svoje zdravé spoločnosti a nahradili ich zahraničnými. Boli sme prví, ktorí skončili, a poslední, ktorí sa štartujú odznova. Bez pomoci domáce cestovky neprežijú.

Bude viac letov v auguste?

Dúfam, že áno. Záleží však na tom, ktoré krajiny budú zelené. Verím, že sa môže rozlietať aj Taliansko. Už teraz ľudia cestujú do Chorvátska, Grécka. Hádam sa dočkajú aj Turecka a Egypta.

Vedia cestovky o pohybe svojich dovolenkárov?

V tomto čase je výhoda cestovať. Cestovné kancelárie majú vplyv na celý priebeh dovolenky. Dokážu zrealizovať charterové lety. Nie sú v nich žiadni cudzinci. Pripravené sú dezinfikované transfery pod kontrolou cestovných kancelárií. Klienti idú priamo do hotela, o ktorom máme podrobné informácie.

Ako teda vidíte budúcnosť cestovných kancelárií?

Myslím si, že cestovky sa budú rozhodovať, či budú pokračovať vo svojej činnosti. Tie, ktoré to „nevzdajú“ budú čakať na záujem o cestovanie.

Boja sa ľudia cestovať do zahraničia?

Zo Slovenska to ani nebolo možné. Pripisujeme to aj premotivovanej kampani, aby ľudia strávili dovolenku doma. Tí, čo vycestovali, boli braní ako čierne ovce. Slovenskí touroperátori sa snažia vyberať krajiny v zelených zónach. Vyberáme si krajiny, kde je výskyt prípadov koronavírusu porovnateľný ako u nás. Pravdepodobnosť, že sa nakazíme, je tak porovnateľná, či sme na Slovensku, alebo v zahraničí.

Ako sa zmenili pre pandémiu najnavštevovanejšie dovolenkové destinácie?

V posledných rokoch letelo Turecko, Egypt. Tie sú dnes na červenej mape. Obľúbené bývali aj Grécko, Bulharsko, Taliansko, Chorvátsko. Problém dnes je ten, že ak sa nejaká krajina dostane do zakázanej zóny, ľudia môžu stále cestovať so zahraničnou agentúrou z krajiny, kde je táto destinácia povolená. Cestujú z Viedne, Budapešti, Prahy či Poľska. Riziko zavlečenia nákazy sa takto zvyšuje.

Je potrebná nová agentúra pre cestovný ruch?

Podľa môjho názoru áno. Dôležité však je, aby mala jasne stanovené ciele a spôsob fungovania. Aj jej predchodkyňa mala ako hlavnú úlohu propagovať náš cestovný ruch. Musí to však byť aj efektívne. Cestovný ruch je zaujímavou komoditou do budúcnosti pre Slovensko. No bohužiaľ sme ešte veľmi pozadu oproti iným krajinám. Máme čo ponúkať, len to musíme aj vedieť ponúknuť. To by mala byť úloha novej agentúry.

Aké zmeny navrhuje asociácia?

Cestovné kancelárie by mohli v budúcnosti spolupracovať s hotelmi. O to sa aj snažíme s Asociáciou hotelierov Slovenska.

Roman Berkes (48) je od apríla 2019 prezidentom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA), členom asociácie je už osem rokov. Takisto je majiteľom CK Happytravel a cestovnému ruchu sa venuje naplno.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #turizmus #pandémia #SACKA