Košice a Bratislavu obsadili kolobežky. Parkujú nadivoko

, 27.06.2020 07:00

Chodníky, zeleň alebo priechody pre chodcov. Obyvatelia dvoch najväčších slovenských miest používajúci zdieľané elektrické kolobežky ich odstavujú na rôznych miestach. V mnohých prípadoch tieto dopravné prostriedky prekážajú chodcom alebo cyklistom. Mestá aj prevádzkovateľ sa spoliehajú na "vzdelávanie" používateľov.

Niektoré zaparkované zdieľané kolobežky tvoria...
Niektoré zaparkované zdieľané kolobežky tvoria na chodníkoch pre chodcov prekážky. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Obyvatelia si kolobežky od spoločnosti Bolt môžu prenajať prostredníctvom aplikácie. Kolobežky však nemajú vlastné stanovištia, ako napríklad služba zdieľaných bicyklov. Rovnako neexistujú zákonom dané pravidlá, ako pristupovať k parkovaniu kolobežiek. Ich následné zaparkovanie je v rukách samotných používateľov.

Problémy s nevhodne parkujúcimi kolobežkami zaznamenalo hlavné mesto. „Bratislava aktívne komunikuje s prevádzkovateľmi a žiada ich o dodržiavanie pravidiel a edukovanie svojich užívateľov s dôrazom na bezpečnosť a dostupnosť služieb. Prvé týždne vnímame ako testovaciu fázu, kde si na pravidlá zvykajú užívatelia, ako aj iní obyvatelia,“ uviedla hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová. Napríklad spoločnosť Bolt má podľa nej možnosť pokutovať svojich užívateľov pri nesprávnom parkovaní.

Bolt podľa Romana Sysla, regionálneho manažéra spoločnosti pre strednú Európu, môže svojim zákazníkom, ktorí zaparkujú kolobežky mimo vyznačených zón, uložiť pokutu vo výške 30 eur. „V rámci opatrení, ktoré fungujú momentálne, musí každý užívateľ pri ukončení jazdy kolobežku vyfotiť. Táto fotografia následne slúži okrem iného aj pre potreby edukácie našich užívateľov, keď sú na základe náhodnej kontroly zo strany našej podpory kontaktovaní a upozornení na zle zaparkovanú kolobežku,“ uvádza Sysel. Podľa jeho slov k ukladaniu pokút dochádza automaticky. Bolt za parkovanie mimo povolenej oblasti denne uloží desiatky pokút.

Zdieľané elektrické kolobežky nemajú vyhradené...
Zdieľané elektrické kolobežky nemajú vyhradené miesta na parkovanie ako napríklad zdieľané bicykle. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Bez pokút

Polícia zatiaľ používateľov nesprávne parkujúcich kolobežiek nepokutovala. „Bratislavskí policajti neevidujú žiadne priestupky vo vami uvedenej problematike,“ uviedla hovorkyňa krajského riaditeľstva polície v Bratislave Veronika Martiniaková.

„Mesto odporúča miesta na parkovanie dopravných prostriedkov, a to napríklad paralelne s chodníkom a pri stojanoch na bicykle, nie však obmedzujúc iné zdieľané služby. Dopravné prostriedky nesmú byť zaparkované na zastávkách MHD,“ uviedla Rajčanová. Podľa jej slov Bratislava pripravila zoznam odporúčaní a pravidiel pre prevádzkovateľov služieb zdieľanej ekonomiky. Na národnej úrovni v súčasnosti chýba legislatíva, ktorá by upravovala oblasť zdieľanej ekonomiky, do ktorej v patrí aj zdieľaná mikromobilita.

kolobežka,
		Bolt
kolobežka,
		Bolt
+10kolobežka,
		Bolt

„Neexistujúca legislatíva nedáva hlavnému mestu možnosť regulovať a vydávať povolenia na prevádzku nad rámec zákona o cestnej premávke. Naše odporúčania budú reflektovať správanie užívateľov a následne budú zapracované do všeobecne záväzného nariadenia, ktoré hlavné mesto pripravuje,“ dodáva Rajčanová. Cieľom Bratislavy je stanoviť základné pravidlá.

Pravidlá ako pre bicykle

Používanie elektrických kolobežiek sa riadi podľa pravidiel cestného zákona. Parkovanie týchto dopravných prostriedkov zákon neupravuje. Povinnosti a zákazy pre používateľov kolobežiek s pomocným motorčekom sa naposledy upravovali v decembri minulého roka.

Na používateľa elektrickej kolobežky sa tak vzťahujú pravidlá ako na vodičov nemotorových vozidiel, teda podobné ako na cyklistov. To znamená, že primárnym miestom pohybu pre tento druh dopravného prostriedku sú cyklistické chodníky. Vodič však nesmie ohrozovať ani obmedzovať ostatných cyklistov.

Po cestách môže na elektrickej kolobežke jazdiť len vodič starší ako 15 rokov. Neplatí to v prípade obytnej zóny alebo poľnej cesty. Zákon nevylučuje ani pohyb elektrickej kolobežky po chodníku pre chodcov. V takom prípade však kolobežka nesmie ísť rýchlejšie ako rýchlosťou chôdze. Vodič kolobežky s pomocným motorčekom nemôže byť pod vplyvom alkoholu. Výnimku tvorí jazda v obci alebo po ceste pre cyklistov, v takom prípade nemôže hodnota alkoholu v krvi prekročiť 0,5 promile.

Zaplavia elektrokolobežky Slovensko?

Bolt v súčasnosti prevádzkuje niekoľko stoviek elektrických kolobežiek v Košiciach a v Bratislave. V budúcnosti nevylučuje rozširovanie prevádzky aj do iných miest. „Po vyhodnotení úspešnosti prevádzky v týchto mestách by sme túto službu radi rozšírili aj do ďalších slovenských miest. Takisto by sme chceli v mestách, v ktorých pôsobíme, rozširovať zóny, kde si bude možné kolobežky požičať,“ dodáva Sysel.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#zdieľané kolobežky #Košice #kolobežky #Bratislava #bolt
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku