Europarlament schválil nové podmienky pre vodičov v nákladnej doprave

Nové pravidlá týkajúce sa vysielania vodičov, časov jazdy a odpočinku vodičov, ako aj lepšieho vymáhania pravidiel týkajúcich sa kabotáže majú ukončiť narúšanie hospodárskej súťaže v sektore cestnej dopravy. Výsledkom by mali byť lepšie pracovné podmienky pre vodičov.

09.07.2020 12:10
nakladne auta, kamiony, dialnica, doprava Foto: , ,
debata

Hovorí o tom reforma v oblasti cestnej dopravy, ktorú vo štvrtok definitívne schválil Európsky parlament. Informovalo o tom tlačové stredisko Európskeho parlamentu.

Poslanci v stredajšom hlasovaní odmietli všetky nové pozmeňujúce návrhy k smernici a dvom nariadeniam, na ktorých znení sa vyjednávači EP a Rady (ministrov) EÚ dohodli ešte v decembri. Texty všetkých troch právnych aktov odobrili ministri členských štátov EÚ už v apríli. Parlament tak svojim stredajším hlasovaním, výsledky ktorého boli oznámené vo štvrtok ráno, definitívne schválil reformu v oblasti cestnej nákladnej dopravy.

Lepšie pracovné podmienky pre vodičov

Reforma pomôže zabezpečiť lepšie podmienky oddychu pre vodičov a umožní im tráviť viac času doma. "Dopravné spoločnosti budú musieť upraviť ich pracovný čas tak, aby sa vodiči v sektore medzinárodnej nákladnej dopravy mohli pravidelne vracať domov, a to každé tri alebo štyri týždne v závislosti od toho, ako bude rozvrhnutý ich pracovný čas,“ vysvetľuje tlačová správa europarlamentu.

Povinný týždenný odpočinok nebude možné čerpať v kabíne vozidla. Ak vodič čas odpočinku strávi mimo domova, zamestnávateľ bude povinný uhradiť mu náklady na ubytovanie.

Spravodlivejšia súťaž a potláčanie nezákonných praktík

Na zamedzenie podvodom sa budú používať tachografy inštalované do vozidiel, ktoré budú zaznamenávať každé prekročenie hraníc. V snahe zabrániť systematickej kabotáži sa zavedie štvordňová prestávka, ktorá musí uplynúť pred tým, ako môže vozidlo vykonávať ďalšiu kabotážnu prepravu v tej istej krajine.

"V rámci opatrení zameraných proti schránkovým spoločnostiam by podniky cestnej nákladnej dopravy mali byť schopné preukázať, že podstatnú časť svojej prepravy vykonávajú v členskom štáte, v ktorom sú registrované,“ vysvetľuje tlačová správa. Schválená legislatíva tiež obsahuje požiadavku, aby sa nákladné vozidlá vracali do operačného centra podniku každých osem týždňov. Nové pravidlá sa budú vzťahovať aj na ľahké úžitkové vozidlá s hmotnosťou nad 2,5 tony, ktoré budú musieť byť takisto vybavené tachografom.

Jasné pravidlá vysielania vodičov a zabezpečenie rovnakej mzdy

Reforma prináša jasný právny rámec, ktorý by mal zamedziť rozdielnym prístupom jednotlivých členských štátov k vodičom spoza ich hraníc a zabezpečiť všetkým vodičom spravodlivú odmenu.

Pravidlá týkajúce sa vysielania vodičov sa budú vzťahovať na kabotážnu a medzinárodnú prepravu s výnimkou tranzitnej, bilaterálnej prepravy a bilaterálnej prepravy s dvoma dodatočnými nakládkami alebo vykládkami tovaru.

Kedy bude smernica platná? Parlamentom schválené právne akty musia byť pred vstupom do platnosti zverejnené v Úradnom vestníku EÚ. K zverejneniu by malo dôjsť v nasledujúcich týždňoch.

Smernica o vysielaní vodičov nadobudne účinnosť 18 mesiacov po vstupe do platnosti. Nariadenie definujúce časy odpočinku a návratu vodičov nadobudne účinnosť 20 dní po zverejnení v Úradnom vestníku EÚ. Nariadenie upravujúce návrat nákladných vozidiel a prístup na trh nadobudne účinnosť 18 mesiacov po vstupe do platnosti.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vodič #pravidlá #Europarlament #nákladná doprava